Pokud Ježíšek nakupoval například v některé z provozoven obchodních domů Tesco, může majitel nevhodného vánočního dárku danou věc buď vrátit, anebo ji vyměnit za jinou. „Dárky lze vracet či vyměnit v jakékoli prodejně Tesco bez časového omezení. Podmínkou je, aby provozovna měla zboží v nabízeném sortimentu. Pokud v případě výměny vznikne cenový rozdíl, zákazník jej buď doplatí, anebo získá peníze zpět,“ informovala Deník Eva Karasová, mluvčí společnosti Tesco Stores ČR. Jak zároveň dodala, podmínkou pro vrácení nebo výměnu nevhodně zakoupeného dárku je, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. Pro rychlejší vyřízení požadavku zákazníka je vhodné předložit doklad o zakoupení (účtenku), což ale není podmínkou, a také visačku, která je součástí produktu (zejména u oblečení a obuvi).
Nejčastější důvody vrácení dárků
Mezi nejčastější důvody vrácení dárků patří špatně padnoucí oděvy, nebo že obdarovaný dostal stejný dárek dvakrát. „Lidé nejčastěji vracejí oblečení. Většinou nesedí velikost a zákazníci si přijdou zboží vyměnit za větší či menší,“ vysvětlila Barbora Schejbalová ze zákaznického servisu Tesco.
Úplně všechny dárky vrátit nelze
„Možnost vrátit sortiment se nevztahuje například na spodní prádlo, potraviny, cigarety, noviny, kamery, fotoaparáty, vánoční ozdoby, knihy, CD a DVD,“ upozorňuje mluvčí Eva Karasová.
Také v řetězcích Jysku, prodejen sortimentu pro domov, můžete vyměnit váš vánoční dárek, pokud byl zakoupen právě zde. Současně při výměně však musíte předložit účtenku. „Výrobek pouze musí být nepoužitý a v neporušeném prodejním obalu. Možnost výměny se nevztahuje na zboží zlevněné z důvodu vady a na metrový textil,“ informuje zákazníky Jysk prostřednictvím svých internetových stránek. Jak a zda tuto možnost nyní po Vánocích lidé využívají jsme se zeptali v Jysku v Náchodě.
„Nikdo u nás dnes nic nevyměňoval“
„Ano, lidé mají možnost zboží vyměnit. Dnes tu ale zatím nikdo nic nevyměňoval,“ řekla nám včera odpoledne prodavačka této prodejny.
Mezi ty, jež řešily problém s výměnou nepadnoucích dárků, patří i Petra Hrušková z Police nad Metují. Ta potřebovala vyměnit boty se špatnou velikostí.
Nevhodný dárek můžete většinou vyměnit
„Potřebovala jsem vyměnit boty za stejné, akorát o číslo větší. Byly kupovány v jednom z náchodských obchodních domů. Jela jsem tam s účtenkou a samozřejmě i s botami v původním sáčku. Bez problémů mi je vyměnili za větší, prodavačka z informací šla se mnou až k regálu, kde jsem si vybrala stejné, o číslo větší boty, a zase mě dovedla zpátky k východu. Jsem ráda, že tato možnost výměny existuje, v opačném případě nevím, co bych dělala s malými botami,“ uvedla Hrušková.
Někdy, pokud se Ježíšek sekne, není třeba dárky hned měnit za jiné nebo si nechat vracet peníze. „Dostal jsem pod stromeček čepici, byla mi malá, tak jsem řekl ségře, aby si ji zkusila. Šla jí dobře, tak jsem jí čepici prostě věnoval,“ svěřil se osmnáctiletý Jiří Bauerfeind z Nového Města nad Metují.