Trifiďáky pozval sám velitel základny ing. plukovník Mikulenka. Celou akci zorganizoval Jindřich Dvořáček, a tak se 30. července v počtu 21 lidí vyjelo do Čáslavi.


V 9 hodin nás čekala naše půvabná průvodkyně poručice Lucie Vejmělková, která nás seznámila s programem exkurze a upřesnila, co kde a co ne můžeme fotit a natáčet na videokamery. Potom jsme se přesunuli auty do dílen, ,kde se opravují a revidují Alky 159. To bylo něco.


Vidět rozpůlenou Alku a motor venku. Tam nás provázel velitel skupiny mechaniků a tak dotazy a odpovědi nebraly konce. Odtud jsme se přesunuli do dílenských hangárů, kde se revidují Gripeni. Tak jako u Alek, tak i tady nás provázel velitel mechaniků.


Dozvěděli jsme se tolik zajímavostí a viděli jsme tolik neobyčejných pohledů na Gripeny, že jsme měli hodně dlouho o čem přemýšlet. Například kola podvozku se hustí na neuvěřitelných 20 atmosfér. Prázdný Gripen má sedm tun, plně naložený 14 tun.


Samozřejmostí je možnost katapultáže pilota, odstřelení kabiny a podobně. Co mě donutilo k přemýšlení bylo, že celý motor u Gripena drží v „éru“ na třech pěticentimetrových čepech. Při váze Gripena a tahu motoru je to unikát.


Dostat kolegy modeláře dále bylo dosti náročné.Vidět odkrytované čtyři Gripeny, řídící centra na „éru“, speciální nářádí a tak dále, tak to je nechtělo pustit.


Potom jsme se přesunuli do budovy, kde jsou letecké simulátory na Alky a na Gripeny. To bylo něco. Pro nás, pokud nám ukázali, jak to lítá, s čím se hýbe a jak to střílí, tak to byla podívaná. Instruktor ukázal sestřelení dopravního letadla, tedy simulaci, nebo střelbu na nepřátelské letiště.


Zhruba po třech hodinách na základně v Čáslavi jsme se rozloučili s naší průvodkyní poručicí Vejmělkovou a vyjeli k domovům.


Samozřejmě, že nemohla chybět zastávka v hospodě a vše jsme po modelářsku probrali.


(Jindřich Dvořáček)