Spotřebitelé na tuto nabídku slyší rádi. Potvrzují to údaje od dodavatelů. Kupříkladu ten největší - ČEZ s více než 2,7 milionu odběrných míst uvedl, že jeho zákazníci loni provedli dokonce 1,4 milionu samoodečtů. Mnoha z nich se proto zálohy na letošní rok vůbec nezvedly. „Dalším zákazníkům se zálohy mění většinou v řádu stokorun,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Pro řadu lidí je výhodné zejména to, že už nemusí utíkat s žádnými papíry kamsi na pobočku. Stačí již z domova párkrát kliknout myší přes počítač. „Jsme rádi, že 70 procent zákazníků zadává samoodečty on-line,“ konstatoval Kadlec.

Jak budou v roce 2023 zastropovány ceny energií?
Přehledný seznam: Jak budou v roce 2023 zastropovány ceny energií

Zájem o samoodečty mají i zákazníci dalších firem. Společnost innogy své klienty vyzvala, aby si zapsali stav svého plynoměru nebo elektroměru k 31. prosinci loňského roku. „Během prvních tří dní zadalo odečty přes webový formulář nebo aplikací innosvět už více než 116 tisíc zákazníků,“ uvedl mluvčí innogy Martin Chalupský.

Zákazníci innogy, kteří si sami provedli odečet, ale většinou naopak své zálohy navyšují. Přes aplikaci innosvět to tak udělalo 93 procent z nich. A to navzdory tomu, že se snaží výrazně šetřit na spotřebě. V posledních měsících loňského roku tak podle Chalupského dokonce klienti společnosti uspořili 20 procent energií.

Mnohým Čechům se nedostává peněz na zaplacení drahých energií, přesto po úřadech nepožadují příspěvek na bydlení.
Energetická chudoba roste. Dospělí zbytečně odmítají dávky, trpí tím i děti

Pražský dodavatel elektřiny PRE sice zákazníky k samoodečtům nevyzýval, přesto k jimi nahlášeným údajům přihlíží. Jeho specialitou byla zvláštní prémie pro zákazníky, kteří výrazně sníží spotřebu. Kdo ji chtěl získat, měl počátkem listopadu firmě zaslat fotografii aktuálního stavu elektroměru. „Učinilo tak více než deset procent našich zákazníků,“ uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.

Oříšek pro seniory

Ne každý se však s odečtem svépomocí dokáže vypořádat bez potíží. „Zejména starší a zdravotně handicapovaní spotřebitelé mohou mít problém samoodečet fakticky provést,“ vysvětlila Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest. „Někdy bývají plynoměry anebo elektroměry příliš vysoko nebo zase nízko a takový spotřebitel se k nim nemusí dobře dostat,“ podotkla.

Podle zkušeností Energetického regulačního úřadu (ERÚ) mají lidé často v náhlých změnách cen a záloh zmatek. Svědčí o tom vysoký počet dotazů a stížností, s nimiž se na úředníky obracejí. „Záloh se týkala zhruba polovina podání už loni od srpna,“ uvedl mluvčí ERÚ Michal Kebort. 

Vlastní fotovoltaické systémy na střechách rodinných domů jsou čím dál oblíbenější.
Konec byrokracie? Razítko při schvalování fotovoltaiky má být nově do měsíce

Obvykle lidem ale vadí hlavně právě vysoká cena. Tazatelé často přehlédli informaci od svého dodavatele, jak se cena zvyšuje, a potom byli překvapeni. Nespokojeným lidem úřad doporučuje, aby si zkontrolovali, zda naúčtovaná cena nepřesahuje vládou stanovený strop, tedy 6,05 koruny za kilowatthodinu elektřiny a 3,025 koruny za kilowatthodinu plynu navýšené o distribuční poplatky. „Jen pokud by byla vyšší, tak je vypočítaná špatně,“ konstatoval Kebort. Dodavatelé totiž musí při účtování svých služeb s cenovým stropem počítat automaticky.

Zdroj: DeníkOdborníci z dTestu spotřebitelům doporučují, aby si sami provedli odečty stavu energií zejména v případě změny dodavatele. Odpadnou jim tak obavy, že jim spotřebu odhadnou a naúčtují nesprávně. „Za současného stavu při zastropovaných cenách ale takových situací nebude mnoho,“ dodala Korbeliusová.