Jak hodnotí letošní sněhovou kalamitu, která se vloni, a dokonce ani předloni vůbec nekonala, Ladislav Jiroušek, vedoucí Správy a údržby silnic (SÚS) Královéhradeckého kraje? „Zvládli jsme to dobře. Kdekdo si myslí, že když je kalamita, tak je větší spotřeba posypových materiálů. Ale není to pravda. Při kalamitě je jejich spotřeba stejná, jako v ostatních dnech. Při kalamitě se totiž zejména pluhuje. Sype se minimálně,“ uvedl Jiroušek. Dodal, že vzhledem k tomu, že jsou poměrně dobře zásobeni, zbývá jim ještě asi jedna třetina skladových zásob (sůl, písky…).
„Při letošní sněhové kalamitě jsme nebyli zaskočeni ničím. Avšak překvapilo nás, že v oblastech, kde bývají zpravidla velké problémy – například na Novém Hrádku či na Broumovsku, nebyly teď problémy takřka žádné. A naopak. Ty úseky, které jsou jindy bezproblémové, nás nyní hodně potrápily,“ připustil Ladislav Jiroušek s tím, že se jednalo především o oblasti kolem Jaroměře , Velichovek, České Skalice či Provodova. Problémy byly především podél stromových alejí, které lemují silnice, a u kterých se tvořily vysoké sněhové závěje tím, jak foukal vítr z polí. „Všude kolem na polích nebylo po sněhu skoro ani vidu, jen u stromů byly vysoké závěje,“ uvedl vedoucí náchodské SÚS.
Od pátku až do pondělka nepřerušily posádky silničářů svou činnost. Celkem 16 sypačů (4 ze střediska Jaroměř, 7 z Náchoda a 5 z Broumova) jezdilo nepřetržitě. Jednalo se o velice náročnou a namáhavou, celovíkendovou práci zhruba 30 až 35 lidí.
Při kalamitě museli silničářům pomáhat i dodavatelé, konkrétně se jednalo o sedm organizací. „Dokonce jezdila i fréza, což není obvyklé,“ uvedl Jiroušek s tím, že frézu využívali v souvislosti s neprůjezdnými úseky – například v Horních Rybníkách, ve Všelibech, na Sendraži, v Mezilesí, v Libchyni či v Provodově.
Jak dále Ladislav Jiroušek uvedl, loni a předloni nebyla tak náročná zima, jako je letos. „Pro silničáře je nejhorší, když teploty kolísají a střídá se teplo se zimou,“ vysvětlil Jiroušek s tím, že stálé počasí se stálými teplotami je pro ně mnohem méně náročné.
Velké problémy při kalamitě představovala i zhruba stovka kamionů stojící před Náchodem na Vysokově. „Poláci totiž zavřeli Karlów, přes hranice se pouštělo teprve v neděli. Silničáři se tak museli při své práci vyhýbat desítkám kamionů…,“ uvedl Jiroušek. Ten také připomněl, že kalamita se vyhlašuje ve chvíli, kdy cestáři nestíhají plnit časové limity. Po vyhlášení kalamitního stavu nemají povinnost se věnovat silnicím třetích tříd, a plně se věnují silnicím prvních a druhých tříd.
Náchodští silničáři se vyrovnali s kalamitou poměrně dobře. „Zatímco na Hradecku a Rychnovsku byly ještě v pondělí některé silnice neprůjezdné, na Náchodsku bylo průjezdné vše,“ uvedl Jiroušek s tím, že se silnice se v pondělí už jenom dočišťovaly.