Podle zdejšího starosty Josefa Horáčka bude částečným vysvobozením z automobilového prokletí dokončení dálnice D11, která se má pro řidiče otevřít 17. prosince letošního roku. Ani s otevřením autostrády, která má dále pokračovat přes Trutnov až na polské hranice, však problémy s kolonami zřejmě v Jaroměři nepřestanou. Vysvobozením bude až severní obchvat města. S jeho stavbou počítá ŘSD, které nyní vypsalo tendr na zhotovitele, mezi lety 2021 až 2023.

"Obchvat Jaroměře, o kterém se mluví od roku 2006, je pro nás stěžejní stavbou. Po jeho dostavbě se skutečně již našemu městu od dopravy uleví. Co se pak týče dokončení dálnice D11, která bude mít sjezdy u Semonic a Heřmanic, tak předpokládám, že tu ubude kolem 20 až 25 procent aut. Ubude hlavně automobilů a kamionů, které přes nás jezdí na Trutnov a hory, těch je nyní tady dost," nechal se slyšet jaroměřský starosta, který doufá, že ŘSD dodrží slovo a ještě letos začne s výstavbou dlouho očekáváného obchvatu.

Na něj koncem loňského roku vypsalo výběrové řizení, ač ještě nemá platné stavební povolení. Stavba dlouhá 6,6 kilometru má jako silnice I/33 propojit novou dálnici D11 s hlavním tahem na Náchod a polskou Kudowu-Zdrój.

Předpokládaná hodnota zakázky je 862,6 milionu korun. "Do té doby se budu bát situace, kdy se například stane u sjezdu u Semonic dopravní nehoda a lidé ji budou objíždět centrem Jaroměře a budou kličkovat po místních komunikacích," doplnil Josef Horáček, který již nyní jedná jak s ŘSD, tak královéhradeckým hejtmanstvím, aby pro tento případ, ale i pro možnost, že se někteří řidiči budou chtít vyhnout placeným úsekům průjezdem okrajovými částmi města, o možnosti osadit některé místní komunikace značkou zakazující průjezdu kamionů. "Jedná se hlavně o silnici v Hořenicích a místní části Růžovka, kudy si často kamiony cestu přes město zkracují," dodal jaroměřský starosta.

Posun na D35

Pro celé východní Čechy je kromě D11 životně důležitá i dálnice D35. V Pardubickém kraji se již staví dva úseky D35, Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Navazující úseky Ostrov – Vysoké Mýto a Vysoké Mýto – Džbánov již mají pravomocné územní rozhodnutí, úsek Džbánov – Litomyšl na ně stále čeká. Ale i na posledně jmenovaném úseku nyní došlo k pohnutí ledů. Litomyšl a ŘSD nyní chystají společné memorandum, má ukončit spory o trasování důležité autostrády.

Dokument má závazně popsat, kudy přesně trasa povede, jak bude stavba vysoká, kde se vysází náhradní zeleň či kde se umístí protihlukové stěny. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by mohlo během měsíce podepsat memorandum s účastníky územního řízení k úsekům dálnice D35 kolem Litomyšle. Některé obce a spolky s předchozí podobou trasy nesouhlasily a proti rozhodnutím se odvolávaly. Memorandum by mělo tyto spory eliminovat.