Dnes Merkur nabízí řadu výukových stavebnic pro školy základní, střední i vysoké, a to jak mechanických, tak i elektronických. V nabídce jsou i mini obráběcí CNC stroje, ale i výrobky z oboru robotiky a mechanotroniky. To byl impuls pro uspořádání soutěže robotů pro základní a střední školy.

V sobotu měli žáci a studenti možnost předvést svou manuální zručnost i schopnost osadit svůj výrobek elektronikou a naprogramovat ho podle své fantazie nebo stanovených pravidel.

V Polici nad Metují se uskutečnil první ročník Merkur Roboday 2012, nad kterým převzali záštitu ministr školství, ministr průmyslu a obchodu, hejtman Královéhradeckého kraje i prezident Hospodářské komory ČR, akci podpořil také Svaz průmyslu a dopravy ČR a polická starostka. Účast pětašedesáti studentů z téměř třicítky převážně středních škol z celé republiky předčila očekávání pořadatelů.

„Na to, že to byl první ročník, tak jsme mile překvapeni velkou účastí, kde studenti přijeli opravdu z celé republiky a máme tady zastoupení například i z Plzně, Zlína, Uničova nebo Liberce. V takovémto rozsahu se něco podobného v Česku ještě neuskutečnilo," uvedl hlavní pořadatel Jaromír Kříž.

Během dne soutěžili účastníci ve třech kategoriích a měli tak možnost předvést, jak se na soutěž připravili. Soutěžilo se v mini sumo. V této kategorii jsou pro robota stanoveny maximální rozměry 10 krát 10 centimetrů, váha maximálně 500 gramů a robot musí být vytvořen pouze ze stavebnice Merkur. Ostatní už je na fantazii tvůrce. Vždy dva roboti soutěží v ringu o průměru 77 centimetrů a museli se navzájem vytlačovat vně kruhu v co nejkratším čase, bez zásahu majitele.

Robot musel projet trať co nejrychleji

Druhou soutěží byl Line Tracer – sledovač čáry. Úkolem robota bylo sledovat černou čáru a projet po ní zadanou trať v co nejkratším čase. Robot je samostatný a při závodě včetně startu není povoleno žádné jeho spojení s externími zařízeními. Od okamžiku, kdy soutěžící robota odstartuje, se jej nikdo nesmí dotýkat ani jakkoli zasahovat do jeho činnosti.

Třetí soutěží byla volná kategorie, kde se hodnotil nejpropracovanější robot vyrobený dle vlastní fantazie. Parametry nebyly ničím omezeny a naplno se projevil talent soutěžících. Od základu museli vyrobit plně funkční stroj. Nejvíce obdivovanou byla plně automatická výrobní linka na výrobu kostek domina.

Do stroje byl vložen polotovar, který byl postupně označen dominovými vzory a na konci linky byly kostky vloženy do krabičky. Linku sestrojili studenti ze SPŠ Trutnov a po zásluze kategorii vyhráli.

Do soutěže se zapojily jak základní, tak střední školy a přijeli i zástupci z královéhradecké univerzity z fakulty informatiky a managementu.

„Domlouvala se i další spolupráce, aby studenti měli možnost si kromě teoretické výuky vyzkoušet dané téma i v praxi, což by jim stavebnice Merkur plně umožnila a za vynaložení minimálních finančních prostředků. Devadesát pět procent všech objevů vzniklo vždy experimentováním a hraním a stavebnice Merkur v tom většinou hrála nemalou roli, jelikož vyzkoušet si nápad na velkém zařízení je finančně nákladné a většinou nemožné. Jako příklad je možné uvést profesora Otto Wichterle, který toto zřízení používal při vývoji kontaktních čoček," dodal Jaromír Kříž.

Podle něj je zapotřebí zatraktivnit zejména strojírenské obory, aby přilákaly ke studiu více zájemců a ČR se vrátila na  výsluní ve vývoji.   Jiří Mach