Jenže - úředníci, kteří o odebrání řidičského průkazu nemocným epileptikům, cukrovkářům a dalším rozhodují, se o tom, že hradecký zabiják je nemocný, nemuseli vůbec dozvědět.

Zákon je totiž tak zmatečný, že mnozí lékaři nechtějí riskovat porušení zákona o ochraně osobních údajů a takto závažné informace o pacientech svým kolegům ani úřadům nepodávají. Je pouze na pacientech, jestli se přiznají.

„Epilepsii u pacienta dnes skutečně nemůže hlásit lékař specialista, například neurolog, úřadu sým, ale jenom praktik. Až ten má ze zákona povinnost hlásit pacientovu nezpůsobilost řídit motorová vozidla. Je tak docela dobře možné, že specialista pacienta poučil a jemu nebylo příjemné, aby mu někdo vzal řidičák a poučení nerespektoval, či vůbec nepřišel k praktikovi,” řekl advokát zabývající se zdravotnickým právem Jan Mach.

A této díry by obviněný řidič, 40letý Jaroslav N., mohl využít. Pokud skutečně trpí epilepsií, nemusel lékařskou zprávu neurologa svému praktikovi, který by dále informoval úřady, vůbec předat. Ačkoliv měl. Ale to mu teď nemusí nikdo dokázat. Možná i proto ho policie chtěla dát do vazby, aby nemohl ovlivňovat vyšetřování a důkazy.

„Dnes záleží na výkladu zákona. Já po zkušenostech 20 let praxe dávám lékařskou zprávu sice pacientovi, dělám však i kopii, kterou pak s vědomím pacienta zasílám jeho praktickému lékaři. Jsem totiž přesvědčená, že jen málokterý pacient by se svému ošetřujícímu lékaři šel dobrovolně přiznat a de facto se tak dobrovolně vzdát svého řidičského průkazu,” uvedla epileptoložka náchodské nemocnice Renata Listoňová.

Podotkla, že kopii posílá ošetřujícím lékařům právě proto, že zná případy, kdy odpovědnost ponechaná na pacientovi skončila tragédií. Stejné zkušenosti má hradecký epileptolog Julius Šimko. „Současná praxe je skutečně nedomyšlená. Neurolog se sice vyjádří, jestli pacient je nebo není schopný řídit a dá mu pro jeho ošetřujícího lékaře zprávu. Tu však epileptici často nepředají. Jejich praktik se to pak nemá šanci dozvědět,” uvedl Šimko.

To by měla změnit až nová vyhláška ministerstva zdravotnictví, začne však platit až od Nového roku. Podle ní přejde povinnost informovat úřady (v tomto případě odbory dopravy městských úřadů) z praktických lékařů přímo na odborné lékaře (zde neurology). Bude to sice pro ně znamenat více práce, ale - bude bezpečněji na silnicích.

„Sobotní tragédie není jediná. Vzpomínám si na případ, kdy jsme zakázali řízení profesionálnímu řidiči , který jezdil s kamionem. Jenže on to nerespektoval a způsobil nehodu,” dodal Šimko. (kim, pv)