Vlaková souprava z lokomotiv opustila výtopnu nad ránem. Vlastník, NTM, mašiny převezl do svého depozitáře v Chomutově. Společnost železniční výtopna Jaroměř jako provozovatel muzea podle NTM prý nesplnila požadavky na zajištění a bezpečnost vypůjčených exponátů, které mají celkovou hodnotu 203 miliony. Společnost železniční výtopna to odmítla.

„To je škoda. Vždyť je to naprosto zbytečné. Ty mašiny tam byly hezké, nedávno jsme se na ně byli podívat," uvedla jedna z návštěvnic výtopny Helena H. z Dobrušky. „Chtěli jsme se na mašiny ještě podívat, ale když jsem přijela k výtopně, viděla jsem už jen záď vlaku," sdělila další z návštěvnic Kristýna S.

Jaroměřské muzeum přišlo například o tendrovou ozubnicovou parní lokomotivu Polaun z roku 1901. Rozloučit se muselo i s dalšími dvěma parními lokomotivami z let 1894 a 1919. Všechny lokomotivy byly nefunkční. NTM si mělo ještě odvézt drezínu Tatra, jeden nákladní vůz a model parního rozvodu. Podle provozovatelů výtopny je odvoz zbytečný.

Bohuslav Škoda, jednatel Společnosti železniční výtopna Jaroměř, říká, že NTM tvrdí, že staré mašiny uvidí návštěvníci po dva víkendy v roce.

„To je ale obrovská chyba. Stát, ministerstvo kultury, deklaruje, že sbírky by se měly vystavovat a měly by sloužit. NTM šlo naprosto proti tomu," dodává Bohuslav Škoda.

Mluvčí NTM Adam Dušek už dříve uvedl, že jednání o pokračování výpůjčky exponátů se vedla od února. Nedospěla prý však k akceptovatelnému řešení.

„Přestože Společnost železniční výtopna Jaroměř deklarovala vůli ke spolupráci s NTM, v naplňování konkrétního postupu tuto spolupráci nerealizovala," řekl Dušek.

Společnost železniční výtopna podle NTM například nebyla schopná zajistit opravu střechy výtopny, instalovat elektronický zabezpečovací systém či doložit svou solventnost pro případ hrazení škod na exponátech.

Podle jednatele jaroměřské společnosti Bohuslava Škody však NTM stanovilo podmínky pro pokračování výpůjčky účelově, aby je společnost nemohla splnit. NTM podle něj od jara hledalo cestu, jak nepodepsat nové výpůjční smlouvy a všechny exponáty stáhnout k sobě.

„Je to státní sbírka, kterou spravuje NTM, ale nemají pro tu sbírku, pro to množství, které mají, využití. Koupili si depozitář v Chomutově, ale sbírka nemá prezentační hodnotu. Mělo by se asi hledat řešení a sbírku nějakým způsobem prezentovat, protože ani expozice na Masarykově nádraží ten prostor nezajistí," usuzuje Bohuslav Škoda.

Uvolněná místa v jaroměřské expozici Společnost železniční výtopna Jaroměř zaplní exponáty z vlastní sbírky.

„Za dvacet let, co tady ty lokomotivy byly, jsme si pořídili nějaké exponáty, takže je umístíme do výtopny. Budou se muset opravit, protože nyní stály venku. Proto jsme ani nějak o lokomotivy nebojovaly, protože teď se budeme schopni postarat o naše vlastní věci," dodal Bohuslav Škoda. Společnost má také domluveno, že do expozice jí parní lokomotivy zapůjčí spřátelené spolky.

Z majetku NTM zůstává dále v Jaroměři jen parní lokomotiva Conrad Vorlauf z roku 1873, která je třetí nejstarší lokomotivou v zemi. Conrad Vorlauf je totiž v opravě a je na něj samostatná nájemní smlouva.