Fiktivní firmy vytvářejí studenti obchodně zaměřených škol, kteří se tomu učí v rámci výuky. „Tyto firmy pracují jako ty opravdové, pouze pohyb peněz je fiktivní," vysvětlila ředitelka Obchodní akademie v Náchodě Věra Svatošová. Jako zajímavost dodala, že i do fiktivní firmy může přijít kontrola z finančního úřadu.

Vybírala se nejlepší fiktivní firma

Do Náchoda na veletrh zavítalo celkem osmnáct takových firem ze sedmi škol. Přijeli například z Trutnova, Jánských Lázní, Kostelce nad Orlicí, Červeného Kostelce či Poličky. Akce byla zároveň i soutěží, při které se rozhodovalo o nejlepší fiktivní firmu.

„Posuzovala se prezentace jednotlivých firem, hodnotil se vzhled stánků, způsob jednání i znalost sortimentu. Také to, jestli má firma všechny právní náležitosti, které má mít, zda jsou v pořádku faktury a dokumenty, které vydává," popsala Věra Svatošová. Studenti komunikovali v českém i anglickém jazyce, ale byla slyšet i francouzština a němčina.

V další soutěži se vybíral nejlepší katalog. O to se postarala Střední škola propagační tvorby a polygrafie ve Velkém Poříčí. Nechybělo ani hlasování o nejsympatičtější firmu.

Škola hrou a zpestření výuky

Mezi firmami, které měly se všemi náležitostmi co nejvíce připomínat ty opravdové, byla například společnost s ručením omezeným Gravity. Nabízela živá zvířata i krmivo a u jejího stánku seděli či postávali studenti náchodské obchodní akademie. Na stole měli dokonce i klícku s morčetem. „Největší zájem byl o papoušky, perské kočky i králíky," shodli se s úsměvem studenti čtvrtého ročníku Aneta Račáková a Marek Matoulek.

Když k jejich stánku přišel zákazník, ať už jiný student, nebo učitel, nabídli mu nejprve katalog, snažili se mu doporučit vhodné zvíře, poskytli informace o chovu i poradili vhodné krmení. „Pak stačilo sepsat fakturu a obchod byl uzavřený," dodali studenti a zdůraznili, že jako firma musí mít všechno v pořádku. „Baví nás to, je to taková škola hrou a zpestření výuky," ocenili účast na veletrhu.

Své zástupce tady měla i Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky z Červeného Kostelce. Na veletrhu v Náchodě byla už potřetí. „Naše firma se zabývá prodejem karnevalových kostýmů pro dámy, pány, děti i pro páry," prozradila ředitelka této fiktivní firmy Kristýna Straková.

Lákal kostým Adama a Evy

Zákazníci si také mohli vybrat z katalogu a studenti je lákali na akční nabídky i limitované edice. „Nejvíc nám jde na odbyt párový kostým Adama a Evy," informovala ředitelka a nalistovala ho v katalogu. Vypadal jako neopren v tělové barvě s potiskem listů na intimních místech. Zájem byl i o ručně šité kostýmy kostlivce, víly, mrtvé nevěsty nebo škorpiona. „Při nákupu nad pět set korun dáváme jako dárek škrabošku," hlásila jedna ze zaměstnankyň Karnevalového světa.

Za Krajskou hospodářskou komoru Královéhradeckého kraje navštívil veletrh František Molík, ředitel oblasti Náchod. „Nechyběl jsem na žádném z ročníků a musím uznat, že veletrh má stále stejně vysokou úroveň. Chodím sem velmi rád, je to inspirativní a obdivuji studenty, jaké mají nápady," ocenil František Molík a doplnil, že mají určitě i dobré učitele, protože některé obchodní postupy ke klientům jsou velmi profesionální. Sám si včera „koupil" například zájezd a zajímal se o kávovar.

„V loňském roce se veletrhu účastnilo i šest fiktivních firem ze základních škol, což byla velmi zajímavá zkušenost," vzpomněla si Věra Svatošová a dodala, že do budoucna by náchodská obchodní akademie mohla v tomto směru navázat spolupráci s některou ze základních škol a vytvořit společnou vazbu.