Na zasněžených silnicích se v úterý stala další tragédie.

Před sedmou hodinou ráno na spojnici Teplic nad Metují a Bohdašína na Náchodsku 57letý řidič osobního vozidla vylétl z vozovky a narazil do vzrostlého stromu u silnice. Byl na místě mrtvý, zbytečný už byl i přivolaný vrtulník záchranářů.

„Hasiči ihned vytáhli řidiče z auta a zahájili resuscitaci, ve které pokračovali až do příjezdu záchranářů. I přes pokračující snahu lékařů však muž svým zraněním na místě podlehl," uvedla mluvčí profesionálních hasičů Martina Žahourková.

Příčiny, proč řidič nezvládl řízení, jsou zatím nejasné. Vedle možného zdravotního kolapsu, který je jednou z verzí a kterou musí prověřit pitva, mohl být důvodem smyk na zasněžené a kluzké silnici.

Leden uprostřed jara

Datum, nedatum, přes blížící se polovinu kalendářního jara se zima stále nevzdala své vlády. Hlavně ve vyšších polohách zůstává na cestách mokrý sníh a kvůli náledí jsou hlavně po ránu silnice nebezpečné i jinde. Dnes má podle meteorologů navíc přijít další sněhová nadílka.

A ačkoliv od Velikonočního pondělí již nejsou povinné zimní pneumatiky, odborníci varují řidiče před uspěchaným přezouváním aut na letní. Na ty je čas, až když teplota stoupne nad sedm stupňů.

„Letošní situace, co se počasí týče, je na rozdíl od jara loňského roku velmi odlišná. Zatímco loni bylo v tuto dobu i kolem 20 stupňů, dle aktuální předpovědi mohou teploty nadále klesat pod nulu. Čekat se dají sněhové přeháňky a může se tvořit ledovka," varoval Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Nejde přitom zdaleka jen o sníh. Při teplotách pod sedm stupňů Celsia má zimní pneumatika výrazně lepší adhezní vlastnosti i na holé silnici, a je tedy vhodnější z bezpečnostního hlediska.

Letní guma s klesající teplotou naopak tuhne a tvrdý povrch pneumatik hůře přilne k povrchu vozovky. Proto pak více klouže.

V nižších polohách bychom se oteplení, které by mohlo vyzývat k letnímu přezutí, měli konečně dočkat příští týden. Ještě déle s výměnou pneumatik by však měli vyčkat řidiči, kteří jezdí v chladnějších horských oblastech. Tam mohou teploty v ranních hodinách klesat k nule klidně ještě počátkem května.

Většina řidičů má naštěstí přece jen rozum. „Je tady skoro mrtvo. První řidiči chtěli přezouvat před třemi nedělemi, jak se nakrátko oteplilo, ale teď je kvůli ochlazení zase klid," řekl Karel Havíř z jednoho královéhradeckého pneuservisu.

Jarní nápor v pneuservisech bývá tradičně mírnější než podzimní, kdy všichni chtějí přezout s prvním sněhem. Jarní výměna pneumatik je rozložena na několik týdnů. Navíc řada motoristů dojíždí zimní gumy i v létě.  Což však také není ideální.

Zlevnili o desetinu

„I když se nám jarní sezona zpozdila a lidé začnou přijíždět s oteplením ve velkém množství, neočekáváme takový nápor jako před zimou," dodal Havíř.

S čím ale řidiči otálet naopak nemusejí, to je nákup letních pneumatik. Jejich ceny se proti loňsku díky levnějšímu kaučuku snížily až o deset procent. Na cenách se navíc projevuje i snižování marží a výprodej loňských zásob.

Výraznější jsou slevy na širších pneumatikách, naopak patnáctipalcové stojí zhruba stejně jako vloni.

zpravodajové Deníku

Kdy a proč přezout
Povinnost používat zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března na celém území Česka, ovšem jen „v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, nebo kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám takové jevy předpokládat."

I v ostatních obdobích však řidiči musejí přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám. V případě, že bourají v dubnu na sněhu na letních gumách, hrozí jim minimálně odebrání bonusů u pojišťoven.

Zimní gumy jsou při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní gumy v zimě, je lepší je na kolech mít spíše déle, než přezouvat hned při prvním oteplení.

Zimní gumy však s rostoucí teplotou ztrácí pozitivní vlastnosti, na ohřátém asfaltu se přilepují a trhají. Důsledkem je vyšší spotřeba paliva, nižší bezpečnost jízdy, rychlejší opotřebení pneu i horší komfort jízdy.

Rovněž brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o 20 procent.

Zdroj: Silniční zákon, ÚAMK