Půlroční dopravní komplikace v Náchodě během staveb dvou klíčových kruhových křižovatek u Slávie a u Čedoku, dostavba dálnice D11 k Jaroměři a její pokračování, plány na stavby cyklostezek, železniční doprava, tomu všemu se věnovali v pátek odpoledne starostové měst na Náchodsku a zdejší podnikatelé na společném tříhodinovém setkání. Uspořádala jej Hospodářská komora okresu Náchod.

Klíčovým tématem byla především rekonstrukce kruhových křižovatek v Náchodě a komplikace s tím spojené. Oprava křižovatky u Slávie začne už za týden a potrvá do června. Pak začne rekonstrukce u Čedoku. Podle posledního měření z října 2014 přitom Náchodem projíždí denně necelých 30 tisíc vozidel za 24 hodin, 24 tisíc z toho tvoří osobní vozy, šest tisíc pak kamiony.

„Nás, kteří podnikáme třeba v Broumovském výběžku, ta doprava opravdu trápí, zvláště přejezdové časy přes Náchod. Snad opravy kruhových křižovatek přinesou lepší dostupnost nejen Náchodu, ale i obcím za ním," uvedl Radek Jakubský, předseda Hospodářské komory okresu Náchod .

Dopravu budou řídit kyvadlově

Náchodský starosta Jan Birke všechny informoval o tom, jak budou opravy a uzavírky probíhat a kudy povedou objízdné trasy. Potvrdil také, že už příští pondělí u Slávie vše vypukne.

Jedna polovina křižovatky bude vždy průjezdná. Kdo se bude chtít vyhnout průjezdu přes ni, bude moci využít objízdných tras. V některých případech to ani jinak nepůjde.

Dopravu budou od šesti ráno do šesti večer řídit pověření pracovníci kyvadlově. „Fyzicky budou fronty, které bezesporu budou, monitorovat a přednostně pouštět automobily tak, abychom z těch front ukrajovali tam, kde budou větší," uvedl starosta. Přes noc budou průjezd staveništěm řídit semafory.

Dají se očekávat komplikace, na což se připravuje jak policie, tak radnice. „Nebudeme sedět s rukama v klíně a čekat, jak to dopadne, ale aktivně budeme problémy řešit," slíbil starostka Birke a omluvil se všem za komplikace, které stavba jistě přinese jak při cestování do zaměstnání, tak při zásobování firem či odbytu jejich výrobků.

Zdůraznil však, že je nutné křižovatku opravit. A to nejen kvůli bezpečnějšímu a plynulejšímu průjezdu. Kruhový objezd i infrastruktura pod ním jsou totiž v havarijním stavu. Jak Birke sdělil, inženýrské sítě jsou na hranici životnosti, přitom pod objezdem prochází veškerá technická infrastruktura. Minimálně měsíce se proto bude pracovat jenom na rekonstrukci těchto sítí.

Co se však nepodařilo, odklonit kamionovou dopravu z mezinárodní silnice zcela mimo město. Náchodský starosta se proto alespoň sešel se šéfem sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Požádal ho, aby v rámci svých možností informoval všechny spediční společnosti od pobaltských až po jižní státy. Právě řidiči z těchto zemí Náchodem nejčastěji směrem na Polsko, Bělorusko a Pobaltské státy projíždí. Po této schůzce tak spediční firmy po celé Evropě dostaly varování, že průjezd Náchodem bude problematický a bude lepší se městu vyhnout jinou trasou. „To bylo klíčové, abychom udělali co je možno, aby z těch šesti tisíc kamionů bylo odkloněno alespoň co půjde," uvedl starosta Birke.

Zpomalí auta, odstraní přechod

Popsal také, jak bude stavba vypadat. „Prstenec kruhového objezdu se bude měnit, bude se celý rozšiřovat. Je totiž nutné změnit nájezdové plochy tak, abychom kamiony a automobily donutily zpomalit. Dnes se ten kruhový objezd dá projet devadesátkou, což je nepřijatelné. Tím, že donutíme automobily více najíždět, ten kruhový objezd zkapacitníme," popsal Birke. Dodal, že se také posunou přechody pro chodce dále od křižovatky, aby při dávání přednosti chodcům automobily nezůstávaly stát na objezdu a neblokovaly další směry. Jeden z přechodů se navíc zruší, bude to ten ve směru na Hradec Králové.

Pozor na opravy tankodromu

Přestože Náchodu jako dopravnímu uzlu i největšímu městu v regionu byla věnována velká pozornost, řeč přišla i na další města. Další velký problém přiblížil Michal Beseda, místostarosta Nového Města nad Metují. Upozornil všechny na rekonstrukci další velmi důležité dopravní tepny v regionu Náchodské ulice v Novém Městě. Také tady práce vypuknou zanedlouho a vyžádají si objížďky a komplikace. Byť budou o něco menší než v Náchodě, přesto to nebude jednoduché, neboť po trase denně projede patnáct tisíc automobilů, z toho patnáct set nákladních.

Na setkání vystoupil třeba také teplický starosta Milan Brandejs, který informoval o tom, že se chystá rekonstrukce železničního tunelu u Teplic nebo sanace skal na stejné železniční trati. Starosta České Skalice Martin Staněk zase informoval o tom, že se připravují cyklostezky směrem do Ratibořic a okolo Rozkoše.

Hejtman Lubomír Franc přítomné na setkání informoval o stavu pokračování dálnice D11 směrem k Jaroměři.

Jeden z přítomných poděkoval starostovi Birke a hejtmanovi za to, že po více než dvaceti letech se doprava v regionu konečně pořádně řeší. Je podle něj v pořádku, že všichni táhnou za jeden provaz a ukazuje se, že tak s tím lze něco dělat.

Birke uvedl, že nerozlišují politické partaje a v oblasti dopravy táhnou všichni za jeden provaz. Například všichni poslanci za Královéhradecký kraj se k tématu dálnice D11 semkli a jednají společně. Než se k tomu dopracovali, byl kraj s řešeními u státních orgánů či přístupu vrcholných politiků vždy na chvostě.

„Minimálně v dopravě jsem se přestali hádat, protože všichni ji chtějí někam posunout," dodal Birke. Zdůraznil také, že je unikátní, že starostové měst na Náchodsku táhnou za jeden provaz. Bylo tomu tak v minulém období a dá se očekávat, že to bude pokračovat i následující čtyři roky. „Spolupráce samospráv je vynikající a je to základní kámen pro to, abychom mohli řešit velké problémy, mezi které doprava patří," zdůraznil náchodský starosta.