Řidič v té době na pravé oko neviděl a levé měl zdravé jen z 80 procent. To mu však nezabránilo řídit sanitku se čtyřmi pacienty. Následek? Pětasedmdesátiletý muž zemřel na místě, další byl zraněn těžce. V nemocnici skonal za několik dní. Řidič, společně s dalšími dvěma pacienty, utrpěl lehké zranění.

Karel Květ se u soudu bránil, že za nic nemůže. Když řídil sanitku, cítil se údajně dobře a potíže se zrakem neměl. Jinak to hodnotí lékař Karel Havlíček, který ho vyšetřoval. Prohlídka proběhla v dubnu, tedy dva měsíce před nehodou. „Na pravém oku jsem zjistil úplnou ztrátu zraku, levé bylo zdravé z osmdesáti procent. Viděl na něj, ale jenom zúženě. Poučil jsem ho, že řídit by neměl,“ sdělil lékař.

Řidič: Zákaz řízení jsem asi přeslechl

„Nejsem si vědom, že mi byl vysloven zákaz řízení,“ tvrdil Karel Květ. „Je ale možné, že jsem to třeba přeslechl,“ prohlásil u soudu.

Částečná slepota řidiče však podle obžaloby nebyla jedinou příčinou havárie. Experti jsou názoru, že lidé v sanitce nebyli připoutaní. A pokud ano, pak poněkud zvláštním způsobem. „Bezpečnostní pásy byly omotané kolem spodní kovové části sedadel. Podle obžalovaného to bylo proto, aby nebyly příliš dlouhé,“ uvedl státní zástupce František Macura. „Další problém je, že sanitka neměla v pořádku obutí. Na přední nápravě byly nevyhovující pneumatiky,“ dodal žalobce.

Řidič však vznesené obvinění odmítl a přišel s vlastní verzí nehody.

Řidič sanitky vinu odmítá

„Viděl jsem, že na silnici pracují dělníci, tak jsem trochu zmírnil. V tu chvíli se mi udělalo „slabo“, takové mravenčení v těle. Pak byla tma a víc si nepamatuju. K vědomí jsem přišel až mimo vozidlo. Hned jsem volal záchranku. V tom mi pomohli i pracovníci, co opravovali silnici,“ popisoval Květ.

To, že nebyly v pořádku bezpečnostní pásy, pak rozhodně popřel. Odmítl i problémy s obutím. „Je mi nesmírně líto těch lidí, co takhle dopadli. To se nemělo stát … Jediným důvodem havárie, je ale selhání mého zdravotního stavu. To, že se mi udělalo slabo. Jinak vidím dobře a do daleka… Moje částečná slepota s havárií nesouvisí,“ prohlašoval Květ.

Obhajoba žádá nový posudek

Vinu obžalovaného odmítá i jeho advokát Zdeněk Kadleček. „Navíc budu žádat i revizní posudky z oboru soudního lékařství. Jsem přesvědčen, že smrt devětasedmdesátiletého muže, který byl zraněn těžce a zemřel až později s havárií nesouvisí,“ uvedl Kadleček. Vycházel přitom ze závěrů posudku, který takovou možnost uvádí. „Posudek je v rozporu s dalším posudkem, který má k dispozici soud. Chci, aby byla věc znovu posouzena a odstraněny všechny rozpory,“ dodal.

K nehodě došlo 26. června 2009, půl hodiny po poledni, v obci Zábrodí u Červeného Kostelce. Řidič převážející čtyři pacienty přejel z nejasných příčin do protisměru, kde narazil do kovového zábradlí.

To, zda nehodu zavinila jeho částečná slepota, ukáže až další líčení. Teď mu za ublížení na zdraví hrozí až pět let vězení. „Jednání je odročeno na 6. června. Musíme vyslechnout znalce z oboru soudního lékařství a neurologie,“ uvedl soudce Jiří Kučera. „Objasnit by měli vliv zranění na smrt jednoho z pasažérů sanitky, a také zdravotní stav řidiče. Vyslechnuta bude i jedna z pacientek, která jela v havarované sanitce,“ dodal soudce.

„Máma zůstala sama v domě,“ říká syn oběti havárie

Hronov – Čtyřiapadesátiletý muž z Hronova, ztratil při havári sanitky otce. Od té doby se snaží, aby byla tragédie vyšetřena. Je pobouřen tím, jak je možné, že vůz řídil téměř sedmdesátiletý muž, který byl navíc z poloviny slepý. Nechápe, jak si mohl dovolit sednout za volat sanitky.

Jak jste se dozvěděl o nehodě?
Úplně náhodou. Otec jezdil pravidelně z Hronova do Náchoda na dialýzu a sanitka ho přivážela kolem dvanácté domů. Tehdy ale nepřijel. A tak matka telefonovala do nemocnice, aby se dozvěděla, co se děje. Nejdřív nechtěli nic říct, až později přiznali, že došlo k nehodě. Tehdy ale nebylo jasné, kdo a jak je zraněn. To, že těžce zraněného otce převážel do nemocnice v Hradci Králové vrtulník, jsme vůbec netušili. Víc jsme se dozvěděli, až na záchrance, na čísle 155.

Kdy otec zemřel?
Dvacet pět dnů po nehodě. To už byl v náchodské nemocnici. Obhájce řidiče se teď snaží dokázat, že těžká zranění, která otec utrpěl, neměla na jeho smrt vliv. O tom, že zemřel na následky nehody, je ale přesvědčen i jeden ze soudních znalců.

Vy si myslíte, že za smrt vašeho otce může řidič? Je to tak?
Určitě. Není přece možné, aby někdo řídil, když je úplně slepý na jedno oko. Navíc pacienti v sanitce nebyli připoutaní. Auto jsem po havárii viděl. Bezpečnostní pásy byly smotané pod sedadlem, kolem nějaké kovové tyče. Na první pohled bylo jasné, že je cestující mohli jen těžko použít. A i kdyby ano, asi s dost pochybným účinkem. Problém byl i s pneumatikami. Na zadní nápravě byly dvě letní, na přední, každá jiná. Jedna zimní, druhá letní… S takovým obutím přece nelze bezpečně jezdit!?

Jak vám smrt otce zasáhla do života?
Jistě, že zásadně… Přišel jsem o tátu. Matka je na tom, ale hůř. Je jí 74 let a zůstala sama v domě, o který se musí starat. A náklady na jeho provoz zůstaly stejné, ať je tam jeden, nebo dva lidé. Teď je na tom tak, že když zaplatí inkaso, zůstanou ji čtyři tisíce.

Budete žádat odškodné za smrt otce?
Víte, je to složitější… Tátu mi to stejně nevrátí. Ale matce by to mohlo, alespoň trochu pomoct. Uvidíme, zatím, to nemáme promyšlené.
Na čem mi ale záleží, je důsledné vyšetření nehody. Jedna věc je vina řidiče a jiná stav sanitky, kterou řídil. Vůz patří Dopravní zdravotní službě Náchod, která vinu odmítá, a vše svádí na řidiče. Já si ale myslím, že je odpovědná za to, že u ní pracoval řidič, který byl slepý na jedno oko… A taky by měla odpovídat za stav sanitky, tedy za její obutí. Počkáme, jak rozhodne soud.

(Jiří Máslo)