Kurkuma jako lék

Zdroj: Youtube

Bylinky či koření mívají někdy až magické schopnosti. Své o tom věděli už naši předkové, ale síly rostlin se samozřejmě vyplatí využívat i v dnešním moderním světě. Jejich skvělé účinky se totiž ani v průběhu staletí nezměnily.

Jednou z takových rostlin je kurkuma. Doma ji můžete mít ve formě sušeného prášku, ale v posledních letech se rozšířila natolik, že ji i čerstvou seženete prakticky v každém supermarketu.

Chuť na nezdravé jídlo se dá zažehnat. Přílišná konzumace představuje zdravotní riziko
5 triků, které oklamou mozek, aby neměl chuť na nezdravé jídlo. Kila půjdou dolů

Pozitivní účinky na lidský organismus jsou pak nezpochybnitelné jak u sušené, tak u čerstvé kurkumy. Díky přírodní sloučenině zvané kurkumin dokáže nastartovat imunitu, ulevit při nachlazení i podpořit funkčnost životně důležitých orgánů.

Pojďte se o tomto orientálním zázraku dozvědět více. A nakonec si připravíme i snadný nápoj, který můžete mít kdykoliv po ruce.

Magická sloučenina kurkumin

Kurkuma je vynikající koření, které dokáže pokrmům dodat zlatavou barvu, lahodnou chuť i orientální vůni. Tato příbuzná zázvoru, která rovněž pochází z oddenku původní asijské byliny, toho však v sobě skrývá mnohem více.

Nejvýznamější složkou obsaženou v kurkumě je přírodní sloučenina zvaná kurkumin, pyšnící se významnými antioxidačními a protizánětlivými vlastnostmi.

Při přípravě šťávy z fermentovaného zelí je potřeba zelí dostatečně vyždímat. Pomoci si lze rozmixováním.
Jedna dostupná šťáva nakopne vaši imunitu už za 14 dní. A není drahá

„Kurkumin je biologicky nejaktivnější složkou kořene kurkumy, která spolupracuje s obrannými buňkami lidského těla. Tato vzájemná interakce výrazně přispívá ke zvyšování funkce imunitního systému. Kurkumin rovněž brzdí zánětlivé reakce potlačením různých metabolických drah a zvyšuje počet protizánětlivých molekul,“ vyplývá ze studie , která zkoumala vliv kurkuminu na imunitní odpověď., která zkoumala vliv kurkuminu na imunitní odpověď.

Podpoří imunitní systém

Kurkuma je tak díky své nejcennější složce kurkuminu považována za silný antioxidant, který tělu pomáhá bojovat s volnými radikály.

„Kurkumin prokazuje účinnost proti široké škále virů, včetně viru chřipky A, lidského adenoviru, viru Herpes Simplex 2 či HIV. Kromě toho vykazuje protizánětlivé účinky, které mohou zabránit nástupu zánětlivých onemocnění. Snižuje také srážlivost krve a ochraňuje buňky před působením toxických látek. Kromě toho může významně zkrátit dobu trvání běžných příznaků,“ vyplývá z výzkumu provedeného kolektivem čínských vědců.

Kurkuma obsahuje přírodní sloučeninu zvanou kurkumin, která má řadu pozitivních účinků.Kurkuma obsahuje přírodní sloučeninu zvanou kurkumin, která má řadu pozitivních účinků.Zdroj: Shutterstock

Kurkuma pomůže při bolesti v krku

Jak vyplývá z randomizované vědecké studie, která zkoumala vliv kurkuminu při léčbě covidu, účinky této složky jsou pro člověka více než pozitivní.

„Pacienti, kteří v rámci studie dostávali kurkumin v kombinaci s piperinem (bioaktivní složka černého pepře, pozn. red.), vykazovali brzké symptomatické uzdravení. Typické příznaky jako horečka, kašel, bolest v krku či dušnost odezněly, a celkově byly zaznamenány lepší klinické výsledky ve srovnání s pacienty, kteří kurkumin nedostávali,“ uvádí kolektiv vědců.


Nahrává se anketa ...

Specialistka na klinickou výživu z nemocnice Johnese Hopkinse Mary Eve Brownová však hovoří i o dalších pozitivech: „Kromě toho nabízí kurkuma jisté výhody i v oblasti artritidy, bolesti svalů, zdraví ledvin, snižuje množství cholesterolu v krvi a pomáhá s úzkostmi.“

Doplňuje však, že mnohem lepší je přijímat kurkumin z přírodních zdrojů, než z potravinových doplňků. Ty totiž obsahují mnohem více sloučeniny, než by člověk přijal přirozenou stravou. Také doporučuje konzumovat kurkumu s černým pepřem, který pomáhá zvýšit schopnost těla absorbovat prospěšné sloučeniny včetně kurkuminu.

