Již jen do neděle 2. září vyjedou turisté na Růžovou horu stařičkou dvousedačkovou lanovkou.

I tu záhy čeká stejný osud jako její sestru. Ta již byla v horním úseku na nejvyšší vrchol Česka srovnána se zemí.

Akciová stavební společnost BAK, která ve sdružení s firmou Leitner AG stavbu realizuje, informovala, že na horní stanici jsou vybourány nosné i další konstrukce a v současnosti probíhají zemní práce a betonáž základových konstrukcí, včetně základů pro novou technologii.

Ze Sněžky teď
létají helikoptéry

„Zajímavá je i přeprava materiálů pomocí letecké dopravy, a to v koridoru mezi Sněžkou, Růžovou horou a Lvím Dolem, kam se sváží  stavební odpad. Pak pokračuje na skládky," informovala mluvčí společnosti BAK Vladimíra Baťková. Za necelé dva týdny se naplno rozeběhnou práce i v mezistanici.

„V rámci technické infrastruktury se budují kanalizační přípojky i přípojky nízkého napětí budovy dolní stanice i mezistanice. U horní stanice využijeme stávající přípojku elektro. Pitná voda a splašky se budou dopravovat jako dosud, tedy lanovou dráhou," doplnila mluvčí.

Jedna komplikace se však již na stavbě vyskytla a výstavba se díky tomu prodraží z předpokládaných 299 milionů korun o 10 milionů 352 tisíc korun. Co se stalo? „U dolní stanice musely být na čas pozastaveny práce, a to z důvodu výskytu skalního podloží v místě, kde byl původně les a předpoklad ledovcových usazenin. Zemní práce si vyžádají navrtávání podloží s následným lámáním hydraulické hlíny,"  upřesnil generální ředitel  BAK Dušan Čížek.

Pečtí zastupitelé minulý týden odsouhlasili uzavření dodatků ke smlouvám o dílo se zhotoviteli k vyřešení nastálé situace. „To navýšení je maximální hranice. Na nepředvídatelné okolnosti máme dotační rezervu, z níž tyto náklady ufinancujeme," prohlásil včera starosta Alan Tomášek. 

Zároveň připomněl, že město má nulovou dluhovou službu. „Nikomu nic nedlužíme, na účtě máme navíc v plusu 45 milionů korun. A úvěr, který jsme si otevřeli na lanovku, budeme splácet z tržeb z provozu lanovky. Bude to ročně zhruba šest milionů korun, tržby se očekávají ve výši až deset milionů korun.  Takže ve finanční situaci města nevidím skutečně žádný problém," zdůraznil pro Deník Alan Tomášek.

Časový skluz, který nastal pozastavením prací v dolní části výstavby, konečný termín, 31. březen roku 2014, neohrozí. „Už začátkem příštího týdne budou práce obnoveny a vše pojede podle harmonogramu," deklarovala Vladimíra Baťková.

Zhotovitelská firma zároveň vyvrací spekulace o odchodu některých subdodavatelů.  „Vztahy s našimi subdodavateli jsou naprosto korektní. Jediná firma, která odešla bez písemného oznámení a neudala žádný důvod, je firma Hranostav.  Prováděla zde však jen dílčí stavební práce v řádu sta tisíce korun," upozornila Baťková.

Sedačky poputují možná do muzea

Pasažéři, kteří ještě usednou na dvousedačky, mohou odhodit nostalgii. Některé z nich, stejně jako sloupy, které sloužily přes šedesát let, totiž najdou umístění. „Projevilo o ně zájem například Národní technické muzeum v Praze," dodala mluvčí BAK.