Jednadvacet kilometrů dlouhý úsek od Stříteže k hranicím s Polskem se měl začít stavět loni v prosinci, vybudovat ho měla polská firma Budimex. Neplatí ani jedno. Poláci si utahují z Čechů, že mají hotovou autostrádu z Lubawky k Baltskému moři, zatímco na české hranici nemá kde navazovat a místo dálnice tam kvete louka.
Termín zahájení se znovu protáhne. ŘSD vybralo jiného zhotovitele a Budimex vyloučilo. Poláci se s tím nechtějí smířit a v pátek 9. srpna podali rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterým antimonopolní úřad zamítl návrh proti vyřazení z výběrového řízení na stavbu dálnice.
Naproti tomu na 19,6 km dlouhém úseku D11 Jaroměř - Trutnov se ŘSD podařilo dosavadní problémy vyřešit. Vykoupených už má 90 procent pozemků. A to včetně těch, které blokoval majitel parcel v Hajnici Petr Holubec.
Ten neuspěl se svojí žalobou u krajského soudu v Ostravě, ani s kasační stížností u Nejvyššího správního soudu v Brně. Nedávno prodal pozemky v Hajnici Ředitelství silnic a dálnic.
Ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku plánuje ŘSD zahájit tendr na zhotovitele stavby D11 Jaroměř - Trutnov. Ten se v případě D11 Trutnov - hranice s Polskem protáhl na deset měsíců, když se z původně stanovených čtyř měsíců opakovaně prodlužoval kvůli nebývalému počtu dotazů a připomínek stavebních firem k zadávací dokumentaci.
Dálnici z Jaroměře do Trutnova plánuje ŘSD postavit v letech 2025 až 2028. Odhadované náklady jsou 12 miliard Kč. Na trase vznikne 18 mostů na dálnici, 6 nad dálnicí, 1 ekodukt, 1 podchod, mimoúrovňové křižovatky v Choustníkově Hradišti a Kocbeřích a 17 protihlukových stěn o celkové délce 12 kilometrů. V místní části Hajnice Brusnici vyroste oboustranná odpočívka. Dominantou 19,6 km dlouhého dálničního úseku bude tunel na Výšince. Jeho levá část bude dlouhá 780 metrů, pravá 756 metrů.
O účast v tendru se pravděpodobně bude ucházet polská stavební společnost Budimex. Bez ohledu na to, jak dopadne kauza s výběrem zhotovitele D11 Trutnov - hranice s Polskem.
„Disponujeme potřebnými zdroji - personálem i vybavením, které nám umožňují v Česku dále rozvíjet naši činnost a získávat nové projekty,“ řekla Deníku mluvčí Budimexu Diana Zyglewská. „Stavíme se proto optimisticky k možné účasti v připravovaném tendru na úsek D11 Jaroměř - Trutnov, což je v souladu se strategií našeho dalšího rozvoje,“ potvrdila, že polský stavební gigant z Varšavy zaměstnávající 7 tisíc pracovníků si dělá zálusk na další úsek dálnice u Trutnova.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil koncem června stavební řízení pro vydání stavebního povolení na stavbu úseku dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova, o které zažádalo ŘSD. „Zahájení výběrového řízení na zhotovitele stavby plánujeme ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Odevzdali jsme i koncept projektové dokumentace pro provádění stavby,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Krajský úřad vydal na konci května stavební povolení na pět vedlejších stavebních objektů. ŘSD má na trase mezi Jaroměří a Trutnovem aktuálně vykoupených 90 procent pozemků. V červnu získalo větší množství parcel od města Dvůr Králové nad Labem. Za prodej pozemků ve Zboží, Záboří, Kocbeřích a Horním Žďáru na trase budoucí dálnice dostal Dvůr Králové 41,5 milionu korun. Město prodalo ŘSD většinou lesní pozemky, které byly ve správě Lesů města.
Polská společnost Budimex podala v pátek 9. srpna rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ve kterém antimonopolní úřad zamítl návrh firmy proti vyřazení z výběrového řízení na stavbu dálnice D11 Trutnov - hranice s Polskem. Deníku to sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Řízení o rozkladu trvá zhruba dva měsíce, bude ho posuzovat rozkladová komise a ředitel ÚOHS. Ten následně vynese verdikt. Proti pravomocnému rozhodnutí předsedy ÚOHS bude poté možné podat žalobu ke správnímu soudu.