Červený Kostelec

Například v Červeném Kostelci již v předstihu navezli do haly přibližně 40 tun soli a 100 tun posypového štěrku. Byly opraveny pluhy a zkontrolována prohlídky veškeré technika.

Ve správě Červenokosteleckých je 98 kilometrů místních komunikaci a 148 kilometrů přiléhajících chodníků včetně navazujících přechodů. Dále autobusové nádraží a sedm parkovišť. O úklid se stará odbor místního hospodářství, pro obsluhu potřebné techniky je vyčleněno osm zaměstnanců a pro drobné práce dva zaměstnanci.

„Z důvodu provádění komplexní činnosti pro chod města i během zimního období nelze přesně určit náklady jen na zimní údržbu,“ uvedl Emil Košut, vedoucí odboru.

Police nad Metují

Ve městě pod stolovou horou Ostaš se zimní údržba provádí na místních komunikacích v délce 20 kilometrů a na chodnících v délce pěti kilometrů. „Dále se udržuje osm autobusových zastávek, sedm přechodů pro chodce a pět parkovišť,“ upřesnil Michal Mucha z Technických služeb (TS) města Police nad Metují, s.r.o.

Zimní údržbu zde má na starosti pět pracovníků TS a smluvně pracovníci Družstva vlastníků v obcích Hlavňov, Pěkov a Hony.

K dispozici jsou traktor s radlicí, nakladač Ostrowek, Ladog s radlicí, malotraktor s radlicí a posypem a Multicar s posypem. Družstvo vlastníků má svou mechanizaci. Město nakoupilo na zimní údržbu 20 tun písku, celkem 70 tun štěrku z lomů v Mastech a v Rožmitále.

V minulé sezoně stála Polické zimní údržba zhruba 900 tisíc korun. „Nyní počítáme s odhadem jednoho milionu korun,“ uvedl Mucha s tím, že jeden den zimní údržby, kdy je nasazena veškerá mechanizace včetně traktorů Družstva vlastníků, vyjde okolo 30 tisíc korun.

Teplice nad Metují

Tepličtí udržují celkem 40 kilometrů komunikací, mají jedno větší parkoviště ve středu obce a druhé u vstupu do skal.

„Zásobeni jsme vším, co budeme potřebovat,“ sdělila tajemnice teplického úřadu Blanka Fichtnerová s tím, že o úklid se stará pět stálých pracovníků technických služeb a dva pracovníci přijatí přes úřad práce na veřejně prospěšnou práci. „Dále máme uzavřeny čtyři smlouvy se soukromými zemědělci o zimní údržbě. Ti obstarávají i údržbu komunikací v našich obcích, jimiž jsou Zdoňov, Dědov, Javor, Lachov a Bohdašín,“ dodala tajemnice.

V minulé sezoně vydali Tepličtí na zimní údržbu přibližně 500 tisíc korun, se stejnou částkou počítají i nyní.

Jaroměř

V Jaroměři udržují zhruba 47 km vozovek a 60 km přilehlých chodníků, přechody přes čtyři ostrůvky na hlavních tazích a čtyři na místních komunikacích. Dále parkoviště na třech sídlištích a 20 autobusových zastávek.

Jak uvedla Hana Paulusová,ředitelka jaroměřských technických služeb, posypová sůl je odebírána dle potřeby na základě smlouvy v SÚS středisko Jaroměř, v areálu TSM vlastní zásoby písku.

„O úklid se starají dva dispečeři zimní údržby s partami po šesti zaměstnancích, využívají dva traktory, tři multikáry, tři chodníkové stroje, dvě ruční frézy, v pracovní době pochopitelně všichni zaměstnanci včetně tří pracovníků z úřadu práce,“ upřesnila Paulusová.

Jeden úklid po běžném sněžení stojí v Jaroměři pět tisíc a více, dle podmínek. Zimní sezona 2010/2011 přišla Jaroměřské na 550 000 korun.

Česká Skalice

Technické služby musí v České Skalici zabezpečit úklid na zhruba 77,7 kilometrech místních komunikací a přibližně 30,7 kilometrů chodníků včetně vjezdů.

Na zimní údržbě se podílí technika města, a to traktor s radlicí, sypač s radlicí, nakladač UNK a UNC, univerzální traktor pro údržbu chodníků a dva univerzální traktory s radlicí nebo kartáčem.

Mají připraveno přibližně dvanáct tun posypové soly a dále inertní posypový materiál písek. „V pracovní době se na úklidu podílejí všichni zaměstnanci technických služeb, mimo pracovní dobu, to znamená o sobotách, nedělích a o svátcích službu zabezpečuje kolem 16 zaměstnanců TS.

„Výdaje na zimní úklid v loňské sezoně činily 245 tisíc korun, letošní sezona počítá s částkou do tři sta tisíc korun,“ sdělil Jaroslav Hitschfel, tajemník českoskalické radnice s tím, že Náklady na jeden úklid po normálním sněžení jsou zhruba 16 až 18 tisíc korun.

