Stará škodovka, nebo rychlý ford se šesti airbagy? Odborníci se shodují, že vozy z osmdesátých let nejsou příliš bezpečné. Ovšem někdy ani vybavený vůz nestačí.

Pracovník bezpečnostní agentury, který havaroval začátkem ledna u Březové, měl štěstí. Ve služebním automobilu Daewoo Matiz nebyl připoutaný a na sněhu jel příliš rychle. Tak malé auto ale není maximálně bezpečné. Menší vozy navíc mají užší kola a nesedí na silnici tak dobře jako oktávka nebo ford. Rozhodující je rychlost a vzhled komunikace. Na sněhu může být i třicítka osudová.

Řidič jel s vozem Daewoo Matiz rychle a na sněhu dostal smyk. Vyvázl s těžkým zraněním. Lidé tvrdí, že sníh neměl na hlavním tahu co dělat. „I kdyby jel čtyřicetikilometrovou rychlostí, policie by to kvalifikovala tak, že nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky. A proč byl na silnici sníh? My nemáme ve státě nikoho odpovědného za stav vozovek?“ ptá se žena v internetové diskuzi. Vinu svádí na cestáře, nikoliv na muže, který na silnici riskoval.

Silničáři se ale brání. „V ten pátek vál silný vítr a naše stroje byly samozřejmě v terénu v daném úseku. Permanentně projížděly traktor a autosypač s radlicí,“ vyvrací nařčení Petr Hanzal z cestmistrovství ve Svitavách.

Malé vozy a staré škodovky či žigulíky považují odborníci za pojízdné rakve. Lidé však tvrdí, že na nové auto nemají peníze. Jaká je cena života? „Staré škodovky i favority nejsou vyrobené z dobrého materiálu a plech lehce rezaví. Při nárazu se takové auto zmáčkne jako papír. Nové vozy mají ve dveřích železné výztuhy a jsou zpevněné speciální hmotou,“ vysvětluje Martin Nádvorník, automechanik a majitel servisu.

Zrezivělé vozy by se ale neměly na silnicích vůbec vyskytovat. „Silná koroze je podstatná závada. Automobil při technické kontrole neprojde,“ říká Martin Švancara, vedoucí oddělení dopravních nehod svitavské policie.

Vzpomíná na čelní střet fabie a půl roku starého fordu na březovském kopci. „Kdyby se takhle srazila škodovka se žigulíkem, řidiči by nehodu nepřežili. Tehdy všichni vyvázli se zraněním, ačkoliv auta byla na odpis,“ přibližuje Švancara. Oba vozy měly několik airbagů, ABS, výztuhy karoserie a jiné ochranné prvky.

Odborníci radí: Zvažte, kam s vozem pojedete a jaký jste řidič. Při nákupu automobilu se totiž nelze dívat jen na cenu, ale také na bezpečnostní prvky. Bezpečné auto se určuje podle složitých výpočtů. „Těžko přesně určit nejlepší vůz. Patří mezi ně ta, která v crash testech dostanou pět hvězdiček. Na prvním místě se nyní drží renault,“ sdělil Karel Kilian, vedoucí prodeje vozů ze svitavského salonu. Ovšem nejde jen o velké modely. Bezpečná auta jsou cenově dostupná pro každého, kdo si uvědomí cenu života.