Poslední roky SŽDC investuje do železničních tratí miliardové investice, což má za následek velký počet dlouhodobých výluk. Tyto výluky značně komplikují cestování, zejména mezi Hradcem Králové a Broumovem a ve směru z Hradce Králové na Trutnov. Nutnost přestupovat z vlaku na autobus a zpět z autobusu do vlaku postihuje tisíce cestujících denně. Navíc autobus je až na naprosté výjimky pomalejší než vlak. Nikdy tak nelze zajistit dodržení jízdního řádu. „To má za následek rozvázání přípojů na navazující veřejnou dopravu převážně vlak/autobus, tedy značné komplikace pro cestující, kterých se to týká,“ říká náchodský zastupitel Jiří Prokop, který se zabývá dopravou. Podle jeho slov je jízdní řád náhradní autobusové dopravy ruskou ruletou. „Když jeden spoj dodrží jízdní řád je skoro zázrak, ale další jede klidně dvojnásobně déle a jsou bohužel i případy, kdy náhradní spoj zůstane v koloně i hodinu a více. Pak ujíždí vlaky ve stanicích, kde se přestupuje,“ uvádí okolnosti, které nejsou žádnou výjimkou.

Nezřídka dochází k tomu, že se cestující do autobusů nevejdou, nebo musí stát celou cestu – třeba mezi Hradcem Králové a Náchodem. „Staly se i případy, kdy se musel autobus vracet pro cestující, protože se nevešli a vlak tak čekal, než se bus vrátí se zbytkem cestujících! Například mezi Borohrádkem a Týništěm nad Orlicí – vlak měl téměř hodinu zpoždění,“ uvádí Jiří Prokop konkrétní příklad špatné logistiky.

Cestující z Hradce směr Trutnov mají štěstí, že na ně vlak čekat v 99% musí. Má to však jinou nevýhodu – při zpoždění větším jak 15 minut (což je údajně až ve třetině případů) nakonec do Červeného Kostelce a Trutnova z důvodů křižování na jednokolejné trati přijedou se zpožděním 25 minut a více. Pak jsou všechny přípoje nejen vlakové ujeté. „Všechny tyto problémy jsou tak běžnou realitou, že cestující musí hovořit o velkém štěstí, když se dostane tam, kam chce podle jízdního řádu jet,“ dodává Prokop.

Zásadní problém je, že výluka trvá extrémně dlouho - téměř 5 měsíců. Nejhorší ovšem je, že během této doby došlo k několika změnám, kdy jednou jezdí náhradní doprava mezi Hradcem Králové a Českou Skalicí / Náchodem, pak mezi Jaroměří – Červeným Kostelcem / Náchodem, poté mezi Jaroměří – Červeným Kostelcem / Policí nad Metují a nakonec ještě mezi Jaroměří - Českou Skalicí / Náchodem. „Cestující jsou právem naštvaní, ztrácí přehled. Když se smíří s jednou výlukou, následuje další jiná a tak několik měsíců dokola. Proto si cestující hledají jiné trasy - například z Trutnova jedou raději do Prahy přes Starou Paku i za cenu toho, že je to o dvacet minut pomalejší, ale mají jistotu, že jim to nikde neujede.“

Slabou náplastí by bylo, kdyby se cestující po všech několikaletých peripetiích nakonec dočkali nějakého zásadního zlepšení v podobě zkrácení jízdních dob, které bylo slibováno, a jež bylo cílem revitalizací tratí. Jízdní doby se nezkrátí a ani nebude možné zavést nové přímé vlaky mezi Hradcem Králové a Broumovem, po kterých cestující tolik volají. Bohužel se nic takového nestane. „Nejedná se o revitalizaci uvedeného úseku a zvýšení jeho dopravní kapacity. Také stále probíhá rekonstrukce stanice Jaroměř. Počty vlaků závisí na požadavcích objednatele dopravy, dopravce a přidělené kapacitě dráhy,“ uvedla Nela Friebová ze Správy železniční dopravní cesty.

Špatné je i to, že naštvaní cestující si už ani nestěžují. Než dojedou domů, vybijí si zlost na výpravčích nebo průvodčích. To nepřímo potvrzují i slova z Krajského úřadu. „Obdrželi jsme minimum stížností a nemáme informaci, kolik stížností obdržely ČD, tudíž nemůžeme objektivně posoudit. Z naší vlastní zkušenosti ale víme, že jsme nespokojeni s počtem nasazených autobusů a toto chceme po ČD změnit. Požadujeme razantně zvýšit jejich počet z důvodu zajištění vyšší kapacity a komfortu pro cestující. A to je povinnost ČD,“ říká Martina Svatoňová z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.

Mnozí cestující rezignují a víckrát již vlakem nejedou. Zůstávají tak převážně studenti a důchodci, kteří jezdí téměř zdarma. Nedá se tak tedy hodnotit nespokojenost cestujících podle počtu zaslaných stížností, ale podle počtu přepravených cestujících. A těch skutečně ubývá.

Jiří Řezník