VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklostezka, kterou zakázali asfaltovat, spolkne další miliony

Meziměstí - Cyklostezka, která za 5,8 miliónu korun vznikla u Meziměstí na Broumovsku, se už třetí rok rozpadá. Podle radnice v Meziměstí je problém v tom, že povrch cyklostezky není z asfaltu, ale z minerálního betonu, což je v podstatě jen mechanicky zpevněné kamenivo.

21.2.2015 4
SDÍLEJ:

KDO PONESE ODPOVĚDNOST? Cyklostezka v úseku Vižňov Nowe Siodlo protínající českou hranici s Polskem, se na české straně rozpadla. A zatím, co polská část cyklostezky pokrytá asfaltem bez problémů drží, ta česká se kvůli zákazu SCHKO asfaltovat nesměla. Foto: archiv Deníku

Použití asfaltu ovšem zakázala Správa Chráněné krajinné oblasti Broumovsko (SCHKO), která argumentovala tím, že v krajině chce asfaltu co nejméně. Oprava cyklostezky si teď, podle projektu, vyžádá další až tři milióny korun.

Kocourkov v podání ochranářů

Paradoxem je, že cyklostezka vedoucí v úseku Vižňov Nowe Siodlo je na polském straně asfaltová. Na českém území však cyklisté narazí jen na hlínu a kamení. Část trasy vedoucí po českém území je sice také asfaltová, ale jen na zhruba tři sta metrech. Dalších dvanáct set metrů je z minerálního betonu, který se ovšem rozpadá. A proč byl zvolen tak podivný postup? Protože tak prý rozhodla SCHKO Broumovsko.

„My jsme původně plánovali asfaltový povrch po celé trase. Na SCHKO nám ale bylo sděleno, že do této lokality asfalt nepatří. Minerální beton tak byl jediným řešením," uvedla starostka Meziměstí Eva Mücková. Část úseku cyklostezky, kde se předpokládal zvýšený provoz zemědělské techniky, tak ochranáři sice dovolili asfaltovat, ale na tři čtvrtiny trasy musel být použit méně odolný minerální beton.

Asfalt prosazoval i projektant

To, že cyklostezka by měla být celá asfaltová, prosazovala od počátku nejen radnice, ale i projektant stavby.

„Chtěli jsme, aby se to dalo využít i pro klasické silniční kolo, popřípadě pro bruslaře. Ne, aby to bylo použitelné jen pro horská a treková kola," uvádí ke sjízdnosti povrchu projektant Kamil Hronovský. Podle něj se povrch vytvořený z minerálního betonu nehodí ani do místa, kudy cyklostezka vede, tedy do otevřené krajiny.

„Jde o erozi vody. Aby voda nevyplavovala jemné částice, které fungují jako pojivo kamení, jež tvoří povrch cesty. Pokud se pojivo vyplaví, začne se povrch cyklostezky rozpadat," vysvětluje projektant.

Znalecký posudek je proti ochranářům

Radnice v Meziměstí si objednala znalecký posudek, který měl potíže s cyklostezkou objasnit. O pomoc se obrátila na Stavební fakultu ČVÚT v Praze, která sdělila, že minerální beton, na kterém trvali ochranáři, se pro stavbu cyklostezky nehodí. A už vůbec ne pro tu v Meziměstí, která je specificky zatížena.

KDO PONESE ODPOVĚDNOST? Cyklostezka v úseku Vižňov Nowe Siodlo protínající českou hranici s Polskem, se na české straně rozpadla. A zatím, co polská část cyklostezky pokrytá asfaltem bez problémů drží, ta česká se kvůli zákazu SCHKO asfaltovat nesměla. „Použití mechanicky zpevněného kameniva (minerální beton, pozn. redakce) do obrusné vrstvy konstrukce vozovky, která má sloužit současně jako cyklostezka a jako polní cesta pro zemědělskou techniku, nelze považovat za optimální. Takovéto obrusné vrstvy jsou náročné na údržbu, která by se měla provádět na konci zimního období a vždy po větších dešťových srážkách," píše se v posudku.

„Negativní účinky na kvalitu povrchu cyklostezky má i zemědělská technika, kdy při rozjíždění, resp. brždění může dojít k postupnému uvolňování jednotlivých zrn nestmelené obrusné vrstvy. Na tomto místě je třeba si uvědomit, že obrusná vrstva z nestmeleného kameniva si vyžaduje podstatně větší nároky na údržbu než obrusná hutněná asfaltová vrstva," konstatuje posudek v jiné části.

Problémy způsobuje i voda

Odborný posudek Stavební fakulty ČVÚT v Praze poukazuje i na vliv vody, která z cyklostezky může časem vyplavit pojivo, jež drží kamenitou část povrchu pohromadě: „V době dešťů potom zákonitě plní cyklostezka funkci vodoteče, která srážkovou vodu, a v zimním a jarním období vodu z tajícího sněhu, odvádí. Tuto funkci umocňují koleje ve stopách, které na povrchu vozovky zanechávají pojezdy zemědělské techniky," konstatuje odborný materiál.

