Na potřebnosti cyklostezek se shodli

Na potřebnosti vybudování nových cyklostezek se shodli všichni zastupitelé napříč politickými stranami. Dlouhé diskuse se ale vedly o tom, jaký povrch na cyklostezky použít, zda živičný či mlatový. Tam byly názory zastupitelů rozděleny na dvě zhruba stejně velké skupiny.

„Nejvíce se diskutovalo o úseku od ulice Pazderna po hráz rybníka Brodský. Město k tomu obdrželo i petici, kterou podepsalo téměř tři sta obyvatel z Červeného Kostelce. Lidé se v ní vyjádřili, že nechtějí asfaltový povrch zejména na asi dvousetmetrovém úseku, který vede lesem Občina. V tomto úseku požadovali povrch mlatový," vysvětlil starosta Rostislav Petrák.

Ještě k tomu doplnil, že problematická byla i část vedoucí od rybníka Brodský po hráz rybníka Krčmařík, kterou využívají musheři při závodech psích spřežení. Tam byl jako hlavní důvod, že po startu, kdy jsou psi v plné síle, pro ně není asfaltový povrch vhodný, jelikož si sedřou bříška pacek.

Informací k řešení byla celá řada. O všem se vědělo a byli s tím seznámeni i zastupitelé.

„Porovnávala se také udržitelnost povrchu. Na jedné straně byl fakt, že asfaltový povrch je lépe udržovatelný, stabilnější, a na druhé straně se posuzovalo, zda asfaltový povrch je vhodný do lesního úseku. Přihlédlo se i k petici a vyjádření občanů. Zároveň se řešilo i to, jak by byl mlatový povrch udržitelný. Například při přívalových deštích. Každý zastupitel to posuzoval podle sebe," přiblížil fakta k diskusi starosta.

Po napjatém hlasování nakonec zvítězil asfaltový povrch, a to rozdílem dvou hlasů. Pro živičný povrch hlasovalo čtrnáct zastupitelů.

„Bylo to demokratické rozhodnutí zastupitelstva. Já jsem byl pro asfalt. Je to jednolitý povrch, který je bezpečnější a lépe udržovatelný. Největší problém nastává při přejezdu na jiný povrch komunikace, tam je největší nebezpečí úrazu. Proto jsem nepodporoval rozdílné povrchy," vysvětlil místostarosta Richard Bergmann.

Na zastupitelstvu zazněl i názor, že se kvůli cyklostezce bude kácet les.

„Podle projektu se to týká pouze tří stromů, které by se měly kvůli cyklostezce porazit. Jedná se ale o mýtní les, který se stejně bude muset do několika let vytěžit a vysazovat se bude nový. K tomu se také přihlédne, aby kořenový systém nenarušoval povrch stezky," doplnil místostarosta.

Mlatový povrch odmítl i architekt

Mlatový povrch odmítl i projektant. Vysvětlil, že tento projekt by byl bez záruky a jako podmínku si dal, že v tom případě za to vezme veškeré záruky zastupitelstvo. Les v Občině je ve svahu a mlatový povrch by tam byl nestabilní.

„Nemáme obavy, jak zazníval názor, že by docházelo na asfaltovém povrchu k většímu ohrožení chodců, než je to doposud, spíš naopak. Frekvence se tam zvýší, proto to ale budujeme," míní Bergmann.

Jak dále starosta uvedl, jednalo se i s pořadatelem musherských závodů Jaromírem Hanušem. Společně diskutovali třeba o tom, zda by nešlo okruh otočit.

Radnice chce najít s mushery řešení

Radnice se bude každopádně snažit hledat nějaké řešení, aby město o vyhlášené závody nepřišlo. „Pokud k realizaci cyklostezek dojde, tak jsem pro to, aby se vyvolalo jednání a zajistil se pro musherské závody náhradní měkký, třeba jen uválcovaný povrch vedle asfaltové cesty. Je nám jasné, že závodit po asfaltu nejde a vyhlášené závody také rušit nechceme," doplnil místostarosta.

Budování cyklostezek se začalo v Červeném Kostelci řešit už v roce 2011. Jedná se o úsek od hráze rybníku Brodský k hrázi rybníku Kramařík, do Občiny, odkud se bude pokračovat areálem firmy Albi. Dál se pokračuje po cyklotrase vedoucí po místních komunikacích. Za autobusovým nádražím vzniká cyklokoridor, který je vyznačen na vozovce. Pokračovat se bude Svojsíkovým parkem, kde se bude trasa dělit směrem do Lhoty do Zemědělské ulice a druhá větev povede směrem k průmyslové zóně. Na všechny trasy budou využity stávající polní a lesní cesty. Nová část v úseku asi 300 metrů by se budovala pouze kousek po náspu směrem ke Lhotě.

„K celému projektu byla vedena veřejná diskuse. Do všech dokumentů mohl kdokoliv a kdykoliv nahlédnout a podat připomínku či dotaz. Muselo se odsouhlasit také územní rozhodnutí, kde byli vyzváni všichni majitelé okolních pozemků, aby se k tomu vyjádřili. Od roku 2014 byl vydán dotazník na územní rozvoj města, který schválilo zastupitelstvo. Tam jasně z reakcí občanů vyplynulo, že chtějí rozšířit síť cyklostezek," upřesnil místostarosta a na závěr doplnil: „Koncem dubna bude podána žádost o dotaci. Na přelomu října a listopadu budeme mít jasno, zda náš projekt byl přijat. Pokud bude podpořen, tak se bude postupovat podle schváleného projektu. Budeme dělat všechny kroky k tomu, aby se v roce 2017 začalo s výstavbou. Práce by měly být dokončeny nejpozději v roce 2018."