V pondělí je kvůli tomu sezval hradecký primátor Otakar Divíšek. „Je potřeba zajistit aspoň prvních sto milionů korun na výkupy pozemků. Na pokračování D11 totiž v současnosti není ani koruna. Jen na tyto výkupy bude přitom potřeba aspoň 300 milionů,“ uvedl Divíšek.

„Požádali jsme poslance, aby při projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury udělali vše pro to, aby se našla aspoň částka na výkup pozemků z Hradce po Jaroměř. Jinak zmeškáme několik let. Zablokovanou dostavbu pěti kilometrů před Hradcem na pozemcích farmářky Ludmily Havránkové jsme neřešili. Ta už je ve vládě ve fázi, kdy se po naleznutí definitivního řešení bude moci začít stavět. Na tento úsek peníze jsou,“ dodal Ivo Toman, vládní zmocněnec pro stavbu D11 a R35.

Je však otázkou, zda včerejší apel přinese ovoce, poslance osud D11 asi příliš netrápí. Z 29 východočeských zákonodárců jich totiž dorazilo pouze šest. Jeden další poslal asistenta a další tři se omluvili. Například hradecký senátor Vladimír Dryml se mylně domníval, že se bude opět propírat nekonečná kauza „Havránková“.

Už 27. listopadu bude v Opatovicích nad Labem otevřena obří třípatrová křižovatka, která dálničním přivaděčem spojí „hradubickou“ státovku s dálnicí D11 u Sedlic. Snad už příští rok by se na čtyřpruh měla začít rozšiřovat i autostráda z Březhradu u Hradce (u Makra) do Opatovic.

Dálnice má čtvrtstoletí. Ovšem bez žádného důvodu k oslavě

Nejpomaleji stavěná česká dálnice. Tak by se dalo říkat královéhradecké dálnici D11.

V neděli tomu bylo přesně 25 let, co byl otevřen její první, 18,5 kilometrů dlouhý úsek z pražského Černého mostu do Bříství. Budoval se šest let, od září 1978. O rok později přibylo dalších osm kilometrů a od listopadu 1990 se jezdilo po D11 až do Poděbrad, celkem 42 kilometrů.

Pak se však stavba na 16 let zadrhla. Kvůli penězům, farmářce Havránkové i ekologistům, kteří bránili přírodní rezervaci Libický Luh, přes který vede.

V prosinci 2006 bylo aspoň otevřeno dalších 44 kilometrů k Libišanům u Hradce Králové. Zbývajících pět kilometrů do města však není hotových doposud.

Pro srovnání, na postavení 200 kilometrů dlouhé D1 Praha – Brno stačilo 13 let a i na plzeňskou D5 dlouhou 151 kilometrů 29 let. Dálnice do Hradce se ale staví, zatím bez úspěchu, už 32. rok.

D11 má mít parametry dálnice jen do Jaroměře, dál bude značená jen jako R11.