VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bude mít obchvat zelenou?

Náchod - Náchod má územní rozhodnutí na obchvat. Odpůrci však opět uvažují o odvolání.

28.8.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Bílek

Město Náchod má vydané územní rozhodnutí na stavbu obchvatu. Kdyby šlo vše hladce, v roce 2022 by buldozery začaly hrnout zeminu a stavba by začala. Jenže tak to asi nebude, proti rozhodnutí se dají čekat odvolání.

Územní rozhodnutí je jedním z nejdůležitějších dokumentů. Kdyby ho nic nezabrzdilo, pak je možné začít vykupovat pozemky pod budoucí více než šestikilometrovou trasou. „Dosud nejsme partneři pro ministerstvo dopravy. Nemůže nám na to dát peníze ani zahájit výkup pozemků, nic, protože nemá základní dokument, což je územní rozhodnutí," vysvětluje starosta Náchoda Jan Birke.

Odpůrci obchvatu se chtějí odvolat ke Krajskému úřadu v Hradci Králové. Ten už jedno rozhodnutí před dvěma lety zrušil. Podle kritiků by šlo v plánované severní trase vést silnici šetrněji. Podle nich je navržena v přílišné blízkosti obydlených lokalit. Tvrdí, že v některých částech, kde se blíží Vysokovu, Kramolně či Babímu, dojde k překračování limitů emisí a hluku.

„To jsou asi nejzávažnější věci, co nás na tom netěší a kvůli čemu se asi budeme odvolávat," řekl jeden z odpůrců Michal Kudrnáč. Dodal: „Na Pražské ulici je to hrozné, ale přesouvat v podstatě nezákonnou emisní a hlukovou zátěž do jiného zastavěného území, to nejde. Že to je někde špatné, neznamená, že to vyřešíme tím, že to šoupneme jinam, kde to bude také špatné."

Navrhuje například zatunelování stávajícího hlavního tahu Náchodem pod Pražskou ulicí. „Trasa je ideální, nejpřímější a nejkratší," míní. To však třeba starosta Náchoda považuje za science fiction.

Náchodský starosta si zatunelování Pražské ulice neumí představit už jen proto, že město leží v ochranném pásmu minerální vody Idy. Když se vrtá třeba studna hlubší než 30 metrů, už je zapotřebí mít zvláštní povolení geologického ústavu. Navíc pod Pražskou ulicí vedou kompletní inženýrské sítě. „Kdybychom chtěli dělat třeba jen podchod, tak se musíme dostat až někde do sedmi metrů hloubky. A tunel? To je něco, co si nedokážu představit," dodává Birke.

Uvažují o blokádě na podporu stavby

O stavbě obchvatu se hovoří a plánuje se už mnoho let. Občanské sdružení Obchvat Náchoda, které stavbu požaduje, nyní uvažuje o další blokádě. „Rozhodneme se, až budeme vědět, jak bude vypadat to odvolání proti územnímu rozhodnutí," uvedl místopředseda sdružení František Rázl. Nejdřív sdružení chystá besedu s kandidáty na krajské zastupitele a senátory za Náchodsko. Při minulých blokádách chodili jeho členové a příznivci po přechodech pro pěší a upozorňovali na současný stav.

„Město udělalo vše pro to, aby zlepšilo průjezd. Přesto se počet aut nesníží a stále to poškozuje občany, hlukem, prachem, zplodinami. Tady je to na hranici únosnosti. Obchvat je na místě," prohlásil Rázl. Udělat třeba tunel pod Pražskou ulicí, to by podle něj bylo nesmyslné, drahé a drahý by byl následně i provoz tunelu.

Vyřizováním případných námitek se může proces schvalování a přípravy protahovat a krajský úřad může městu rozhodnutí vrátit nebo ho může zrušit. Pokud by námitkám odpůrců nevyhověl a územní rozhodnutí posvětil, mohli by se potom odvolávat k soudu. Pak by se podle starosty muselo uvažovat i o jiném řešení. „Neříkám, že tato severní varianta je ideální, co se týče životního prostředí a mostu přes Dolní Radechovou, ale z aktuálního je to jediné, co stojí za debatu," poznamenal Birke.

S odvoláváním proti obchvatu nesouhlasí proto, že počet osobních vozů a kamionů na silnicích stále stoupá a tendence je taková, že i dále bude. Navíc dokončení dálnice D11 od Hradce Králové směrem na Královec je v nedohlednu, takže pro kamiony bude i mnoho budoucích let dál nejednodušší zamířit na sever do Polska přes Náchod.

Přestože město udělalo změny v dopravě a situace na Pražské ulici i v centru je díky tomu klidnější, tak při stoupající frekvenci se dříve nebo později Náchod může podle starosty dostat do situace, kdy bude opět mít s tisíci projíždějícími auty vážnější problémy.

Dopravní opatření spočívající i v otočení provozu v ulicích se dělala také proto, že i kdyby šlo vše bez průtahů, tak cesta ke stavbě obchvatu zůstává během na dlouhou trať. Už kvůli tomu, že stát má málo peněz a tři či čtyři miliardy na stavbu nebude lehké získat.

„Fronta měst, která čekají na obchvat, je dlouhá a Náchod je prakticky na začátku," dodal Birke.

(bed)

Autor: Redakce

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Náchodě volili Pavel Bělobrádek, Jan Birke i Soňa Marková

Jan Birke: „Musíme zachránit značku ČSSD"

Martin Jiránek

Martin Jiránek: „Je vidět, že se lidem současný styl politiky přestal líbit"

Před volbami dali přednost rodině a vstoupili do svazku manželského

Janovičky u Broumova - Vhodit volební lístek do volební urny je úkon, který se neděje každý den.

AKTUALIZUJEME

Volební místnosti se zavřely. ANO jasně drtí své soupeře

Královéhradecký kraj - V pátek a v sobotu mají lidé možnost jasně se vyjádřit k budoucnosti Česka. Od 14 hodin, kdy začaly volby do Poslanecké sněmovny PČR, jsou otevřené volební místnosti a voliči až do sobotního odpoledne mohou rozhodovat, kdo zemi v následujících čtyřech letech povede.

Manželé Doležalovi z Náchoda volili v hlavním městě Švédska

Stockholm, Náchod - Eva a Michal Doležalovi z Náchoda měli cestu do Stockholmu naplánovanou už dlouho před volbami. "Nebyla nám však lhostejná naše budoucnost a pokud chci věřit v demokracii, je nutné, aby byla volební účast co nejvyšší," říká maminka třech dětí.

Svůj hlas hodil do volební urny jen pár vteřin před uzavřením volební místnosti

Božanov - Je krátce před čtrnáctou hodinou a do uzavření volebního okrsku zbývají tři minuty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení