Jedni mají svatební agenturu, jiní se specializují na sportovní oblečení a příslušenství, další zase na prodej nemovitostí. Už jako studenti středních škol mají vlastní firmy, starají se o jejich rozvoj, zodpovídají za to, aby vše fungovalo tak, jak má. Ač jsou to jen fiktivní firmy, při jejich činnosti získávají cenné rady a zkušenosti do praktického života a reálné práce. A jsou-li středoškoláci úspěšní, uznává se jim tato činnost dokonce jako rok praxe v opravdovém zaměstnání.

Veletrh takovýchto fiktivních středoškolských firem se konal minulý čtvrtek v náchodském městském divadle. Pořádala ho zdejší Obchodní akademie Náchod.

Poznávají také charakter člověka

Například Martina Matysková, studentka právě náchodské Obchodní akademie, je ředitelkou fiktivní firmy zaměřující se na prodej sportovního oblečení a příslušenství. Tuto firmu si její tým vybral proto, že spolužáci se sportu věnují. Zkušenosti, který za celý rok Martina Matysková nasbírá, hodnotí jako výborné: „Můj názor na fiktivní firmy je kladný. Z tohoto působení můžeme mít uznaný rok praxe a vezměte si, co to je, když si do životopisu napíšete rok praxe, už když vyjdete ze střední školy. Na takovýchto veletrzích či ve škole si zkoušíme, jak to ve firmě funguje, dostáváme se hlouběji do účetnictví…"

A nejde jen o zkušenosti s fungováním administrativních a účetních procesů, ale i o lidskou stránku během působení v týmu. „V těchto momentech se nejvíce pozná charakter člověka a je i dost vidět, kteří lidé jsou pracovití a záleží jim na tom. A pak jsou lidé, kteří na tom nemají žádný podíl a jen se vezou. Ale u nás, co se firmy týče, tam je to vše v pořádku," dodává Matysková.

Také Karolína Vymětalíková, další studentka Obchodní akademie Náchod a ředitelka jiné fiktivní firmy, hodnotí toto skloubení teorie a praxe ryze pozitivně. „Mě na tom baví, že se mladí lidé naučí nové zkušenosti a jak to bude v praktickém životě probíhat. To si myslím, že je přínosem," míní Karolína Vymětalíková.

Zatímco současní čtvrťáci firmy až do dubna, kdy je čeká maturita, rozvíjejí, třeťáci se do nich musí hlásit jako do skutečného zaměstnání. Podají si motivační dopisy a životopisy, pak je čekají pohovory. „Každý jsme se hlásili na to, co bychom měli dokázat, co nás baví a v čem jsme dobří. V tom je to pro mladé úplně nejlepší," soudí Vymětalíková.

Jako cennou zkušenost také ona hodnotí komunikaci s lidmi. „Je to obrovská zkušenost, že musím dávat úkoly, kontrolovat, jestli všichni působí tak, jak bych si představovala, jestli vše klape. Je těžká práce být ředitelka," usmívá se studentka.

Na Obchodní akademii v Náchodě si studenti procvičují a rozvíjí praktické dovednosti prostřednictvím předmětu „fiktivní firma" už několikátým rokem. Podle ředitelky školy Věry Svatošové je velkým bonusem, že pokud skutečně dobře pracují, účastní se veletrhů a jsou dobře hodnoceni, získávají od Centra fiktivních firem v Praze hodnocení, které má platnost jako kdyby absolvovali roční praxi ve skutečné firmě. „Při žádosti o zaměstnání je to slušný bonus. Není to tedy činnost, která by byla jen tak naoko," říká ředitelka Věra Svatošová.

Centrum fiktivních firem v Praze funguje pro firmy na školách jako banka, zdravotní pojišťovna, zkrátka zaštiťuje administrativu, kterou v reálu vykonávají státní úřady, banky, pojišťovny. Jen peníze jsou čistě fiktivní.

Jako kdyby šli
na zkušenou

Podle ředitelky Svatošové jsou cennou zkušeností třeba i pracovní pohovory na místa ve fiktivních firmách. „Studenti mají možnost vyzkoušet si nanečisto, jak to funguje. Přihlásí se třeba na pozici, když si řeknou, že budou právníkem. Pak ale zjistí, že to není to pravé, že by raději dělali v marketingu nebo nějaké jiné pozici. Je to pro ně možnost vyzkoušet si to nanečisto, protože vše funguje jako v reálné firmě."

Veletrhu fiktivních firem v Náchodě se jich v minulém týdnu zúčastnilo celkem čtyřiadvacet a nebyly jen ze středních škol, ale také ze základních škol. „Pro nás je to překvapení a premiéra, protože doposud, na předchozích třech ročnících veletrhu, byli jen středoškoláci. Letos je tady šest firem ze základních škol," dodala ředitelka Svatošová.

Fiktivní firmy
na Obchodní akademii Náchod

• Výuka předmětu Fiktivní firma byla zahájena v Obchodní akademii Náchod ve školním roce 2005/2006.
• Fiktivní firma pracuje jako skutečná firma, řídí se platnými právními předpisy, její pracovníci – studenti provádějí všechny činnosti jako ve skutečné firmě, např. nákup, prodej, marketing, fakturaci a účtování, personální a právní práci nebo činnosti podnikového sekretariátu.
• Každý školní rok se Fiktivní firmy účastní soutěží na regionálních veletrzích Fiktivních firem a nejlepší dvě firmy jedou reprezentovat Obchodní akademii Náchod na mezinárodní veletrh do Prahy.
• Cílem výuky ve fiktivní firmě je trénovat iniciativu, samostatnost a poskytnout žákům znalosti jak založit a vést obchodní společnost nebo živnost. Žáci se učí jak pracovat v týmu, přijímat odpovědnost, rozvíjet
a zlepšovat odborné dovednosti.
• Za vynikající a bezchybnou práci mohou studenti získat certifikát
o roční praxi, který vydává Národní ústav pro vzdělávání, Praha, Centrum fiktivních firem.