Už jsou to tři roky, kdy Hradcem Králové rezonoval případ autovraku v zálivu v Okružní ulici. Auto tam nechal stát majitel poté, co ho zde zastavili policisté. Řídil pod vlivem drog. Z auta v dobré kondici se díky vandalům stal za čtyři měsíce nepojízdný vrak a úřady se přely o to, kdo má situaci řešit. Nakonec nechal auto odtáhnout sám majitel. Na autovraky ve východočeské metropoli však i nyní narazíme prakticky kdekoliv. Pro radnici není odstranění vraku jednoduchou záležitostí. Částečně pomohla alespoň novela zákona o pozemních komunikacích. Hlavní body změn jsou nová oprávnění vlastníka komunikace k odstranění vozidla z pozemní komunikace po splnění několika podmínek. Jednou z nich je ta, pokud se jedná o vozidlo s více než 6 měsíců prošlou technickou prohlídkou. A těchto aut se v Hradci Králové najde dost.

„Začátkem roku bylo evidováno přibližně 40 vozidel, které by bylo možné klasifikovat jako autovrak. U poloviny z nich ale už běžela dvouměsíční lhůta pro jejich odstranění majitelem,“ informovala mluvčí hradeckého magistrátu Kateřina Šmídová. Podle ní novela silničního zákona rozvázala městu ruce a autovraky nebudou hyzdit ulice dlouhé roky. Radnice nyní na autovraky nechává zpracovávat znalecké posudky a díky rozšířené definici pojmu autovrak tak snadněji může vozidlo uznat za autovrak, odstranit jej a nechat ekologicky zlikvidovat. Peníze pak vymáhá na majiteli vozu. „V zákoně je uvedeno, že majitel komunikace zasílá majiteli vozidla výzvu k odstranění vozidla, ve které je majiteli uložena lhůta 2 měsíce na jeho odstranění. Poté může vlastník komunikace vozidlo odstranit na náklady majitele,“ dodala mluvčí města.

I novela má však své mouchy a neřeší vraky a odstavená auta na soukromých pozemcích. V tomto případě může Městská policie pouze doporučit odtah. „Příkladem jsou vraky na parkovištích, která jsou vybudovaná na soukromém pozemku,“ uvedla mluvčí hradecké městské policie Eva Kněžourová. V praxi to tak znamená, že magistrát a městská policie může odstranit pouze vraky na pozemcích města.