Ve čtvrtek odpoledne se v těchto prostorách konalo vyhlášení výsledků architektonické soutěže a zároveň mimořádné zasedání zastupitelstva, které výsledky potvrdilo. První tři vítězné návrhy se utkají o projektovou dokumentaci na stavbu nového mostu, jehož předchůdce musel být po poškození červnovou povodní stržen.

Soutěž vyhrál tým architektů Mirko Bauma, Davida Baroše a Vladimíra Janaty. Zvolil minimalistické řešení, které respektuje požadavky města či památkářů, jakými bylo třeba zachování panoramatu, historických základů starého mostu či vedení kolektoru. „Proč minimalizace? Náklady za materiál stojí peníze, které jsme se snažili ušetřit. Cesta minimalizace je dána i mým přesvědčením jako architekta," uvedl Mirko Baum. Řešením jeho týmu je jednoduchá a bezúdržbová pozinkovaná konstrukce.

„Osmdesát let se na to nemusí sáhnout. Zinkový povrch nejen výborně stárne, není špinavý, získá patinu a je schopen určité regenerace. To možná ani některý strojař neví, že když se to poškrábe, tak to zase elektrolýzou zaroste. Technologie je závislá na tom, že tato konstrukce lze udělat jen jako stavebnice," řekl architekt. Podle něj konstrukce bude vypadat dobře i z pohledu ze břehů pod mostem.

Jeden z přítomných obyvatel označil podobu návrhu za připomínající ropovod a upozornil, že po železném roštu budou dámy v lodičkách s podpatky chodit těžko. „To je určité prokletí architektury, že vše nějak vypadá, a tenhle přístup architekturu nehodnotí správně," argumentoval Baum. Podle něj jeho návrh vychází z přírody.

Architekt Baum je autorem nedávno nově vybudované lávky přes řeku Orlici v Hradci Králové, která má velmi podobnou konstrukci. Tam se argumenty s podpatky objevovaly také. „V Hradci Králové byl ten samý odpor, ale realizace to vyvrátila," tvrdí Baum. Podle něj jsou rošty v architektonických nákresech idealisticky zvětšené, ale v reálu budou menší, takže podpatek by do nich podle něj neměl zapadnout.

Návrhy přišly také z ciziny

V soutěži se sešlo pětapadesát návrhů, což předčilo očekávání. Porota se kvůli tomu musela sejít dokonce nadvakrát, přestože její první zasedání trvalo dva dny. Pracovala ve složení architektů, vedoucího stavebního úřadu městského úřadu, starosty a dále za přítomnosti nezávislého náhradníka poroty odborníka na stavby mostů či ředitele Národního památkového ústavu pobočky v Josefově.

Jaroměřský starosta Jiří Klepsa uvedl, že je rád, že město soutěž podstoupilo. „Zastupitelé rozhodli, že půjdeme cestou architektonické soutěže především z důvodu maximální transparentnosti. Jsem rád, že návrhů, kterých se nám sešlo, bylo více než padesát. Zájemci byli z celé Evropy. Nejvzdálenější byl ze španělského Madridu, kdy mně telefonicky kontaktovala architektonická kancelář, která se nakonec rozhodla, že svůj návrh nepředloží, protože ho nechce předkládat v českém jazyce. Nicméně jsem hluboce přesvědčen, že tato soutěž propagovala a prezentovala naše město nejen na území České republiky," řekl starosta.

Ten ve čtvrtek po jednání novinářům prozradil, že když viděl vítězný návrh poprvé, také mu připomínal ropovod. „Nicméně je potřeba slyšet názory lidí, kteří na rozdíl ode mě tomu rozumí. Jsem moc šťastný, že jsem měl možnost strávit tolik hodin mezi celou řadou architektů a velmi jsem poslouchal pana Podlipného, který byl náhradníkem nezávislého člena poroty, který se celý život mostařině věnuje, a ten mi detailně a naprosto srozumitelným způsobem dokázal vysvětlit negativa a pozitiva jednotlivých návrhů," sdělil Klepsa.

Od účastníků i architektů během čtvrtečního jednání několikrát zazněly pochvaly na adresu města za zorganizování a průběh soutěže. Komise vybírala návrhy anonymně. Během soutěže bylo několik návrhů vyřazeno, buď přišly pozdě nebo je autoři ani po výzvě nedoplnili. Původní náklady organizace soutěže byly 375 tisíc, ale nakonec je to necelých 560 tisíc. Vítěz soutěže získal 120 tisíc korun, za druhé místo je 72 tisíc a za třetí 48 tisíc.

Stát by mohl do konce příštího roku

„Výsledky jsou jasné. První, druhý a třetí tedy postupují do dalšího kola. Tím je jednací řízení bez uveřejnění. Budeme chtít, aby proběhla soutěž těchto tří návrhů o projektovou dokumentaci," řekl starosta. Umístění v architektonické soutěži podle něj sice velmi předurčuje vítěze, nicméně neznamená to, že vítězný návrh architektonické soutěže bude nakonec tím, který se bude realizovat.

Až poté, co bude soutěž na zhotovitele projektové dokumentace dokončena, bude se moci vypsat výběrové řízení na stavbu nového mostu. „Předpokládám, protože zatím jsme se nějak extra nezdrželi, tak pokud nenastanou žádné komplikace, věřím tonu, že v červnu, v červenci příštího roku bychom měli znát zhotovitele mostu. Kdyby to takto dopadlo, tak jsem přesvědčen, že konec roku 2014 by mohl být termín, kdy by měl být nový most otevřen," uvedl Jiří Klepsa.