Už k tomu opomněly dodat, že také za více peněz. Každá jízdenka bude zhruba o dvě koruny dražší. Jedno, jestli pojedete z Pardubic do Stéblové nebo do Plzně. V procentuálním vyjádření železnice podraží o 7,5 procenta.

Na upozornění Deníku ale tentokrát – poprvé po několika letech – železničáři neargumentovali zlepšováním služeb a menšími zpožděními, o kterých se dá navzdory proklamacím pochybovat, ale mnohem lapidárněji a srozumitelněji.

„Důvodů je několik. Především zvýšení DPH, které jsme vloni do cen jízdného nepromítli, nyní je však už situace neudržitelná. Zvyšují se i ceny energií, především elektřiny, více stojí i údržba vlaků, tři miliardy jsme také letos dali do investic,“ vysvětloval mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

A vedle propagace cestování stále rychlejším pendolinem, na které většina Východočechů stejně nemá, Šťáhlavský připomněl stále se rozšiřující nabídku slevových akcí a zvýhodněných jízdenek; ve kterých se ovšem nevyznají ani mnohé pokladní, natož cestující.

CO SI O ZDRAŽENÍ MYSLÍTE? HLASUJTE V ANKETĚ - ZDE


Šťáhlavský však odmítl výhradu, že tyto akce umí využívat jen malá skupina cestujících, a že tak slouží jen jako falešná zástěrka všeobecného zdražování jízdného.

„Nedávno jsem slyšel historku, že ve vlacích s fanoušky fotbalového Baníku Ostrava na utkání s pražskou Spartou jich naprostá většina jede načerno, bez jízdenky. Ukázalo se, že je tomu jinak. Opravdu, klasickou papírovou jízdenku má jen 20 procent z nich. Ale 80 procent dalších jede například na výhodnou ČD NET,“ sdělil.

„Informací o slevách je spousta, a cestující si je dnes – i díky internetu – už dokážou najít,“ dodal mluvčí.

Největší změny ve východních Čechách

Východní Čechy/ V regionální (místní) dopravě nenastane 14. prosince nic převratného, jen doladění časů a návaznosti spojů nejen jeden na druhý, ale i na linkové autobusy, případně MHD.

„Troufám si říci, že s výjimkou trati Heřmanův Městec – Chrudim pojede všude vlaků buď stejně, nebo více než doposud,“ řekl šéf pardubické krajské pobočky ČD Michal Štěpán. Podobný útlum kvůli nezájmu cestujících se týká také tratí Libuň – Lomnice nad Popelkou a Doudleby nad Orlicí – Letohrad.

Sympatická je však další modernizace vozového parku. Žluté Regionovy, postavené na bázi klasických motoráků, budou východ Čech křižovat častěji než dosud. Mezi Hradcem a Pardubicemi se nově objeví také patrové „pantografy“ CityElefant, známé ze zastávkových spojů mezi Pardubicemi a Prahou.

Větší změny se týkají dálkové dopravy. A nutno poznamenat, že jsou k lepšímu. Rychlíků přibude především na trati Pardubice – Česká Třebová – Brno, kde pojede nově vlak nejméně každé dvě hodiny. Na trase do Olomouce a Košic a na jih na Vídeň se objeví nové noční komfortní spoje známé v Evropě jako EuroNight.

Obnoveny budou rychlíky z Prahy po nově elektrifikované trati přes Letohrad a Lichkov do polské Vratislavi. Bude rovněž posíleno spojení Hradce Králové s Trutnovem, také do Broumova se z krajského města dostanete spěšnými vlaky každé dvě hodiny. (kim)