Řidička ženu zřejmě přehlédla. Při nehodě naštěstí chodkyně utrpěla jen lehké zranění. Zároveň ale musela na ošetření k lékaři i řidička automobilu, která utrpěla šok.

Jen za letošní rok je to už osmá dopravní nehoda, při které motorové vozidlo na Pražské ulici srazilo chodce. Nehody s chodci jsou v letošním roce ještě o něco častější než třeba v letech minulých. Vloni se na Pražské ulici stalo pět takových nehod, předloni čtyři. To jen potvrzuje, že mezinárodní frekventovaná silnice, která je hlavním tahem na Polsko, patří k nejrizikovějším místům ve městě.

„Zavinění nehod je přibližně půl na půl, někdy přehlédne motorista chodce, někdy zase chodec vběhne do silnice bez rozhlédnutí, to dělají obvykle děti. Faktory, které působí, jsou na prvním místě nepozornost, ale třeba také ostré slunce, to na jaře a na podzim," uvedl dopravní inženýr z Dopravního inspektorátu policie v Náchodě David Kult.

Co s nebezpečnou situací dělat, když stavba obchvatu města nemá ještě ani územní rozhodnutí a přišla by na řadu nejdříve po roce 2022?

Přechody pro chodce na Pražské ulici jsou dnes často příliš blízko za objezdy, což k bezpečí chodců nepřispívá. Auta jsou leckdy rozjetá a sotva dobržďují.

Vyřešit situaci nadchody nelze. Silnice je totiž mezinárodní komunikací, a tak stavba lávky nad silnicí neprojde kvůli možnosti průjezdů nadměrných nákladů. A udělat podchod pod silnicí je sci-fi. Pod Pražskou ulicí totiž vedou veškeré inženýrské sítě města.

Přechody se přemístí

Pomoci alespoň částečně k bezpečnějšímu provozu mají úpravy kruhových objezdů, které už se připravují za spolupráce města a vlastníka komunikace Ředitelství silnic a dálnic.

„Přechody budeme velmi výrazně posouvat od kruhových křižovatek dál. To je první věc. Druhá věc je, že se budou rozšiřovat prstence objezdů, čímž auta zpomalíme. Dnes auta přes kruhové objezdy, ať už je to u Slávie nebo u Čedoku, projíždí v podstatě hlavně směrem rovně. Slávie se dá projet šedesáti až sedmdesáti kilometrovou rychlostí, Čedok klidně i devadesáti kilometrovou, pokud budu mluvit o extrému. Úpravy kruhových objezdů se provedou tak, že vnitřní prstence se rozšíří a auta to donutí jet opravdu po obvodu kruhu. Tím se zaprvé vejde na objezd více aut a zadruhé provoz bude do jisté míry plynulejší. Nebude to tak nárazové brzda plyn jako nyní," říká náchodský starosta Jan Birke.

Když pak třeba kamion pojede přes kruhový objezd, bude z něj vyjíždět daleko pomaleji než dosud, proto i dříve stihne před přechodem zabrzdit.

S takovým řešením umístění přechodů dále od křižovatek souhlasí i dopravní policisté. „Vzešlo z jednání dopravní komise, kam dochází také dopravní inženýr z našeho dopravního inspektorátu. Mělo by přinést zklidnění dopravy v prostoru kruhové křižovatky. Řidiči se nebudou muset věnovat situaci v křižovatce a zároveň sledovat přechod pro chodce. Posunutý přechod bude samozřejmě vybaven středovým ostrůvkem s veškerými bezpečnostními prvky," dodal David Kult.

Navíc podle starosty Birke bude třeba objezd „u Slávie" oplocený tak, aby chodci nemohli do silnic vstoupit jinde než na přechodu.

Ministerstvo dopravy už na projektové přípravy a úpravy kruhových objezdů „u Slávie" a „u Čedoku" a na výstavbu nového kruhového objezdu u dopravního hřiště v Bělovsi vyčlenilo 38 milionů korun.

Už by se měla připravovat výběrová řízení na dodavatele staveb a v březnu začnou první práce nejprve na křižovatce v Bělovsi. „Jinak už máme všude územní rozhodnutí," dodal Birke.

Bojíte se při přecházení Pražské ulice v Náchodě?

Iveta Frymlová.

Iveta Frymlová, Náchod
Určitě se bojím, jsou tu časté tragické dopravní nehody. Chodíme tudy s dětmi každý den a při přecházení čekáme na přechodu opravdu dlouho. Řidiči chodce ignorují.

Luděk Palata.

Luděk Palata, Náchod
Až tak se nebojím, ale manželka sama nepřejde. Ze zdravotních důvodů nemá dobrý odhad. Řekl bych, že starší lidé a mládež vstupují někdy neuváženě do vozovky.

Alena Kejzlarová.

Alena Kejzlarová, Náchod
Přecházím tu často a nebojím se. Samozřejmě jsem opatrná. S řidičem navážu oční kontakt a když mě pustí, poděkuji. Lidé často neuváženě přecházejí mimo přechod.

Stanislava Třesáková.

Stanislava Třesáková, Náchod
Řidiči a hlavně kamioňáci jsou bezohlední, ani na přechodu není bezpečno. Samozřejmě, že mám strach. Chybí tu nadchody nebo podchody, které by celkově urychlily dopravu. 

Ptala se: Deník/ Regina Hellová