Vyplývá z toho nejen špatný stav ovzduší především ve velkých městech, ale i dopravní zácpy. A v neposlední řadě také problémy s parkováním.
Problémy s parkováním automobilů jsou také v náchodském okrese. Velké a vleklé dopravní problémy má Náchod. Kromě toho, že je soustavně ucpaná páteřní Pražská ulice, potíže s dopravou jsou i v centrální části města. „Parkuju, kde se dá. Myslím si, že by se měly postavit nějaké podzemní garáže, aby se nemuselo parkovat na Masarykově náměstí. Ale nevím, zda je to vůbec reálné,“ řekl nám řidič Karel Vosecký z Náchoda. Masarykovo náměstí v okresním městě bývá v průběhu pracovního dne zcela zaplněno automobily. Není divu, když cena za parkování je příznivá. Půl hodiny parkování zde přijde na 10 korun a hodina na 15 korun. Za další započatou hodinu řidič zaplatí 20 korun. Parkovné v Plhovské ulici v blízkosti Itálie přijde na 20 korun za hodinu. „Parkovišť je v Náchodě málo, takže řidiči parkují i v ulicích města,“ uvedl občan Jan Pokorný. Automobily tak stojí prakticky všude. Na velkých sídlištích, v Komenského ulici či v prostoru u teplárny.


S nedostatkem parkovacích míst ve městě, na což řidiči často upozorňovali, se snaží bojovat radní v České Skalici. Parkovné se platí pouze na parkovišti v příměstské části Ratibořice. Husovo náměstí nabízí parkování na pravé straně ve směru na Jaroměř a před prodejnou Verner. Radní si hodně slibovali od stavby prodejny Penny Market. I zde vzniklo zhruba 55 parkovacích stání. Ukázalo se však, že zde řidiči parkují pouze při nákupech. Po dvacáté hodině, kdy prodejna zavírá, parkoviště zeje prázdnotou. Nové parkoviště nyní vzniklo vedle sokolovny s významným přispěním soukromého investora. „Jsme rádi, že toto parkoviště vzniklo. V sokolovně se pravidelně koná řada různých akcí a řidiči často parkují na chodnících,“ upozornil starosta Tomáš Hubka.


I když je parkovišť v centru Červeného Kostelce relativně dost, stále to nestačí. Parkoviště v centru jsou na náměstí, na autobusovém nádraží, vedle radnice, u prodejny Plus, za divadlem, u sokolovny, před oděvní průmyslovkou. Přesto se město rozhodlo, že nechá vybudovat nové parkoviště před Divadlem J. K. Tyla v ulici Břetislava Kafky. Mělo by tam vzniknout zhruba 40 nových parkovacích stání. Výstavba měla začít už v květnu, ale dosud se tak nestalo. „Stavbu nového parkoviště vyvolala poptávka občanů,“ poznamenal starosta Petr Mědílek.


Trendem posledních let je však vyhánět dopravu z center měst. Účinným prostředkem k tomu je například zdražování parkovného.


Obecně platí pravidlo „čím blíže středu města, tím vyšší poplatek“. Do některých ulic se navíc autem vůbec nesmí, samozřejmě s výjimkami zásobování nebo lékařské pomoci a podobně. Parkovací místa ale musejí zůstávat u staveb určených k bydlení nebo k rekreaci a nesmějí od nich být vzdáleny více než 300 metrů docházkové vzdálenosti. Naopak garáže nebo parkovací místa pro nákladní vozidla a autobusy by se podle vyhlášky měly umisťovat mimo oblasti bydlení, rekreace nebo občanské vybavenosti, tedy rovněž mimo centra měst. Na žádném parkovišti by neměl chybět vyhláškou určený počet stání pro auta zdravotně postižených osob. Zastaví-li řidič na tomto místě neoprávněně, hrozí mu pokuta od pěti až do 10 tisíc. Za jiné špatné parkování se pokuta může vyšplhat až na dva tisíce korun, a kromě toho hrozí i odtažení vozidla.

(hyš,doh)