Vlivem vody na „kondici" cyklostezky se zabývala i radnice, která požádala projektanta, aby posoudil problém s odtokovými poměry.

„Zjistilo se, že jsou zde podstatné výškové rozdíly oproti projektu. A to je zřejmě důvod, proč se na cyklostezku stahuje voda," míní místostarosta Pavel Hečko. Město proto vede jednání s firmou, která cyklostezku stavěla. Schůzka, jež se uskutečnila minulý týden, podle radnice zaručuje dohodu, že budou výškové rozdíly odstraněny. Podle místostarosty je však problém s cyklostezkou nutné řešit i dalším zpevněním povrchu. Radnice se proto vrací k záměru použít asfalt, který by měl podle ní potíže vyřešit. „Asfalt rozhodně zatížení komunikace vydrží. Voda tudy poteče, ale asfalt určitě nevyplaví," míní místostarosta.

Nakonec se bude stejně asfaltovat

Už je rozhodnuto. Problémy s částí úseku cyklostezky Vižňov Nowe Siodlo, kterou pokrývá nevyhovující minerální beton, vyřeší asfalt. Posudek ukazující na nevhodnost použití minerálního betonu totiž radnice použila jako argument při dalším jednání se SCHKO.

„Ta naše argumenty přijala, situaci přehodnotila a nakonec k použití asfaltu, jako dodatečné krycí vrstvy, dala svolení," sdělila starostka Meziměstí Eva Macková. Město získalo na položení asfaltového povrchu už i dotaci z Evropské unie, která činí 2,5 miliónu korun. „Práce musí být hotové do června letošního roku. Konečnou cenu prací však určí až výběrové řízení na zhotovitele stavby," dodává starostka.

Ochranáři odpovědnost necítí

O tom, že nebylo možné použít asfalt už na začátku, rozhodla SCHKO Broumovsko. Vydala totiž záporné stanovisko, které musela radnice v Meziměstí respektovat, jinak by nezískala povolení stavět. Správnost jejího rozhodnutí teď prověřila z části praxe, ale i znalecký posudek, který na nevhodnost použití minerálního betonu poukázal.

Hana Heinzelová, vedoucí SCHKO Broumovsko, je však přesvědčena, že rozhodla správně, když použití asfaltu zakázala. „V CHKO není vhodné fragmentovat volnou krajinu asfaltovými komunikacemi. Proto upřednostňujeme účelové cesty bez penetrace," sdělila Hana Heinzelová.

Vedoucí SCHKO Broumovsko sdělila, že se necítí nijak odpovědná za to, že se teď cyklostezka kvůli dodatečným úpravám prodraží. A kdo je podle ní za rozpad povrchu cyklostezky odpovědný? „To netuším," uvedla stručně Hana Heinzelová.

Dodatečné zpevnění povrchu cyklostezky, které je podle posudku způsobeno špatnou volbou krycího materiálu, si teď podle projektu vyžádá dva a půl až tři milióny korun. Hrazeny budou z obecní poklady, státní dotace i prostředků Evropské unie. Bude radnice v Meziměstí hledat viníka současného stavu i zvýšených miliónových nákladů?

„Do této chvíle jsem tento problém neřešil. Prioritou bylo najít způsob, jak uvést cyklostezku do stavu, který umožní její bezproblémové užívání," reagoval místostarosta Meziměstí Pavel Hečko. „Ale nemohu vyloučit to, že se půjde po odpovědnosti za to, že ty náklady jsou vyšší. Ta cesta je možná, já ji nevylučuji," dodal místostarosta.

Jiří Máslo

Autor: Redakce

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Počítání volebních hlasů.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Soňa Marková

Těším se na to, co mi život přinese nového, říká Soňa Marková

Triumf ANO, debakl levice, Bělobrádek uhájil křeslo o 173 hlasů

Královéhradecký kraj - Volby do Poslanecké sněmovny na území Královéhradeckého kraje de facto kopírovaly výsledek v celé České republice. Drtivým způsobem vyhrálo hnutí ANO, těžkou porážku utržily levicové strany.

Volební účast v kraji převýšila celostátní průměr. Na 12. mandát to nestačilo

Hradec Králové - Lidé v Královéhradeckém kraji jsou odpovědnější a k volbám jich chodívá více, než je celostátní průměr. Letos k volebním urnám dorazilo 63,25 procenta oprávněných voličů.

Jan Birke: „Musíme zachránit značku ČSSD"

Královéhradecko /ROZHOVOR/ - Lídr královéhradecké krajské kandidátky ČSSD Jan Birke svůj post poslance obhájil, ale po skončení voleb a sečtení hlasů bylo vidět, že k radosti má daleko.

Martin Jiránek: „Je vidět, že se lidem současný styl politiky přestal líbit"

Hradec Králové /ROZHOVOR/ - Lídr Pirátů v královéhradeckém kraji Martin Jiránek (39) není v politice nováčkem. Působí jako trutnovský zastupitel i jako zastupitel Královéhradeckého kraje. Nově však zasedne také ve sněmovně, kam se s Piráty probojoval v právě skončených volbách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení