Za jeden výjezd se spotřebuje na chodníky a komunikace:cca 1.350 kilogramů soli, což činí 4 536 Kč
5 tun písku, což představuje 1 095 Kč
0,5 tun drtě o zrnitosti 2-4 mm, což činí 177 Kč
Zdroj: Technické služby
Nové Město nad Metují

Kolik vlastně stojí taková zimní údržba ve městě a kolik materiálu se při ní upotřebí? Za jeden průměrný výjezd se spotřebuje na chodníky i komunikace asi 1 350 kilogramů soli, což představuje částku asi čtyři a půl tisíce korun. Kilogram soli nakupují Technické služby za 3,36 koruny. Dále jeden průměrný výjezd spotřebuje pět tun písku. To představuje částku 1 095 korun. Tuna tedy městskou kasu vyjde na 219,12 korun. Když přijde sněžení, ledovka či námraza, musí také pracovníci technických služeb posypat chodníky 0,5 tunou drtě. Ta přijde na 177 korun. Pokud je však kalamita, náledí nebo ledovka, spotřeba posypových materiálů může být až dvojnásobná.

Mají domácí pohotovost

Technické služby, které zimní údržbu provádí, vyráží do terénu vždy, když je na chodnících napadaná vrstva sněhu vyšší než dva centimetry, nebo neprodleně po ukončení sněžení. Údržbu chodníků zajišťuje 15 pracovníků.

„Určení pracovníci mají domácí pohotovost a na můj pokyn vyjíždějí. Zimní údržba se provádí dle momentální potřeby a to i o víkendech, svátcích a v nočních hodinách. Každý výjezd je dle situace jiný, protože se sype tam, kde je zjištěna závada ve sjízdnosti nebo schůdnosti. Pokud jsou chodníky po vymetení nebo vypluhování kluzké, provádí se ještě následný posyp pískem nebo solí. V případě náledí se provádí pouze posyp pískem," vysvětluje vedoucí technických služeb Miroslav Trojan, který vývoj počasí, vyhodnocení situace a pokyn k výjezdu jednotlivým pracovníkům vydává.

Mají přesně určené trasy

Pracovníci technických služeb obsluhují také techniku. Každý ze strojů má svoji přesně určenou trasu, na kterou vyjíždí neprodleně po ukončení sněžení. Pro zajištění údržby mají technické služby k dispozici tři traktory s radlicí, dva sypače na vozech multicar, z toho jeden má přední radlici, a jeden nakladač s přední radlicí. Technické zázemí dále doplňují tři ručně vedené vyhrnovací stroje, dvě malé ručně vedené sněhové frézy a motorová čtyřkolka. Na čtyřkolce je možné měnit radlici s válcovým kartáčem a dle situace je za ni zapojen i malý chodníkový sypač. Pro údržbu chodníků jsou určeny speciální úzké stroje s předním válcovým kartáčem, který je možné zaměnit za radlice.

Zimní údržba komunikací a chodníků je prováděna dle schváleného plánu zimní údržby. V něm je stanoveno pořadí důležitosti jednotlivých komunikací a jsou zde vyjmenované úseky, kde se údržba neprovádí. Udržované chodníky ve městě jsou rozděleny do jednotlivých tras, které mají na starosti konkrétní pracovníci. Město je rozděleno do celkem šesti tras. První čtyři jsou zametány strojově a mají celkovou délku 46 kilometrů.

Zametat musí také ručně

„Trasy pět a šest se zametají ručně, neboť se jedná o neprůjezdné úseky jako například schody k Horákovu mlýnu, schodů do Spů, veškerá schodiště na Komenského ulici a na Rychtě, dočišťování vstupů u přechodů pro chodce a autobusové nádraží Na Rychtě včetně autobusových zastávek ve městě," dodává Miroslav Trojan.

Pro město je zimní údržba jednou z priorit. Jak by ne, obyvatelé ji pociťují ihned a žádají si ji. „Zimní údržba je pro nás jednou z prioritních otázek. Na podzim každého roku hodnotíme výsledky za předchozí zimní sezónu a ve spolupráci s vedoucím technických služeb připravujeme aktuální plán zimní údržby silnic a chodníků ve městě. Je vyhodnocován stav techniky pro údržbu silnic a chodníků, množství a typ posypového materiálu," dodal novoměstský starosta Petr Hable.

(ek, bed)