Nicméně bodový systém je dobrou metodou, jak přimět řidiče k většímu dodržování pravidel silničního provozu. Kdo by chtěl ostatně přijít o řidičák?
Podle posledních údajů je v současné době v náchodském okrese celkem osmašedesát dvanáctibodových řidičů, kteří už přišli o řidičské oprávnění. Nejvíce jich je – 36 – v Náchodě, a pak následují města s rozšířenou působností. V Jaroměři přišlo o řidičák 16 řidičů, v Broumově 14 a v Novém Městě nad Metují pouze dva.
V okrese Náchod bylo bodováno 5452 řidičů. Celkem bylo uděleno 16 046 bodů. V Náchodě bylo bodováno 2929, v Jaroměři 913, v Novém Městě nad Metují 807 a v Broumově 803. Nejvíce – 8650 bodů nasbírali řidiči v okresním městě, dalších 2843 v Jaroměři, 2587 v Broumově a 2108 v Novém Městě nad Metují.
Nejvíce je dvoubodových řidičů, celkem 1344. V Náchodě je jich 1331, v Broumově 378, v Novém Městě nad Metují 338 a v Jaroměři 297 řidičů.
Nejméně řidičů je jedenáctibodových. V Náchodě pět, v Jaroměři tři, v Broumově dva a v Novém Městě nad Metují jen jeden, celkem tedy 11 řidičů.
O řidičský průkaz zatím nepřišel žádný cizinec, ale o své body přišli. Například v Náchodě to bylo 686 řidičů ze zahraničí, v Novém Městě nad Metují 200, v Broumově 93 a v Jaroměři 80 řidičů s cizí státní příslušností.
„Bodový systém je sice dobrý, ale slušela by mu větší důslednost. Například řidiči ve městě stále překračují rychlost. Nebylo by nic jednoduššího, kdyby strážníci městské policie měli zase k dispozici radar jako v nedávné minulosti,“ myslí si Pavel Jirásek z České Skalice. Bodový systém se zdál zpočátku příliš přísným a politici volali po posunutí hranice k odebrání řidičského průkazu z dvanácti na osmnáct bodů. Pozitivní trend vydržel ale jen krátce.
Poslanci tak zatím opravili nejabsurdnější nesmysly – například zrušili pokutování cyklisty, který při pádu zranil pouze sám sebe. Počet nehod i mrtvých se zhruba po roce vrátil do „normálu“. A agresivita řidičů od té doby vytrvale stoupá. „Jen od počátku roku vzrostl dvojnásobně počet řidičů, které jsme zadrželi s alkoholem za volantem,“ říká ředitel dopravní policie Martin Červíček. Proto policisté opět oprášili Kryštofy a plánují se i změny a zpřísnění bodového systému. Do konce května má expertní ministerská skupinavypracovat přesný návrh změn. A to tak, aby postihovaly zejména nebezpečné styly jízdy. Podle dosavadních návrhů by měl být tvrdší postih a více bodů hlavně za jízdu bez připoutání či s dítětem bez sedačky, předjíždění na křižovatkách nebo bourání auta v koloně. Naopak za špatné parkování již body nebudou, jen pokuta. „Chceme postihnout především ty nejnebezpečnější přestupky,“ říká ministr vnitra Ivan Langer.