Byť do zahájení první ze staveb zbývají dva měsíce, už nyní se někteří obyvatelé děsí a řeší, jak se budou po městě dopravovat, aby nestrávili desítky minut čekáním v kolonách.

„Jedno dítě vozíme do školy na Komenského, druhé za řeku. Do toho s manželem každý pracujeme jinde, takže to budeme muset nějak vymyslet. Jezdit sem a tam, to nepůjde, to bychom se asi nedostali," usuzuje paní Lenka, která pracuje v centru města.

Jak to vlastně bude ve městě vypadat, to minulý týden na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Hradci Králové řešili spolu s tamními inženýry zástupci města Náchoda a policie. Cílem schůzky bylo upřesnění harmonogramu plánovaných rekonstrukcí dvou okružních křižovatek, které bude hradit stát prostřednictvím ŘSD.

„Kruhový objezd u Slávie potřebuje neodkladně kompletní opravu a následně bude probíhat oprava resp. výstavba nové okružní křižovatky „u Čedoku". Ta je nejsložitějším dopravním uzlem ve městě a její kapacita byla již dávno vyčerpána. Po úpravách bude lépe vyhovovat současné stále se zvyšující intenzitě dopravy," uvedl starosta Jan Birke.

Práce budou zahájeny jakmile to počasí dovolí, předběžně se počítá s termínem v polovině března.

„Stavební práce navazují na už započaté opravy průtahu městem. I v letošním roce významně ovlivní dopravu v Náchodě a okolí, a to až do podzimu. Proto jednáme s dodavatelem stavby o maximálním prodloužení pracovní doby, abychom co nejvíce zkrátili dopravní omezení," uvedl Marek Novotný, ředitel ŘSD Správy Hradec Králové. Předběžně se uvažuje o možnosti, že by stavaři pracovali od sedmi do 22 hodin.

Společně s policií už se dlouhou dobu předem připravují objízdné trasy. Na přelomu ledna a února proběhne v Náchodě další koordinační schůzka se všemi, kteří se na opravách budou podílet. Jde o většinu vlastníků inženýrských sítí uložených v komunikaci tedy o plynárny, teplárny či vodárny.

„Následně budou známy konkrétní termíny a objízdné trasy, o kterých budeme podrobně veřejnost informovat. Oprava kruhového objezdu u Slávie bude probíhat od poloviny března a hned na to od 15. června bude navazovat výstavba nové okružní křižovatky u Čedoku, která skončí na podzim. Všechny zmíněné termíny budou ještě upřesněny, vlastní zahájení stavebních prací bude totiž záviset na aktuálním vývoji počasí," uvedla mluvčí náchodské radnice Nina Adlof.

Už nyní je prý jisté, že po dobu oprav, tedy přibližně od 15. března až do konce listopadu, bude z důvodu lepší propustnosti vozidel a linkových autobusů mimo jiné otočen směr jízdy v ulici Volovnice. To by mělo přispět k tomu, že kolony v jiných místech nebudou takové.

Náchod bude během staveb možná zcela bez kamionové a těžké nákladní dopravy. Ta totiž staveništěm zřejmě neprojede.

„Plánování objízdných tras a způsobu dopravy je poměrně komplikované, budeme jednat i s polskou stranou o možnosti dočasného odklonění nákladní dopravy na Ostravu. Musíme řešit také pohyb nadměrných nákladů, ty během stavby určitě Náchodem neprojedou," upřesnil David Kult, dopravní inženýr náchodské policie. A dodal: „Řidiči budou o dopravních omezeních v Náchodě informováni již na výjezdu z Hradce Králové, tak aby mohli, pokud to bude jen trochu možné, využít náhradní trasy."

Oprava kruhové křižovatky u Slávie si letos vyžádá zhruba 15 milionů korun a dalších asi 35 milionů bude stát nová kruhová křižovatka u Čedoku. ŘSD do už započatých oprav hlavního průtahu městem I/33 ve dvou úsecích investovalo v loňském roce přibližně 30 milionů korun.