Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Machovská Lhota, v níž zatím není ani metr chodníků, se bojí, že bude tranzitní

Machov - Plánovaná rekonstrukce III. třídy vedoucí do poklidné Machovské Lhoty vzbudila velkou vlnu emocí tamních obyvatel.

6.4.2017
SDÍLEJ:

DOMY AŽ U KRAJNICE. Silnice vinoucí se Machovskou Lhotou rozhodně není žádná autostráda. Někde dělí domy od krajnice necelý metr. Pro chodník místo nebude. Foto: DENÍK/Jiří Špreňar

Důvodem není nevraživost vůči novému asfaltovému povrchu, ale velké obavy mají mnozí místní z možného nárůstu dopravy. A mají pro to důvod. Nynější turistický přechod vedoucí do Polska totiž s novou komunikací získá status hraničního přechodu pro osobní dopravu. Machovská Lhota, která láká turisty na klidné horské prostředí se tak za dva roky může stát tranzitní obcí, přes kterou si motoristé budou zkracovat cestu na jiná místa v Čechách i v Polsku. A na to nejsou tamní úzké silničky, kde na některých místech stojí domy hned u krajnice, vhodnou volbou.

Více než 150 lidí se na začátku týdne sešlo na sále Obecního domu v Machově, kde starosta městyse Jiří Krtička spolu lidmi, kteří s projektem za bezmála 75 milionů korun mají co dočinění, čelili kritickým připomínkám zejména obyvatel Machovské Lhoty.

Projekt Královéhradeckého kraje polského Powiatu Klodzki chce tímto zlepšit přeshraniční dostupnost.

„Pojďme si uvědomit to, jakou jsme dostali šanci. Na česko-polské hranici od Liberce po Ostravu bylo hodnoceno pět projektů. Tři z nich jdou do Královéhradeckého kraje a jeden je tento," zmínil královéhradecký radní Pavel Hečko, a doplnil, že další projekt byl podpořen na Broumovsku a třetí v Orlických horách. „V přeshraniční spolupráci se pohybuji od roku 2003 a považuji to za veliký úspěch. Tato příležitost se asi vícekrát opakovat nebude," pokoušel se otupit nevraživé pohledy obyvatel Machovské Lhoty Pavel Hečko, který je na kraji zodpovědný za oblast regionálního rozvoje, evropských grantů, dotací a cestovního ruchu.

STAROSTA SE BRÁNÍ: O DEBATU NEBYL ZÁJEM

Machovským kromě jiného vadilo, proč se veřejné projednání konalo necelý týden před zahájením stavebních prací. Ty začnou příští týden v pondělí první etapou, která potrvá od 10. dubna do 10. září. „Veřejné mínění na průchodnost hranice jsme zjišťovali zhruba tři roky. Bylo to několikrát na jednání zastupitelstva. Bohužel nikdo z veřejnosti se těch zasedání se neúčastnil," bránil se starosta Krtička hlasitým dotazům, proč podobné setkání s občany starosta nesvolal na začátku stavebního řízení. „Není chyba úřadu, že jste na ta veřejná zasedání nechodili. Já za to fakt nemůžu," opakoval starosta.

Lidem vadí, že toto rozhodnutí zvýší nebezpečnost chodců, protože tam není ani metr chodníků. „V rámci projektové dokumentace je řešena pouze rekonstrukce komunikace. Pokud by byly řešeny chodníky, je to investice městyse," reagoval hlavní inženýr stavby Jiří Koutník ze SÚS Královéhradeckého kraje.

MÍSTO CHODNÍKU BUDOU POD OKNY AUTA

Největší obavu mají lidé z nárůstu dopravy. Nová silnice bude počítat s provozem až 500 automobilů denně. „Vyvrátíte mi, že v době turistický sezony tudy projede třeba tisíc vozidel?" zeptal se Petr Zima. „Intenzita vozidel se nepočítá na špičku, ale vychází z průměrných hodnot v roce," reagoval Jiří Koutník. „Ale mi tam budeme bydlet i v té špice, ne jenom v listopadu," kontroval Petr Zima.

„Z celé této záležitosti mám dojem, že jste sehnali nějaké peníze, a ty jsou potřeba nějak – z vašeho pohledu možná účelně – využít. Je otázka, jestli to je účelné i pro nás. Myslím si, že by bylo mnohem účelnější postavit chodníky nebo cyklostezku a protáhnout ji třeba až do Polska. Obávám se, že je to investice samoúčelná a ráda bych věděla, čí je to skutečný zájem. Jaké jsou ty bonusy a benefity jaké náš region z toho bude mít," získala si potlesk publika další diskutující.

Podobnou otázku týkající se provozu na hraničním přechodu řešili před sedmi lety ve Zdoňově u Teplic nad Metují. Také zde lidé protestovali proti otevření hraničního přechodu pro osobní automobilovou dopravu. „Máme tam nějaké kontakty, tak bych ráda zdůraznila, že se tam zvýšila doprava – i když možná ne rapidně, ale také tam stoupla kriminalita. Možná bychom to tady všichni měli vědět," vyslovila jedna z debatujících další varovný aspekt, který s sebou zvýšený provoz může přivést. „Je to jedno rizik,"reagoval starosta.

JDOU PROTI TRENDU: PROVOZ V OBCI SE ZVÝŠÍ

„Machov bude mít jedno prvenství – když ne v Evropě, tak určitě v České republice. Spousta starostů se za podpory občanů snaží co nejvíce vyloučit dopravu ze svých obcí. Vy jste jediné zastupitelstvo, které bez skrupulí dává všanc bezpečnost lidí a dopravu ženete přes celou vesnici," dodal Petr Zima, kterému vadí, že radnice nebyla ani schopná vyčíslit, kolik automobilů jezdí přes Machov v současnosti, aby se obyvatelé v případě velkého nárůstu mohli bránit.

„My nechceme, aby byla doprava zastavena úplně – jsme pro malý příhraniční styk z obou stran. Ale až si přivezeme k baráku traktor se dřívím, tak nestojíme o to, aby za námi třicet Poláků troubilo, že se máme uhnout. Žijeme tady my – a ne krajský radní, ani investor," uzavřel Petr Zima.

Autor: Jiří Špreňar

6.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

TIP LIGA: Vítězem devátého kola je Josef Jirásek

Sedm let vězení udělil soud 30letému Lukáši Tichému za dvě loupeže u náchodského Kauflandu. Zato Ludvík Vaněk, jehož obžaloba označila za komplice při jedné z loupeží, byl zproštěn obžaloby.

První loupež se povedla, druhá skončila fiaskem. Dostal sedm let

Bílé pláště dnes lékaři neobléknou

Královéhradecko - Praktičtí lékaři dnes budou stávkovat. Chtějí upozornit na málo peněz, které jdou do ambulancí, zavedení elektronických receptů a nadbytečné papírování.

V Broumově u nádraží evakuovali desítky lidí a psa. Unikal plyn

Broumov - Poblíž autobusového a vlakového nádraží v Broumově došlo v pondělí krátce před polednem k evakuačním manévrům.

Zaměstnavatel neposílal srážky ze mzdy insolvenčnímu správci

Náchodsko - Neobvyklý případ zpronevěry řeší policisté na oddělení hospodářské kriminality v Náchodě.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení