Důvod? Začala velká rekonstrukce klíčové kruhové křižovatky u Čedoku. Čekají se při ní ještě náročnější problémy, než jaké město zažilo během opravy křižovatky u Slavie, která skončila před nedávnem.

„Je to strašné, ale co se dá dělat. Musí se to vydržet. Kdyby to nebylo nutné, tak bych tudy ani nejel," sdělil jeden z řidičů, který stál ráno ve Volovnici. Dopravu v této jednosměrné ulici museli otočit, aby se od Červeného Kostelce a Broumova dalo městem vůbec projet. Další z řidičů Miroslav H. doplnil: „Kdyby alespoň těch kamionů nebylo tolik, hned by se podle mě jezdilo lépe."

Nápor až třiceti tisíc vozidel denně

Provoz se přes křižovatku u Čedoku valí kyvadlově. Při běžném provozu tudy přitom projede bezmála třicet tisíc vozidel denně, tranzitní i místní dopravy. Od Bělovsi i na Pražské ulici proto postávají dlouhé kolony. Dopravní komplikace přitom budou město sužovat až do podzimu. Průjezd pod železničním viaduktem bude pro všechna vozidla v obou směrech zcela uzavřen až do 23. září. Proto se také otočil provoz v ulici Volovnice, a to na celou dobu rekonstrukce křižovatky. Objízdná trasa pro značnou část dopravy vede přes Běloves. Místní obyvatelé mohou jako alternativní trasu ve směru jízdy od Hradce Králové na Hronov či Broumov a do Bělovsi využít trasu od křižovatky u Slavie vpravo ulicemi Němcové, Purkyňova, Dobrošovská, přes pivovarský most, ulicí Mánesovo nábřeží do Bělovsi do ulice 1. Máje a dále dle potřeby. Po celou dobu rekonstrukce okružní křižovatky u Čedoku došlo také ke změně jednosměrného provozu v ulici Prokopa Velikého na obousměrný v úseku mezi křižovatkami s ulicí Husovo náměstí a Žižkova.

Kolony i na objízdných trasách

Problémy se však dají čekat i v Bělovsi, kudy vede objížďka směrem na Broumov a Červený Kostelec. V Bělovsi totiž trasa vede přes železniční přejezd a když jede vlak, trvá zde čekání dlouho i při běžném provozu.

Jak včera varovala náchodská policejní mluvčí Eva Prachařová, na čekání se ale řidiči musejí připravit i na objížďkách. Policie také proto v ulicích města posílila hlídky, které pomohou s usměrňováním dopravy. Při řízení dopravy bylo včera od rána vidět i městské strážníky. Řidiči by se však podle Prachařové měli Náchodu raději vyhnout.

Třeba právě kamiony by se měly městu vyhnout úplně, protože dopravě jen přitíží. Na zpoždění se musí připravit i cestující autobusy. I jejich linky mají změněny trasy.

Aby nemusely až přes Běloves, linkové autobusy mohou v době od 4.00 do 23.00 hodin využít železniční přejezd u nádraží. Netýká se to však osobních automobilů a ani nákladní dopravy. V Pražské ulici bude za zrušenou zastávku Náchod „Okres" sloužit autobusová zastávka Náchod „Hamra".

Po polovině křižovatky je vždy v jednom jízdním pruhu řízen pověřenými pracovníky v době od 6.00 do 18.00 hodin. Pak dopravu řídí semafory. Může také dojít k uzavření chodníků a podchodu pod železniční tratí dle nutnosti.

„Prosíme všechny řidiče, aby po celou dobu oprav bedlivě sledovali a hlavně dodržovali dopravní značení," uvedla mluvčí náchodské radnice Nina Adlof.

Během úprav křižovatky u Čedoku budou provedeny přeložky všech inženýrských sítí, součástí bude také kompletní úprava drážního viaduktu a výstavba dvou tzv. bypassů ve směru z Běloveské ulice do Plhovské ulice a z Plhovské ulice do Raisovy ulice.