Právě první všední den nového měsíce ukáže, jak jsou zejména zahraniční dopravci s vozidly nad 3,5 tuny připraveni na přechod na nový mýtný systém. Někteří z nich se totiž do něj stále nezaregistrovali a nepořídili si potřebnou palubní jednotku - a bez ní nemohou od včerejška jezdit po hlavních tazích.

Je první prosincová neděle, krátce před polednem. Na benzinové stanici v na polské straně hranice stojí dvě dodávky s nepřehlédnutelnými nápisy MYTO CZ. V jedné z nich sedí od páté hodiny ranní Pavel Chrastil. Čeká na řidiče kamionů, kteří si k němu přijdou pro novou jednotku, jež jim umožní jezdit po zpoplatněných komunikacích.

Příliš práce ale nemá. Prognóza o možných kolonách se nepotvrdila. „Myslím, že jsme to v předstihu podchytili,“ říká, že na hranicích už týden pomáhá prodejním místům, které jsou i na tamních benzinových stanicích. „Občas byly fronty, ale nic velkého se nedělo. V podstatě se ti řidiči přelévali z jedné benzinky na druhou a pak ke mně,“ říká Pavel Chrastil, a popisuje typickou situaci, se kterou se nejčastěji setkává. „Přijede kamion, přiběhne ke mně řidič a chce vyměnit jednotku - což já udělat nemůžu. Vysvětlím mu, že ji musí vrátit na benzinové pumpě a já mu pak mohu vydat novou. Anebo si ji může vyřídit přímo tam. Za nový systém zaplatí vratnou kauci ve výši 2468 korun a pak si ji může nabít a vyrazit,“ popisuje jak probíhá přechod na nový mýtný systém.

Během nedělního dopoledne byli jeho klienty nejen polští řidiči, ale i „tiráci“ z Litvy, Lotyšska, Estonska, Ruska a Běloruska. K jeho vozu právě přichází rusky mluvící řidič. Jazykově vybavený Pavel Chrastil mu bez potíží v jeho mateřštině vysvětlí jak „krabička“ funguje. Poučený řidič kavkazských rysů, cestou ke svému Volvu Deníku prozradil, že veze ořechy do Německa. „Jsem už 15 dní na cestě, jedu z Ázerbájdžánu,“ probleskují mu zlaté zuby v úsměvu.

Hodinu a půl po poledni to Pavel Chrastil balí a nechává u polské "Shellky" jen svého kolegu, který přijel později. „Musím nafasovat nové jednotky, trochu se doma ohřeji a ráno zpátky,“ loučí se. „Uvidíme jak to bude vypadat v pondělí, kdy začne normální pracovní týden,“ předpokládá zvýšenou frekvenci zájemců o aktivní palubní jednotky.

Jiří Řezník