"Už měl být obchvat, už jenom ta situace s kamiony je hrozná. Projít Komenského ulicí se lidi bojí. A s kočárkem stoprocentně, je to nepříjemné," svěřuje se mladá maminka Markéta.

Po větším klidu, pocitu bezpečí i čistším vzduchu touží již řadu let obyvatelé Častolovic. Denně městem projede více než 14 tisíc aut.

Častolovicemi prochází důležitý tah I/11, který spojuje Hradec Králové s Žamberkem, odkud pokračuje dále východním směrem. Ve své trase propojuje Královéhradecký, Pardubický, Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Kromě toho však městys trpí i pod náporem aut a kamionů, které po dalších vytížených silnicích druhé třídy číslo 318 a 321 míří ke kvasinské automobilce či dalších podniků v průmyslové zóně. Ale trasa je využívaná i při cestách za rekreací do hor. Denně Častolovicemi projede více než 14 tisíc aut.

Z Častolovic všedního dne.
Častolovice dusí kamiony. Části z nich se zbaví nejdříve za čtyři roky

Na východní část obchvatu, který má odsud odklonit dopravu směřující do průmyslové zóny, by řidiči v optimistickém výhledu mohli vyjet v roce 2026.

"Finišujeme pro podání žádosti o územní rozhodnutí. Máme připravenu projektovou dokumentaci včetně vizualizace a doufáme, že nám to dobře dopadne. V optimistických termínech můžeme mluvit o realizaci v letech 2024 až 2026," říká Jana Jiráňová, vedoucí oddělení průmyslových zón v Královéhradeckém kraji z Centra investic, rozvoje a inovací.

Vizualizace východní části obchvatu Častolovic.Vizualizace východní části obchvatu Častolovic.Zdroj: CIRI

Mosty i tři okružní křižovatky

Upozorňuje přitom na nové inundační mosty na cestě k Synkovu Slemenu. "Slévá se nám tam Kněžná a Bělá, takže se musela provést protipovodňová opatření. Stávalo se, že při záplavách byla voda až na silnici. Komunikace se tam bude zvedat a jsou tam naplánovány další mosty jako na chystaném obchvatu Solnice, kromě tři inundačních mostů a propustků i velký viadukt," vysvětluje Jiráňová.

Překlenout bude nutné cyklostezku, Štědrý potok, železniční trať a vodní toky Kněžná a Bělá. V současnosti je požádáno o umístění stavby.

Projekt na východní obchvat Častolovic představuje výstavbu nových komunikací o délce asi 2,2 kilometrů a tří okružních křižovatek. Kruhový objezd vyroste i na současné křižovatce ve tvaru T pod Častolovicemi, na odbočce na Synkov - Slemeno.

Častolovice
Otázka pro lídry kandidátek voleb do zastupitelstva Častolovic

"Skoro v půlce cesty mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí pak vznikne velká kruhová turbo křižovatka, na níž se pak bude napojovat i jižní obchvat Častolovic, který chystá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Třetí kruhová křižovatka pak bude sloužit na napojení budoucího obchvatu Kostelce nad Orlicí," popisuje Jiráňová.

Zahájení stavby se předpokládá v roce 2026, uvedení do provozu o dva roky později.

Právě v případě obchvatu Kostelce nad Orlicí je však kvůli příliš ekonomicky vysoké náročnosti stavba stále v nedohlednu. U východní části obchvatu Častolovic se předpokládané náklady pohybovaly kolem 643 milionů korun, do této částky ovšem není započtena technická změna a ceny bude třeba vzhledem k rostoucí inflaci aktualizovat.

655 metrů dlouhá estakáda

Další výraznou úlevu Častolovicím má přinést vybudování již zmíněné jižní části obchvatu, přeložky silnice I/11 v délce 3,4 kilometru, která spadá do gesce ŘSD.

"Obchvat má svůj počátek na stávající silnici I/11 na východním okraji obce Čestice. Za ním trasa pokračuje mezi závodem Isover a Divokou Orlicí. Připojení původní silnice I/11 ze směru od západního okraje Častolovic na trasu obchvatu je řešeno pomocí turbookružní křižovatky," uvádí ŘSD v posledním informačním letáku ke stavbě z letošního listopadu.

Vizualizace zmodernizované rychnovské nemocnice.
Na jaře příštího roku začne modernizace rychnovské nemocnice

Její součástí potom bude nadjezd přes biokoridor a vodoteč v délce 70 metrů, čtyři inundační propusti pro odvádění povodňových vod, 105 metrů dlouhý most přes Bělou, který bude překonávat také lokální biokoridor, a přeložka povede rovněž po 655 metrů dlouhé estakádě, která bude překonávat železniční trať, cyklostezku a slepé rameno Divoké Orlice. Obchvat bude ukončený na turbookružní křižovatce mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí, kterou při přeložce silnice plánuje vybudovat kraj.

Zahájení stavby se předpokládá v roce 2026, uvedení do provozu o dva roky později.

Červeně vyznačená jižní část obchvatu Častolovic s naznačením trasy východní části.Červeně vyznačená jižní část obchvatu Častolovic s naznačením trasy východní části.Zdroj: ŘSD