„Pistole sice občas vypínala, ale když jsem ji držel, měření na stojanu se stále točilo," říká Jiří Mecner. Tankoval proto, dokud se neukázalo načepováno za 200 zlotých.

Den poté jel věc reklamovat. „Řekli mi, že vědí, že stojan není v pořádku a že po víkendu bude servis. Tak jsem je prosil, aby tam dali nějakou cedulku, že mohou takto lidi ošidit, že to lidé nevědí. Nikdo ale nic neudělal. Jel jsem se tam podívat i následující den, když jsem byl poblíž v Bělovsi. Opět jsem jim řekl, že stojan mají v provozu a měli by ho mít nečinný. Opět mi řekli, že bude servis," líčí Jiří Mecner.

Podle něj musela obsluha benzínky vědět, jak stojan „měří".

V pondělí po události, kdy mělo na servis stojanu dojít, Jiří Mecner k benzínce opět zajel a nechal si zavolat vedoucího. Ten mu prý tvrdil, že je vše v pořádku a žádný servis měření na stojanu není zapotřebí.

„Schválně jsem s sebou vzal pětilitrový kanystr. Podle měření jsem do něj načepoval šest a půl litru. Vedoucí benzínky mi však tvrdil, že jsem schválně vytáhl pistoli," tvrdí Mecner.

Reklamace? Nikdo už se neozval

Když chtěl věc reklamovat, na čerpací stanici mu měli říci, ať zavolá na linku, která stížnosti vyřizuje. Uvedl, že polsky neumí. Nakonec s ním sepsali protokol. „Nikdo se mi však už od té doby neozval," říká Jiří Mecner. Většinou prý jezdí k jiné benzinové stanici, stojící hned vedle, avšak tentokrát ho cesta navedla k této a navíc hned k takovému stojanu. Je to podle něj hodně špatná zkušenost. „Už tam nepojedu," uzavírá Jiří Mecner, který svůj nepříjemný zážitek sdělil redakci Náchodského deníku, aby varoval další řidiče, aby si dávali pozor.

Podle české policie je několik možností, jak případné podezření na podvodné jednání řešit. „Pokud se pán domnívá, že je ze strany benzínové pumpy páchán podvod, měl by skutečnost oznámit na služebně polské policie. Nemusí se bát, že mu nebudou rozumět, pokud by se nedomluvil, zajistí mu překladatele," říká náchodská policejní mluvčí EvaPrachařová.

Další možností je nahlásit podezření na páchání trestné činnosti písemně, tedy zaslat na policejní stanici v Kudowě Zdroji dopis, který může být i v češtině, a v němž se celá situace popíše. Využít k tomu lze i e-mail. „Polská policie je povinna se prověřením oznámení zabývat," uvádí Eva Prachařová. Pokud se však skutek nahlásí v Polsku, dočká se prošetření nejrychleji.

Třetí, avšak komplikovanou, možností je podle Prachařové nahlásit podezření české policii, která záležitost postoupí na státní zastupitelství, a to se po vyhodnocení může obrátit na polskou prokuraturu. Tato cesta je však byrokraticky zdlouhavá.

A jak řešit v takovém případě reklamaci, respektive kdo by s ní v cizím státě pomohl? Na to se Náchodský deník zeptal Josefa Černého z Poradny pro spotřebitele v Hradci Králové. „Jedná se o přeshraniční spor, k jehož řešení je kompetentní Evropské spotřebitelské centrum, kde českým spotřebitelům ochotně vycházejí vstříc, zpravidla tím, že se sami spojí s podobnou spotřebitelskou organizací v dotyčné zemi Evropské unie," uvádí Černý.

Pokud by se případ stal v ČR, radil by neprodleně se obrátit na inspektorát České obchodní inspekce pro porušení zákona, která provede kontrolu. Škodu či rozdíl v ceně si však musí kupující s prodávajícím vyřešit sám, v krajním případě i u soudu. „Vznik škody a její výši však musí prokázat poškozený, což může být dost obtížné," dodává Josef Černý.