Hronovská průmyslová škola je zapojená do projektu podpory technického a přírodovědného vzdělávání v Královéhradeckém kraji. Na základě toho získala přes osmnáct milionů korun.

Vybudují třídu pro výuku robotiky

„Získané peníze budeme investovat do zlepšení výuky na naší škole. Budeme budovat učebnu robotického pracoviště pro strojírenské obory. Takové vybavení nemá v kraji žádná jiná škola. S tím spojené bude i odborné vyškolení učitelů, kteří tyto obory vyučují. Cílem je vyzdvihnout úroveň ve vzdělávání strojírenských oborů na takovou výši, jakou požadují firmy, které se školou úzce spolupracují," uvedl ředitel školy Josef Matyáš.

Novinkou na škole bude, po vybudování třídy, rozšíření specializovaného oboru robotika a CNC programování. Škola to označuje za velkou inovaci ve vzdělávání. S tím souvisí i vzdělávání nástrojařů.

Průmyslová škola chce také rozšířit možnosti vzdělávání pro základní školy. Ukázala by dětem, co jsou strojírenské obory a elektrotechnika. Pro získání představy jim nabízí kroužky, kde je vše pojato formou hry, aby to děti zaujalo.

„U elektrotechnického oboru se rozjíždí kroužek programování malých robotů. Vše je vlastně škola hrou, protože na základě dětských stavebnic se děti naučí sestrojit robota a naprogramovat ho. To má většinou velký úspěch. Jelikož se jedná o rozměrově malé věci, tak chceme školám nabídnout, že budeme za nimi na jejich školy dojíždět a pořádat kroužky u nich. Pro školu to bude znamenat jen zajistit prostor. Kroužky jsou vhodně pro děti od sedmé třídy, aby se pomalu začaly seznamovat s tím, co jsou technické obory a co obnáší. Tím chceme děti motivovat, aby v případě zájmu pokračovaly ve studiu technických oborů, protože pak je pro ně po studiu uplatnění v praxi. Důležité také je, aby tomu byli nakloněni rodiče, kteří většinou děti nutí studovat školy, které dnes vyrábějí adepty pro úřad práce. Technické a strojírenské obory mají budoucnost a po takovýchto studentech je velká poptávka," doplnil ředitel.

V současné době na škole studuje okolo tří stovek dětí, kapacita je ale 440. Škola tak má kapacity na rozšiřování nabídky studijních oborů podle poptávky na trhu práce. Jelikož o strojírenské obory začíná zájem pomalu stoupat, je připravena zájem uspokojit.

Školáky ukázky zaujaly

Středeční prezentace zaujala především školáky, kteří chodí do deváté třídy a už musejí pomalu přemýšlet o svém budoucím povolání. Pevně rozhodnutých jich je však prozatím málo.

„Nejvíce mě zaujala 3D tiskárna, je velice zajímavé, jak tisk tvaruje. Chodím do 9. třídy ve Stárkově a prozatím ještě další studium vybrané nemám. O strojírenském oboru také přemýšlím, ale ještě jsem se nerozhodl. Na rozmýšlení mám tak tři až čtyři měsíce," svěřil se jeden z žáků Martin Venclík.

Technické obory, to už není jen doména výhradně mužů. Žákyně Michaela Šimková z 9. třídy Základní školy Komenského Náchod uvedla, že ji z nabízených oborů nejvíce zaujal nástrojař. „Líbí se mně, že na tento obor mohou jít i holky, a tak jsem hodně spokojená. Mám nyní na výběr dvě školy, buď půjdu do Hronova na nástrojaře, nebo mám ještě v Jaroměři vyhlídnutý obor umělecký kovář. V každém případě bych to chtěla vystudovat komplet i s maturitou. Hlavně se však chci vyučit řemeslo. Práce mě baví a radši budu dělat rukama, než sedět někde v kanceláři," uvedla Michaela Šimková.

Ukázka robotiky na středeční prezentaci zaujala Pavla Vaňka z 9.třídy ve Rtyni v Podkrkonoší. O budoucnosti technických oborů jej však nepřesvědčila. „Nejzajímavější tady byla ukázka robotiky. Já už jsem si už ale vybral obor kuchař číšník. Vaření mně připadne zajímavější a baví mě," řekl rozhodnutý žák.

Pro některé to sice byla zajímavá ukázka, ale o svém budoucím studiu stále ještě nepřemýšlejí.

„Mají tady zajímavé věci a o strojírenském oboru také uvažuji. Chodím do osmé třídy, tak mám ještě na přemýšlení dost času," řekl Daniel Hejda z Velkého Poříčí, kterého zaujali především roboti.

„Já jsem o tom ještě nepřemýšlel, ale na nějakou školu určitě ještě půjdu," dodal jeho spolužák David Hejna.