Vypadá to jako černý humor. Jenže historie takové paradoxy nabízí. Kdyby Hitler vyhrál válku, nebo kdyby začal v bývalém protektorátu stavět dálnice o pár měsíců dřív, současné problémy s přecpanými státovkami ve východních Čechách bychom vůbec neřešili.

Libišany u Hradce Králové na sjezdu z dálnice D11 by byly tichou klidnou vesnicí. Z Moravské Třebové, dnes postižené vysokou nezaměstnaností, by bylo vzkvétající průmyslové centrum na křižovatce dálnic. A Brno by s Pardubickým krajem spojovala čtyřproudá panelová dálnice, jak vystřižená z někdejší NDR.

 

U Jevíčka na Moravskotřebovsku jsou stále v terénu patrné hotové dálniční mosty a náspy, které nechal Hitler postavit. A jedna z ulic v brněnské Bystrci se dodnes jmenuje „Stará dálnice“. Dál se Hitler nedostal.

Válka se nevyvíjela podle jeho představ a výstavba dálnice na Brno, dnes v plánech zanesené jako R43, byla zastavena. „Kdyby Hitler neměl problémy v bitvě u Stalingradu, dálnice by se kolaudovala v roce 1943,“ posteskl si včera žertem náměstek pardubického hejtmana odpovědný za dopravu Ivo Toman.

Výstavba R43 před deseti dny totiž vypadla ze seznamu vládních priorit do roku 2013. Stejně jako druhá potřebná magistrála kraje, R35. Ta měla vést z Liberce kolem Hradce Králové a Pardubic přes Vysoké Mýto dál na Olomouc. Právě u Moravské Třebové se z nímá odpojit R43.

Silnici R35 vláda vyškrtla z prostého důvodu: Pardubický kraj jí nebyl schopen včas předložit definitivní trasu R35. Kraj se totiž brání všeobecné shodě na tzv. jižní variantě kolem Svitav a koketuje s kontroverzní trasou přes kopcovité Orlickoústecko. A stát nyní vzkázal: nemáte jasný územní plán, nebude dálnice.

 

Jistá je tak jen výstavba čtyř kilometrů R35 od dálnice D11 u Libišan do Opatovic nad Labem. Tam bude ukončena obřím kruhovým objezdem se sjezdy na obě krajská města. Hotovo tu bude v roce 2009.