Obchodníci se ale shodují, že slevy mají výrazný vliv hlavně na ženy.

„Rapidní pokles cen právě v tomto období není pouze doménou obchodů v České Republice, jedná se o celosvětový trend. Buďme upřímní, slevy působí zázračně především na ženy, které dokážou ocenit jejich hodnotu,“ říká Petra Navrátilová, mluvčí hradeckého obchodního centra Futurum.

Nejvýrazněji zlevňuje textil

Hlavním důvodem zájmu žen je fakt, že jedny z nejvýraznějších slev se týkají obchodů s textilem a obuví. Tyto obchody mimo jiné začínají se slevami nejdříve a to kvůli silné konkurenci.

Zpravidla je následují obchody se sportovními potřebami, obuví nebo elektronikou. Většina obchodníků začíná zlevňovat již s koncem školního roku. Například letos ceny klesaly už od poloviny června.

Úplně původní účel sezonních slev byl prostý: vyprodat zboží, které ztrácelo na hodnotě. V současné době se jedná spíše o nutnost udržet tempo s konkurencí a předehnat ji výraznější slevou. Proto sezonní slevy dosahují až sedmdesát procent, což zákonitě do obchodů láká množství nových zákazníků.

„Právě královéhradecký region je poněkud specifickým regionem. Zatímco jiná obchodní centra nalákají zákazníka na desetiprocentní slevy, tak ve Futuru musíme pro stejný přísun zákazníků zaručit minimálně dvacetoprocentní slevy,“ pokračuje Navrátilová.

Zákazníci už mohou se slevami počítat

Slevy přicházejí s koncem ročního období, ale i ze strategické potřeby přilákat zákazníka. Ty nejvýraznější jsou po Vánocích a o prázdninách. V květnu pak přicházejí slevy pojarní, podzimní bývají už v polovině září až října.

„Zákazníci již mohou v těchto obdobích se slevami počítat. Strategie slevových akcí souvisí s životním stylem lidí v dnešní době a jejich potřebami spojenými i s ročním obdobím apod. Slevy by asi mohl odvrátit vývoj trhu, změna životního stylu lidí nebo změna strategie obchodu, ale v tuto změnu
příliš nevěřím.“ dodává Lenka Valentová, mluvčí OC Atrium.

Slevy přicházejí rok od roku dříve

Stále silnějším trendem je posouvání začátků sezonních výprodejů. Zatímco před několika lety bylo běžné, že povánoční výprodeje začaly v lednu, nyní začínají u některých prodejců již 27. prosince a někde už i paradoxně v předstihu těsně před Štědrým dnem. Do ledna pak vydrží počkat jen ti nejotrlejší prodejci.

Obchodníci se často řídí heslem: „Když začnu dříve než konkurence, tak utržím více.“

„Myslím si, že ještě dlouhou dobu nehrozí, aby fenomén slev skončil. Zákazník má v České republice stále silnější slovo a jednotlivý obchodník nikdy z tohoto kolotoče nesestoupí, jelikož by ho to mohlo zruinovat.“ dodává Navrátilová. Eliška Dokulilová


Využíváte nyní letní slevy či slevy obecně?

Jiří Cyrankowski, Sovětice
Nejlepší je vyjet za slevami tak dvakrát do měsíce. Kupuji nejčastěji potraviny, protože mnohdy za stejnou cenu udělám větší nákup než u nás na vesnici.

Soňa Ďuricová, Hořice
Slevy využívám často a nezáleží mi příliš na tom, jaké je období. Ve slevách nečastěji kupuji oblečení, protože si můžu koupit více věcí a také lepší značky.

Zdeněk Studený, Dobruška
Slevy využívám hlavně na potraviny a věci do dílny. Ale že bych sledoval akce v prodejnách každý den, to rozhodně nedělám. Musím přiznat, že oblečení ve slevách příliš často nekupuji.

Anna Reznerová, Hradec Králové
Jako snad dnes každý slevy využívám. Nejčastěji si hlídám slevy na potraviny, protože jsem v důchodu a každá koruna se hodí. Věci jsou příliš drahé, takže slevy velmi často využiji. (miw)