V prostorách kláštera a v jeho blízkém okolí byli dětem k dispozici různí řemeslníci (švec, soustružník, elektrikář, truhlář, instalatér, kovář, švadlena a klempíř), kteří nejen, že předváděli žákům svou práci, ale také jim poskytli odborný výklad, zodpovězení dotazů a dokonce je nechali, aby si vše vlastnoručně vyzkoušeli.

Proč byla akce určena právě šesťákům? „Základním řemeslem začínáme u žáků šestých tříd z toho důvodu, že je práce ještě stále baví. Je u nich patrné nadšení, a proto máme snahu, aby jim toto nadšení dlouho vydrželo a aby byl jejich zájem následně dále rozvíjen. Takové osmáky a deváťáky to už moc nezajímá,“ vysvětlil Josef Hejnyš, manažer projektu.

Jak dodal, poličtí řemeslníci se nabídli, že s dětmi stráví dva dny, v nichž jim názorně předvedou, co vše jejich řemeslo obnáší.

„Nedělají to samozřejmě zadarmo, s tím se v rámci projektu počítalo,“ vysvětlil manažer Hejnyš s tím, že akce je určena pro zhruba 180 dětí ze šesti základních škol Broumovska a Policka.

Jak se pracuje rukama? Vyzkoušíme si to!

Do projektu jsou zapojeny základní školy v Polici nad Metují, v Teplicích nad Metují, v Martínkovicích a tři základní školy v Broumově. „Celkem je to sedm stovek chlapců a děvčat,“ upřesnil Deníku manažer projektu Josef Hejnyš.

Jak dodal, k hlavním aktivitám jejich projektu patří exkurze do podniků, středních škol, hotelů či muzeí řemesel. „Na tyto aktivity navazují doplňkové hodiny ve škole, kde se mluví o řemeslech a různých povoláních ve firmách,“ vysvětlil Hejnyš s tím, že se jedná třeba o pracovní právo, výběrové řízení či sepsání fiktivního životopisu.

Jednou z prvních aktivit ve školách bylo dotazníkové šetření, při kterém organizátoři projektu zjišťovali postoje a názory dětí z Broumovska a Policka na budoucí povolání. „Zajímavé bylo, že 51 procent z dotázaných není ještě rozhodnuto a 32 procent z dětí ví zcela jasně, co by chtělo v dospělosti dělat,“ řekl Deníku Hejnyš s tím, že nejčastějšími povoláními byly policisté, kadeřnice, programátoři, učitelé, fotbalisté, automechanici, kuchaři, vojáci, doktoři či zdravotní sestry. Instalatéři, zámečníci, elektrikáři či řidiči – to jsou povolání, která děti neuváděly.

Otázka dne: Jaké povolání bys chtěla po škole vykonávat a proč?

Lenka Janatová, 12 let


Ještě nejsem vůbec rozhodnutá, co bych chtěla jednou vykonávat za práci. Nevím, jestli bych chtěla pracovat rukama nebo hlavou, to se ještě uvidí. Možná mi tento projekt pomůže v rozhodování. Zkoušela jsem si zde šití a šlo mně to docela dobře.

Denisa Hornychová, 12 let


Já mám o svém budoucím povolání jasno – chtěla bych být buď kadeřnicí, anebo číšnicí. Něco vyrábět rukama – to asi ne, to není nic pro mě. Spíš bych se chtěla pohybovat mezi lidmi. Na této akci se mi ale líbí, je to zas něco jiného, zaujal mě tu švec a jeho práce.

Aneta Tomášová, 11 let


Až budu dospělá, chtěla bych být novinářkou. Ráda bych psala do nějakého hudebního časopisu, abych mohla dělat to, co mě baví. Baví mě čeština, zejména sloh, a také mám ráda hudbu. Chtěla bych to jednou spojit dohromady, doufám, že se mi to podaří.

Klára Špreňarová, 12 let


O svém budoucím povolání mám už nyní zcela jasno. Chtěla bych být letuškou. A to proto, že mě moc baví cizí jazyky, zejména angličtina. Jinak na této akci, kam jsme dnes se školou přijeli, se mi líbí, zaujal mě švec, který nám vše podrobně vysvětlil.

Sabina Balcarová, 12 let


Zatím nejsem pořádně rozhodnutá, nevím, co bych chtěla jednou vykonávat za povolání. Když jsem byla malá, strašně jsem si přála být učitelkou. Teď už jsem to změnila, přemýšlela jsem o medicíně. Tak uvidíme…