Co vše se buduje
• 3. 6. 2014 došlo k předání stavby zhotoviteli, v úterý se uskutečnil první kontrolní den. Je připravena přeložka optického kabelu, který je nyní veden ve stopě budoucí druhé koleje. Podél trati se připravují základy pro budoucí trakční vedení.
• Od 1. do 10. 9. 2014 je naplánována nepřetržitá výluka. Poté budou zahájeny přípravné práce pro podchod ve Stéblové. 
• Další úseky modernizace se připravují. 

• Výsledkem má být v září 2015 dvoukolejná trať.

Navzdory dlouholetému plánování se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) trefila s výlukou mezi Hradcem a Pardubicemi do prvních dvou týdnů v měsíci září.

Důvod? „Práce na zdvoukolejnění trasy mezi městy nabraly zpoždění. Výluka měla být původně v srpnu, rozhodně ne v září," sdělil nám pracovník obeznámený se stavbou, který si s ohledem na své zaměstnání přál zůstat v anonymitě.

Cestující na trase mezi krajskými městy tak čeká první dva týdny v září zkouška trpělivosti. Výluka se totiž trefí do období, kdy po relativním klidu prázdnin do vlaků přibývají navíc stovky studentů.

Asi česká logika

Zatímco podle SŽDC nejde o tak velký problém a existují i rušnější dny, oslovení cestující projevují poněkud méně pochopení.

„Přijde mi to k nepochopení, kdo to plánuje a jak a že zrovna v září. Je to asi ona pověstná česká logika," podivovala se Šárka Elefantová.

„Vlaky využívám hlavně cestou z práce, protože je to pohodlnější. Narvaných autobusů plných studentů se už nemůžu dočkat," dodala Šárka Elefantová.

„O tom, jestli jsou první dva zářijové týdny nejhektičtějším obdobím, nechci polemizovat, silné období z pohledu přepravy cestujících jsou například také prázdniny, svátky vánoční a velikonoční," reagoval Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC na otázku Deníku, zda práce nešly naplánovat na termín, který by postihl méně cestujících.

„Stavby tohoto rozsahu se připravují s několikaletým předstihem, zatím všechny práce pokračují dle harmonogramu, který byl vybrán i s ohledem na technologické postupy a nutné technologické přestávky," popřel informace o zpoždění stavby Illiaš.

Kolika cestujících se nakonec výluka dotkne, jde jen těžko odhadnout. Kromě tisíců cestujících mezi krajskými městy se zpoždění přenese i na desítky spojů navazujících v obou směrech.

K začátku školního roku dáreček

Povedený dáreček v podobě dvoutýdenní výluky mezi Pardubicemi a Hradcem, který si Správa železniční dopravní cesty připravila přímo na začátek školního roku, je na vlakových nádražích v obou krajským městech po celý týden tématem číslo jedna.

Jelikož je zpráva o přerušení dopravy v budovách vystavena až od čtvrtka , pracovníci na informacích nestačili celý týden řešit dotazy zmatených cestujících.

„Výluka začíná prvního září po osmé hodině, končit by měla 10. září. Nemůžeme ale vyloučit, že potrvá déle. Vše závisí na tom, zda se práce nezdrží," naznačila možné další komplikace se stavbou druhé koleje pracovnice informačního centra na hradeckém nádraží.

Potěší hlavně středoškoláky

Termín výluky v nešťastném termínu vzbuzuje nevole hlavně u středoškoláků, kteří denně mezi krajskými městy přejíždějí. „Vůbec nevím, jak to budu řešit, ale radost rozhodně nemám. O výluce jsem nic netušil a prvního září bych byl asi velmi překvapený," nezastíral údiv Karel Mašek z Pardubic, který studuje Střední průmyslovou školu stavební v Hradci.

Cesta delší o půl hodiny

„Mezi Pardubicemi a Hradcem pendluji každý den kvůli práci. Nedokážu si představit, jak náhradní autobusové spoje zvládnou pobrat ten zářijový nával cestujících, který se rok co rok opakuje," postěžovala si Deníku také Markéta Strnadová.

Cestující se budou muset vyrovnat i s faktem, že náhradní autobusy budou do obou krajských měst přijíždět zhruba o 25 až 35 minut později. Cesta se jim tedy značně protáhne.