Ty by měly pomoci vyřešit – alespoň dočasně, do té doby, než bude obchvat skutečně vybudován – aktuální neúnosnou dopravní situaci v centru města, na kterou náchodští občané již několikrát prostřednictvím organizovaných blokád důrazně upozorňovali.
V závěru minulého týdne se uskutečnilo na náchodské radnici další ze setkání dopravního týmu, jehož se zúčastnili i významní hosté – Jiří Štětina, poslanec Parlamentu ČR, Petr Pakosta, senátor, zástupci Ředitelství silnic a dálnic, zástupci projektanta obchvatu Náchoda – společnosti Valbek a David Čermák z Ministerstva dopravy ČR. Starosta Náchoda Jan Birke představil hostům koncept úprav vnitřního dopravního systému, který připravil expertní tým. Zároveň uvedl, že na tyto úpravy přislíbil ministr dopravy finanční krytí v řádu stovek milionu korun, protože si je vědom kritické dopravní situace. „Je třeba řešit dopravu v Náchodě ihned a nečekat na výstavbu obchvatu, na které se i nadále intenzivně pracuje,“ prohlásil Birke s tím, že řešení dopravy je rozděleno do čtyř etap, například se změní směry v jednotlivých ulicích či se postaví nový kruhový objezd na současné nejnebezpečnější křižovatce v Náchodě – u Kauflandu.
Změny budou, ale tunel asi nevznikne
Dále chtějí představitelé náchodské radnice vystavět ve městě novou silnici a současně postavit i nový most ve Starém Městě. Odklonila by se tak doprava – všichni, kteří by chtěli jet tímto směrem ze Starého Města například do nemocnice, na Lipí či na Dobrošov – by nemuseli jezdit skrz město. To by platilo i naopak – lidé z náchodské čtvrti Třešinky, stejně tak jako obyvatelé ulic nad pivovarem by při svých jízdách směrem na Hradec Králové mohli použít tento „nový malý obchvat Náchoda“, a nemuseli by vůbec jezdit skrz centrum.
Jak Birke dále informoval, uvažovalo se i o výstavbě tunelu jako dílčího opatření. Ten by začínal ve Starém Městě a končil v Bělovsi u tzv. skleníku. Otázkou výstavby tunelu se zabýval Atelier Tsunami, podle něhož by tunel stál 4 miliardy korun, což je oproti původním předpokladům, jež počítaly s částkou 2,2 miliardy, značný rozdíl. Dalším problémem v souvislosti s tunelem by byly inženýrské sítě a hrozba spodních vod, jelikož tunel by stál v blízkosti Metuje. Tunel je dle vedení města technicky i finančně náročné řešení.