Předchozí
1 z 7
Další

Marek ŠvábMarek ŠvábZdroj: Archiv

Marek Šváb, Trutnov, učitel na střední škole: "Přiznám se, že při písemném kontaktu se svými žáky se příliš nesetkávám s používáním zkratek. Snad jediné, kde se občas objeví, jsou slohová cvičení z angličtiny, ve kterých se nějaká zkratka tu a tam objeví a tak si potom vysvětlujeme, kdy a v jakých typech písemných sdělení je možné je použít. Na druhé straně vím, že mladí lidé, mezi kterými se ve škole pohybuji, různé zkratky ve vzájemné komunikaci používají. Já sám jich moc neznám (vím například význam zkratek BTW, nebo FYI) a tak když je v nějakém slohu použijí, nechám si je vysvětlit. Chápu, že dnešní uspěchaná doba si vyžaduje takovýto způsob komunikace, jako učitel mám ale obavy z toho, že mladí lidé budou mít čím dál větší problémy soustředit se na zvládnutí delšího textu, se kterým musí pracovat. V poslední době se mi to ukázalo při zpracování delšího zadání ekonomické úlohy, které bylo na více než půl stránky formátu A4 a tam už se objevily značné problémy s tím, jak toto zadání správně vyřešit."

Andrea PichováAndrea PichováZdroj: Archiv

Andrea Pichová, Mladé Buky, učitelka odborného výcviku: "Za mě můžu říct, že tyhle moderní zkratky, které mladí používají, jsou šílené. Já jim vůbec nerozumím, to se přiznávám. Možná je to úmysl, abychom my starší nerozuměli jejich řeči. Moji žáci v prvním ročníku takhle mluví skoro všichni."

Daniela BeranováDaniela BeranováZdroj: Archiv

Daniela Beranová, 38 let, podnikatelka, Jičín: Zkratkám, které používá moje desetiletá dcera, většinou rozumím. Nebo alespoň z kontextu chápu, co tím chce říct. Hodně dlouho mi třeba trvalo rozklíčovat přesný význam LOL (laughing out loud, směju se nahlas - pozn. red.). Ale v poslední době mě asi nejvíc zaskočilo, když mi napsala "kk". To jsem fakt nevěděla. Znamená to prý něco jako "dobře, ok".

Kateřina BednářováKateřina BednářováZdroj: Deník/Stanislav Ďoubal

Kateřina Bednářová, 42 let, recepční, Hradec Králové: Řekla bych to tak, že nerozumím řeči jejich kmene. Moje děti tak začaly mluvit asi před pěti lety. Registruji to, občas se zeptám, co to znamená, ale to je tak všechno. Spíš na ně jen koukám a nerozumím tomu. Samozřejmě vím, co znamená zkratka WTF nebo OMG, v poslední době jsem zaregistrovala třeba výraz, že všechno je challenge. Směřuje to k angličtině, ale všimla jsem si i toho, že dnes je každý kámo, namísto dřívějšího vole.

Miloslava Odvářková, učitelka MŠ, ChrudimMiloslava Odvářková, učitelka MŠ, ChrudimZdroj: Deník/Romana Netolická

Miloslava Odvářková, učitelka MŠ, Chrudim. Zkratky slýchám nebo vídám psané (např. na Facebooku) mladými i méně mladými lidmi. OMG, Oh my God - Můj bože! WTF, What the Fuck - Co to sakra je? Co to kurňa je? - ba i vulgárněji. BTW, By The Way - mimochodem. Mně osobně ty zkratky spíš došly samý díky znalosti angličtiny, ale třeba "LOL" jsem si musela najít. S OMG se dá setkat i ve školce, občas. Asi starší sourozenci.

Lucie Tomášová, učitelka, Pardubice, 30 letLucie Tomášová, učitelka, Pardubice, 30 letZdroj: Archiv Deníku

Lucie Tomášová, učitelka, Pardubice, 30 let Zkratkám, které dnešní děti používají ve většině případů rozumím. Ale už jsem i narazila na takové, které jsem si musela vyhledat na internetu. Já osobně je ale vůbec nepoužívám. Když potřebuji rychle poslat nějakou reakci častěji volím spíš emotikony, než anglické zkratky.

Marek Čížek, podnikatel, Pardubice, 30 letMarek Čížek, podnikatel, Pardubice, 30 letZdroj: Archiv Deníku

Marek Čížek, podnikatel, Pardubice, 30 let Vím, co zkratky WTF nebo OMG znamenají. Stále se považuji za mladou generaci a v dospívání jsme tyto zkratky často používali. Především u hraní her na počítači, se jednalo o oblíbené zkratky. Dále jsem se s těmito zkratky zcela jistě setkal během dob, kdy jsem žil v zahraničí. Proto také nejspíš vnímám za zcela běžně. Pokud bych nějaké cizí zkratce nerozuměl, jednoduše bych si ji našel na internetu.