V příštím roce na přelomu května a června se vydá na svoji cestu Egejským mořem expedice Monoxylon III. Na replice dřevěného člunu z mladší doby kamenné bude parta nadšených archeologů a milovníků historie ověřovat vědecké teorie o šíření zemědělství z Malé Asie do Evropy před osmi tisíci lety právě za pomoci primitivních člunů vyrobených z jednoho kusu kmene.

„Expedice bude velmi náročná a je nutné se na ni připravovat řádně a s dostatečným předstihem,“ je si vědom ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Proto včera a dnes testuje expediční posádka rozdělená do dvou skupin jízdní vlastnosti člunu a podle nich bude upravovat jeho definitivní podobu. „Jde nám především o to, aby měl dobrou stabilitu i ovladatelnost na vodní hladině,“ vysvětluje Junek důležitost testovacích plaveb.

NÁCVIK NA KRIZE
Ve čtvrtek již loď bude brázdit hladinu Rozkoše v plném obsazení. Na řadu přijde i měření maximální či hodinové rychlosti a dojde i na cvičné převrácení plavidla včetně nácviku toho, jak se v této krizové situaci chovat. „Celodenní trénink završí první fyzicky náročná plavba, kdy každá z posádek bude nepřetržitě pádlovat více jak dvě hodiny,“ prozrazuje vyvrcholení čtvrteční tréninkové jednotky.

V pátek bude simulována plavba Egejským mořem na trati Lavrion – Kea, která v reálu měří přibližně 30 kilometrů. „To znamená, že člun se bude po vodní nádrži pohybovat nepřetržitě osm hodin a obě expediční posádky budou mít v rukou dva dvouhodinové cykly pádlování,“ říká ke stupňovanému tréninku Jiří Junek.

PÁDLOVÁNÍ DO NOCI
Skutečný křest ohněm čeká na účastníky expedice v sobotu. Od 10 do 12 hodin sice bude člun u břehu v areálu TJ Slavia – Jachting Česká Skalice a expedičníci se místo pádlování budou věnovat veřejnosti, ale v pravé poledne odstartují na simulovanou plavbu mezi řeckými ostrovy Milos a Folegandros v celkové délce 43 kilometrů. Permanentní plavba člunu tak dosáhne délky 12 hodin a její závěr bude v nočních hodinách.

„To bude pro posádku cenná zkušenost, neboť i při plavbě Egejským mořem nás čeká pádlování za tmy a pouze za svitu měsíce,“ uzavírá Jiří Junek plán soustředění, které v neděli námořníci vyhodnotí a stanoví další předexpediční harmonogram.