Meziměstí

„Udržujeme přibližně dvaadvacet kilometrů komunikací, sedm kilometrů chodníků a čtyři parkoviště,“ sdělila starostka Meziměstí Eva Mücková.

Dodala, že na posyp spotřebují zhruba 70 tun štěrku. „Co se týče techniky, máme dva traktory se zadní radlicí, jeden malý traktor na chodníky a multikáru,“ upřesnila starostka.

Úklid mají v Meziměstí na starosti Technické služby města, jedná se celkem o šest řidičů a dva pracovníky na ruční úklid.

„Co se týče loňského sezony, posypový materiál a nafta na provoz nás vyšly na zhruba stodeset tisíc korun, k tomu samozřejmě patří mzdy pracovníků. Předpokládáme, že nyní to bude zhruba stejné,“ zakončila starostka.

Hronov

V Hronově se starají o přibližně 70 kilometrů silnic a chodníků. Podle tajemníka Jiřího Kašíka mají dostatečnou hromadu štěrku, řádově desítky až stovky metráků. Sůl dle potřeby. „Nedá se u nás skladovat moc dopředu,“ uvedl Kašík. K dispozici jsou dvě radlice s dvěma multikárami, dvě radlice s dvěma traktory, ruční odhrňováky pro každé ruce, zhruba 15 kusů.

Kolik korun stál v minulé sezoně město zimní úklid? Na prosinec 2010 padlo 100 tisíc korun, leden 2011 si vyžádal 20 tisíc korun, únor 2011 stál 40 tisíc korun, březen 2011 rovněž 20 tisíc korun.

Náchod

Po digitalizaci všech deseti katastrálních území obce Náchod činí délka komunikací pro zimní údržbu 81 225,7 metrů a délka chodníků 48 578,4 metrů.

Úklid v zimě zajišťují především pracovníci Technických služeb, dále nasmlouvaní soukromníci s potřebnou technikou a také zaměstnanci v rámci veřejně prospěšných prací a veřejné služby. V průměru se jedná o 20 až 25 osob osob týdně.

Kolik stojí Náchod jediný zásah, tedy úklid po normálním sněžení? Jak sdělila Nina Adlof, tisková mluvčí města, jedná se o půl milionu korun.

Sezóna 2009/2010 vyšla Náchodské na více než 4,5 milionu korun, sezóna 2010/2011 na přibližně 4,3 milionu korun. Na sezónu 2011/2012 se plánují tři miliony korun.

„Na základě smlouvy se Správou a údržbou silnic Královéhradeckého kraje odebíráme z jejich skladu vždy potřebné množství soli. Předpokládaná odhadovaná spotřeba soli je 200-300 tun. Vždy závisí na tom, jaká je zima,“ vysvětlila Nina Adlof s tím, že spotřeba drti, které mají TS na skladě dostatek, je přibližně 200 tun.

Broumov

Město Broumov obhospodařuje zhruba 20 kilometrů chodníků, 30 kilometrů silnic, 13 přechodů, 28 parkovišť a odstavných ploch, 16 autobusových zastávek. Na zimu mají Broumovští připraveno 180 tun písku a 3,5 tuny posypové soli, k dispozici jsou tři traktory, dvě multikáry, jeden kloubový nosič nářadí a jeden menší nákladní automobil.

Zimní úklid provádí devět řidičů, čtyři zaměstnanci na ruční úklid a veřejná služba na dočišťování.

Vloni stál Broumovské zimní úklid přibližně 1,5 milionu korun. Jeden jediný běžný nebo také průměrný úklid v Broumově vyjde na přibližně 37,5 tisíc korun.

Nové Město n. Met.

O celkem 42 kilometrů silnic, 23 kilometrů chodníků, 26 přechodů pro chodce, pět parkovišť, osmnáct autobusových zastávek a šest úseků venkovních schodišť se starají Novoměstští.

Materiál na posyp a potřebná technika nechybějí ani zde. Prvotní zásoby činily 100 tun písku a 20 tun soli, nechybějí ani zásoby drti. „Další zakoupíme až jak se bude vyvíjet zima,“ vysvětlil tajemník Petr Tyč.

Zimu v Novém Městě zabezpečuje 19 pracovníků včetně vedoucího Technických služeb a sedm brigádníků. Dále je nasmlouvaná pomoc s pluhováním soukromou technikou ve Vrchovinách a ve Spech.

Zima 2008 2009 stála Novoměstské celkem 579 tisíc korun. Jednalo se o období ještě před chodníkovou novelou. Zima 2009 2010 stála 1,43 milionu korun a loňská zima 2010 2011 přišla na 1, 05 milionu korun. Náklady na tuto zimu Novoměstští zatím neodhadli.

Na kolik korun vyjde v Novém Městě nad Metují jeden jediný zásah? „Toto spočítáno nemáme. Každý zásah je jiný, spočítat zásahový den by bylo možné pouze zpětně, nyní by to byla čirá spekulace,“ zakončil novoměstský tajemník Tyč.