V čerstvé verzi je kurkuma podobná zázvoru. Lépe ji tělo vstřebá, když je přijímána s černým pepřem.V čerstvé verzi je kurkuma podobná zázvoru. Lépe ji tělo vstřebá, když je přijímána s černým pepřem.Zdroj: Shutterstock

Čaj i čerstvý nápoj v jednom

Pokud chcete zažít rychlý nástup energie, vyzkoušejte silný domácí kurkumovo-zázvorový nápoj podle receptu Catherine Jessee, která se o něj podělila na kulinářském webu Eating Well. Tato vitaminová bomba povzbudí vás i váš imunitní systém.

Majoránka je proslulá svým výrazným aroma. Čaj z této byliny pomáhá při nachlazení a bojuje proti stresu.
Tuto polévkovou bylinu má doma každý. Čaj z ní léčí nachlazení a chrání játra

Výhodou tohoto nápoje je, že si ho snadno připravíte dopředu a uchováte v mrazáku. Jakmile tedy budete mít pocit, že na vás něco leze, můžete si na tomto nápoji pochutnat už během několika minut. Dopřejte si ho však klidně i preventivně.

Ingredience pro nápoj: 

  • šťávu ze 4 citronů
  • půl šálku nakrájeného čerstvého zázvoru
  • 2 lžíce nasekané čerstvé kurkumy nebo 2 lžičky mletého koření
  • 3 lžíce medu
  • 1 lžíci vody
  • špetku mletého černého pepře

Postup:

  • Citronovou šťávu, zázvor, kurkumu, med, vodu a pepř rozmixujte dohladka.
  • Šťávu sceďte přes jemné síto; můžete si pomoci lžíci, abyste vytěžili maximum tekutiny.
  • Šťávu rovnoměrně rozlijte do formiček na led a nechte důkladně zmrazit.
  • Jakmile budete mít na nápoj chuť, zmrazenou kostku vyjměte, vložte do hrníčku a zalijte horkou vodou.
  • Podávejte.

TIP: Z polovičního množství ingrediencí si můžete připravit čerstvý kurkumovo-zázvorový shot, který můžete vypít ihned. Na něj vám stačí jen jedna lžička sušené kurkumy nebo polévková lžíce čerstvé. Ovšem pozor, nápoj má skutečně sílu! Pokud s ním začínáte a nejste ještě zvyklí, doporučuje se jej dostatečně naředit. Pokud si nejste s konzumací zázvoru či kurkumy jisti, poraďte se nejprve se svým lékařem.

Méně soli s kurkumou

Kukrumu lze ale použít i v řadě dalších receptů. Můžete ji přidat do omáček, na pečenou zeleninu či do dalších zeleninových krémů. Navíc díky ní v připravovaných pokrmech snadno omezíte sůl. Jak je totiž obecně známo, bylinky a koření (bez přidané soli) dodávají pokrmům jedinečnou chuť a jídlo pak není potřeba tolik dosolovat.

Čajová lžička kurkumy má podle Ministerstva zemědělství USA méně než jeden miligram sodíku. „Pro srovnání, jedna čajová lžička stolní soli má 2 360 miligramů sodíku. To je více než doporučený limit pro dospělé, který činí 2 300 miligramů denně,“ tvrdí americký zpravodajský web CNBC.

Přitom není nic jednoduššího, než rozprostřít zeleninu podle vlastního výběru na plech, zasypat lžičkou kurkumy, dochutit černým pepřem, kapkou olivového oleje a nechat v troubě zapéct. Křupavá voňavá zelenina pak nebude potřebovat téměř žádnou sůl.

Pro koho není kurkuma vhodná

„Užívání kurkumy není vhodné pro lidi trpící žlučovými kameny, onemocněním jater, před operací nebo při užívání léčiv na ředění krve. Opatrnost je vhodná při cukrovce a samozřejmě během těhotenství a kojení,“ upozorňuje lékárnice Barbora Jedličková v poradně lékárny Dr. Max.

Když kurkumou posypete zeleninu a dáte zapéct, můžete se vyhnout přijímání přebytečného množství soli.Když kurkumou posypete zeleninu a dáte zapéct, můžete se vyhnout přijímání přebytečného množství soli.Zdroj: Shutterstock

Některým lidem navíc může pravidelné užívání potravinových doplňků s obsahem kurkuminu způsobovat problémy se zažíváním. Obzvlášť v kombinaci s některými léky je vhodné se o užívání kurkuminu poradit s lékařem.

„Společně s léky na tlak posiluje kurkumin snižování hodnoty krevního tlaku a může vést ke vzniku hypotenze (nízký tlak). Rovněž může zvyšovat produkci žaludeční kyseliny a způsobit těžkosti s žaludkem,“ vysvětluje lékárnice Sabina Lazorová.