„Byl to velký nápor. Od 15. do 19. srpna posílal dopravní inspektorát do okolí Adršpachu dvě policejní hlídky, společně s námi spolupracovala hlídka z Police nad Metují. Pomáhali i ochranáři, kteří hlídali, zda se neparkuje na loukách,“ popsal vedoucí dopravního inspektorátu v Náchodě Pavel Hlaváč.

Situace se několik dnů po sobě opakovala: kolem 11. hodiny byla všechna záchytná parkoviště plná a policisté museli uzavřít hraniční přechod ve Zdoňově, odkud vraceli mrzuté Poláky zpět. Provoz se vracel do normálu zhruba po třech hodinách. Co s tím? Situací se začne zabývat kraj.

Podle slov vedoucího dopravního inspektorátu v Náchodě Pavla Hlaváče vzniklé situaci, která se v exponovaných dnech začíná vymykat z pod kontroly, určitě nepomohl ani krok adršpašské radnice v podobě umožnění bezplatného parkování.

Alarmující situací se už několik měsíců zabývá i Dobrovolný svazek obcí Broumovska. „Je potřeba záležitost řešit pomocí studie, která by zahrnovala nejen oblast Adršpašsko-teplických skal, ale i Broumovských stěn, Ostaše a Javoří hory. Na to by měl být navázán smart informační systém, který by v exponovaných hodinách mohl předem řidiče informovat, aby nejezdili směrem na Adrš-pach a Teplice, ale zdrželi se třeba na tři hodinky někde jinde, prohlédli si jinou lokalitu a do skal dorazili později,“ nastiňuje jednu z možností starosta Teplic nad Metují Milan Brandejs.

„Na jednu stranu máme radost z turistů, když sem přijedou, ale nesmějí přijet všichni mezi jedenáctou a druhou hodinou,“ říká teplický starosta. Ten se domnívá, že počty polských turistů stoupají i proto, že polská agentura prodáva on-line vstupenky do Adršpašských skal. „A to dělá velkou neplechu, protože si pak vymiňují průjezd do skal, ale tam nezaparkují.“

PARKOVIŠTĚ V ADRŠPACHU se zaplní poměrně rychle. Další stovky automobilů jsou ale na cestě do skal,  a ty už nemají kde zaparkovat. Situace, která se jenom v minulém  týdnu opakovala pět dnů za sebou…

Řešení dopravní situace snad pomůže jednání krajského ředitele policie KHK Davida Fulky s náměstkem hejtmana Martinem Červíčkem, který je zodpovědný za dopravu a silniční hospodářství.

Jak vytrhnout dopravní trn z paty je ale zatím ve hvězdách. Ve hře může být například nové odstavné parkoviště v Teplicích, které by navazovalo na rozšířené vlakové spoje ke vstupům do skal. 

Starosta Adršpachu si s dopravou hlavu nelámeZatímco teplický starosta i policisté hledají cesty, jak situaci do budoucna vyřešit, starosta Adršpachu Bohuslav Urban si s dopravní kalamitou hlavu příliš neláme. „Z mého pohledu se tu nic zvláštního nedělo. Byly to běžné dny,“ hodnotí s překvapivou lehkostí vzniklou situaci, ačkoli policisté museli uzavřít hraniční přechod ve Zdoňově, jinak by do Adršpachu mířily další kolony automobilů, které by neměly kde parkovat.

Starostu Adršpachu to nevyvádí z míry. „Zajistit průjezdnost je snad věc policie a jiných orgánů a ne obce. To asi nebudu řešit já. Komunikace moje není a oprávnění na to také žádné nemám. Od toho tu policie snad je, aby řídila dopravu,“ odmítá se zabývat dopravní kalamitou. Jednoznačně také popírá, že by ke zvýšení invaze motoristů do skal přispělo zavedení bezplatného parkování. „My jsme nezrušili parkovné, my jsme upravili systém vybírání poplatků,“ upřesňuje šalamounské rozhodnutí, na něž doplácejí návštěvníci, kteří přijedou do skal třeba vlakem.

Od letoška je sice parkoviště zadarmo, ale platí se vyšší vstupné do skal.