Náchodský starosta Jan Birke si to vzal do své gesce, dal dohromady tým odborníků z řad dopravních inženýrů, police a dalších, kteří mu nejprve pomohli vymyslet změny v ulicích. Někteří kritici nejprve ohrnovali nosy například nad otočením jednosměrného provozu v ulici Volovnice nebo řešením dopravy okolo soudu, nakonec se však ukázalo, že opatření mají smysl a přinesla alespoň částečně rozmělnění kolon a zrychlení průjezdu městem.

Vedení radnice se také pustilo do jednání s ministerstvem dopravy a vymohlo si úpravy kruhových křižovatek a povrchů na hlavních tazích. Opět kvůli tomu, aby doprava byla plynulejší. Vloni se i s ohledem na bezpečnost chodců dokončil kruhový objezd u nákupní zóny v Bělovsi, po kterém chodci i policie volali řadu let. Letos se udělala nová kruhová křižovatka U Itálie a opravy Červenokostelecké ulice. Rekonstrukce kruhových křižovatek U Čedoku a u Slávie, stejně tak jako oprava povrchu Pražské ulice jsou naplánovány.

Největší investicí se stalo nádraží

Kvůli tomu všemu náchodský starosta bušil na dveře už šesti ministrů dopravy. Výsledek měl smysl. Kterému jinému městu se podaří mít tak rychle odstartovány nebo už provedeny opravy na hlavních tazích. „To vydupu, i kdybych si měl nohy ze zadku vytrhat," říká často nad dopravními projekty starosta.

Stejně se postupovalo v případě nového autobusového nádraží. Největší investice města ve volebním období a za poslední roky vůbec za 35 milionů korun začala cestujícím sloužit na začátku července tohoto roku. Nápad na obnovu nádraží vznikl v kanceláři náchodského místostarosty Tomáše Šuberta (Patrioti města Náchoda). „Projekt je v historii Náchoda skutečně ojedinělý. Navazuje i na rekonstrukce bezprostředního okolí. Rozsah i objem prací je opravdu velký," připomíná Šubert. Cestující se tak dočkali důstojného zázemí.

Nechybělo však málo a z terminálu nemuselo nic být. České dráhy (ČD), přestože železniční stanice v Náchodě je jednou z hlavních priorit investic do nádraží v České republice, totiž s ohledem na převody majetku na Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) daly stopku veškerým investicím. Na to přitom stavba nového terminálu měla navazovat. Nakonec se však povedla. Byť má tedy město nový terminál, na obnovu železničního nádraží čeká.

Co radnici přidělává podstatně více vrásky na čele, to je obchvat, který by definitivně vyvedl dopravu z centra. Už jednou bylo za současného vedení radnice vydáno územní rozhodnutí na trasu obchvatu, ovšem po připomínkách a námitkách se musely podklady doplnit.

A to ne ze strany města, ale investora, Ředitelství silnic a dálnic. Nyní se čeká na další vydání územního rozhodnutí. I kdyby vše šlo hladce, obchvat by se začal stavět nejprve za deset, patnáct let. Odvolání se však dají opět očekávat.

Obyvatele převážně z okolí Pražské ulice mezitím dál sužují problémy související s průjezdem tisíců aut a kamionů denně.

František Rázl ze sdružení požadující obchvat se ptá, kdo lidem podél Pražské nahradí zdraví. „Hluk se odstranil novými okny. Ale větrat se musí. V létě také nelze mít stále zavřeno… A co majitelé nemovitostí, jejichž hodnota hlukem, vibracemi a nedýchatelným prostředím, klesá… Co takhle vymístit nákladní a osobní tranzitní dopravu jinam mimo město, tak jak to udělali ve Vamberku nebo České Skalici, či v jiných městech? Proč to nejde v Náchodě?," uvádí František Rázl.