„Tato zima je z našeho pohledu intenzivnější než jiné zimy, a to zejména proto, že po celý prosinec panovaly intenzivní mrazy spolu se sněžením. Na prosinec se jedná opravdu o mimořádný mráz, v minulých dnech se teploty pohybovaly stále kolem minus osm až minus deset stupňů Celsia,“ uvedl Jiroušek a zároveň připomněl, že chemické posypy jsou nejúčinnější při teplotách do minus pěti stupňů Celsia. Proto se prý mohli setkat řidiči v minulých dnech s rozbředlým sněhem na silnicích právě v těch úsecích, které jsou chemicky ošetřovány.

Jak dále vedoucí silničářů uvedl, velký mráz způsobuje další nepříjemnost, a tou jsou výtluky na silnicích.

„Zejména v úseku Náchod – Jaroměř, a dále pak ještě na Hradec Králové, jsme nyní měli v tomto směru velké problémy,“ informoval Jiroušek. Jak dodal, tyto výtluky přišly vzhledem ke zkušenostem z minulých let letos o dva měsíce dříve.

V rámci intenzivní zimní údržby je každý den v terénu téměř dvacítka sypačů

Jak Ladislav Jiroušek, vedoucí Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje, střediska Náchod, dále uvedl, silničáři letos udržují intenzivně silnice již více jak pět týdnů. „Máme rozdělený okres na celkem čtrnáct okruhů, přičemž na každý z okruhů přísluší minimálně jeden sypač. Někde je zapotřebí sypačů více, například v okolí Jaroměře jezdí dva sypači v páru, a to proto, že je tam dosti široká silnice,“ vysvětlil Jiroušek.

V rámci intenzivní zimní údržby je v terénu každý den 18 až 19 sypačů a navíc také dodavatelská technika v počtu osm až deset kusů – dle potřeby, která zajišťuje pluhování.

Jak dále Ladislav Jiroušek prozradil, po zjištění nějaké závady na silnici musí vyjet první sypač nejdéle do půl hodiny od tohoto zjištění. Jedná se o zákonnou povinnost, která musí být silničáři dodržována.

Jak hodnotí vedoucí silničářů letošní zimu, byly nějaké problémy, nebo se zatím jeví jako naprosto bezproblémová? „Letos nás zatím potrápil úsek od Broumova do Božanova, který byl silně zafoukaný. Rovněž jsme měli podobné problémy v okolí Nového Hrádku,“ připustil Jiroušek. Jak dodal, problémy s posypovým materiálem nemají, posypu – chemického i inertního – mají pro tuto zimu ještě dostatek.

Od začátku listopadu do konce března mají silničáři nepřetržitou čtyřiadvacetihodinovou pohotovost, přičemž v měsících listopad a březen se podle Jirouška systém služeb upravuje tak, aby byl co nejefektivnější, nejlevnější.