Během ukázkové hodiny viděli studenti gymnázia řadu zajímavých pokusů. Začínalo se ukázkou hoření různých materiálů, reakcí při smíchání různých chemických prvků a v poslední části se studenti podivovali nad tím, co všechno dokáže tekutý dusík, jehož teplota je minus 200 stupňů Celsia. Na závěr vyrobily studentky fakulty žákům za pomocí dusíku lahodnou zmrzlinu.

Pokusy sledovali s nadšením

„Ukázková hodina byla zajímavá a poučná. Velice se mně to líbilo. Něco jsem se i přiučila. Chemie mně nějak moc nebere, ale ty ukázky byly moc pěkné, to mě opravdu bavilo," zhodnotila studentka Adéla Rázlová.

Ukázku si pochvaloval také Ondřej Hable: „Bylo to úžasné, jak ten dusík vytékal a vypařoval se. Bylo to skvělý! Bylo to něco jiného, než co nám ukazují na škole. A ta zmrzlina na závěr byla výborná."

„Pro školy máme připravené ukázky, které se běžně při hodinách nepředvádějí. Většinou na to školy nemají vybavení a nebo není při hodinách tolik času. Snažíme se vybírat zajímavé pokusy, které budou studenty bavit a jsou efektní. Měla by to pro ně být motivace, aby si za vzorečky dokázali představit i něco víc než jen nějakou rovnici," řekla Daniela Šmídová, studentka 3. ročníku VŠCHT.

Na gymnáziu se neoctla náhodou. Pochází od Dvora Králové nad Labem a po základní škole studovala právě na zdejším gymnáziu. Chemie ji stále velice baví a ve studiu chce dosáhnout na titul inženýrky. Co bude dělat dále, to ještě neví, ale určitě prý zůstane u vystudovaného oboru.

S Danielou přijela mezi studenty její kamarádka ze školy Kateřina Haškovcová, která pochází z jižních Čech od Bechyně. Co ji přivedlo k chemii, to si už přesně nepamatuje.

„Studovala jsem střední průmyslovou školu s chemickým zaměřením a ve druhém ročníku mě to začalo bavit. Jezdila jsem i na chemické olympiády a ještě mě to bavit nepřestalo. Myslím, že už ani nepřestane. Chtěla bych vystudovat chemické inženýrství, což je navrhování výrobních linek v chemii. Je to široký obor, ale každý podnik dnes má nějakou technickou kontrolní linku, třeba i v potravinářství nebo ve výrobě polymerů," dodala Kateřina Haškovcová.

O to, aby pro studenty byla chemie zajímavá i při běžných hodinách, se snaží všichni vyučující na gymnáziu.

„Postupně chemické třídy dovybavujeme pomůckami pro praktické ukázky a rozšiřujeme chemický kabinet. Na škole pracují i chemické kroužky, které navštěvují také žáci základních škol z okolí, kde se chemické třídy likvidovaly. Na nezájem si stěžovat nemůžeme, je vidět, že děti opět přicházejí chemii na chuť a baví je," pochvaluje si učitel Pavel Šimek.