Máme teď pro vás výhodnější nabídku
Takto využívají nepozornosti zákazníka. Nabídnou zvýhodněný produkt, ale už se nezmíní o tom, že jde o smlouvu s novým dodavatelem. Pozdější odstoupení od ní obvykle bývá problém. Pomoci by vám ovšem mělo, že aktuální znění energetického zákona uvádí v ustanovení § 11: „V případě smlouvy o dodávce elektřiny, plynu nebo tepelné energie, kterou uzavřel zákazník v postavení spotřebitele s držitelem licence distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory držitele licence, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy podle zvláštního zákona 1) ode dne jejího uzavření." I podle občanského zákoníku může spotřebitel od smlouvy odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy, pokud tedy jde o službu.

Kupříkladu Náchod k tomuto kroku v únoru přistoupil formou Nařízení č. 3/2014, které podomní a pochůzkový prodej výslovně zakazuje. Obyvatelům nabízí i informační samolepku, kterou si mohou vylepit na vstupní dveře svého domu, bytu nebo na schránku. Vyzvednout si ji mohou zdarma v infocentru.

Naše domácnosti jsou nadále stálým cílem obchodníků, jejichž praktiky mohou důvěřivého člověka dostat do problému. Údajně se s nekalým jednáním ze strany obchodního zástupce setkalo 72 procent Čechů. „Podomní prodej je stále jedním z nejčastějších problémů, které řešíme v našich bezplatných spotřebitelských poradnách. Také proto byl v mnoha obcích a městech zakázán obecním nařízením," informoval Tomáš Palla, vedoucí osobní poradny Sdružení obrany spotřebitelů Asociace.

Nejúčinnější obrana proti neodbytným „šmejdům" je přitom jednoduchá neotvírat dveře! V případě, že jim pod záminkou odečtu energií či kontroly údajů otevřete, hned je opět zabouchněte, případně můžete přivolat také hlídku městské policie prostřednictvím bezplatné linky 156, která je oprávněna na místě přestupci uložit blokovou pokutu.

„Již minulý únor rada města Česká Skalice vydala nařízení č. 1/2015, Tržní řád, jehož součástí jsou ustanovení o zákazu podomního prodeje a poskytování služeb a zákazu pochůzkového prodeje a poskytování služeb na celém území města," sdělila z českoskalické radnice Michaela Hlaviznová Soulková, vedoucí sociálně správního odboru.

Obdobně k tomu přistoupili třeba i v Polici nad Metují. Tam na základě platného Nařízení města č. 01/2014 o zákazu podomního a pochůzkového prodeje i v rámci prevence kriminality nechali stejně jako v Náchodě zhotovit samolepky, které si mohou občané vyzvednout na městské policii.

V Červeném Kostelci zase loni v létě kupříkladu zorganizovali akci pro seniory s názvem Naučte se říct podvodníkům NE! Šlo o divadelní představení prokládané informacemi od Policie ČR i Romany Mazalové, spoluautorky dokumentárního pořadu České televize „Šmejdi".

Hra se slovíčky

Mezi nejčastější triky pohotových podomních prodejců patří třeba nabídka nové smlouvy na plyn či elektřinu nebo si hrají na jiného dodavatele. Ve svých vnucovacích taktikách jsou přitom hbití, pohotoví a co víc: dovedně lžou! Na první pohled se sice jedná o velmi „výhodné" služby či výrobky za „bezkonkurenční" ceny, teprve až po podpisu smlouvy zjistíte, jak dalece jste těmto podvodníkům naletěli. To ale už bývá obvykle pozdě.

Už končí smlouva

Přišli jsme kvůli hodnotám na elektroměru
Za pracovníky distribuční společnosti se podomní prodejci vydávají poměrně často a návštěvu odůvodňují kontrolou elektroměrů. „Odečet měřidel je vždy dopředu oznámen a provádějí ho pouze zástupci místní distribuční společnosti, kteří se prokážou příslušným průkazem," uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON. Podomního prodejce může prý zákazník poznat i podle toho, že si ke kontrole měřidla vyžádá fakturu za elektřinu nebo smlouvu na dodávky energie a opisuje z ní údaje.

Pokud vám dealer přijde oznámit blížící se konec vaší smlouvy nebo nutnost jejího prodloužení, nejspíše překračuje i své pravomoci. Jeho záměrem je jen vyvolat ve vás obavy. V takovém případě byste měli zachovat klid, rozhodně nemusíte být zaskočeni. Energetické společnosti totiž nabízejí smlouvy na dobu neurčitou nebo určitou, přičemž v druhé z uvedených možností obvykle dochází k automatickému prodloužení. Smlouva navíc představuje soubor důležitých informací, které dodavatelé posílají klientům poštou, nikoliv ji nosí osobně až domů!

Krach dodavatele

Objeví-li se někdo s těmito slovy u vašich dveří, vůbec ho neberte vážně. Chce ve vás zase jen vyvolat stres. Věřte, že pokud skutečně dojde například ke krachu obchodníka, česká legislativa zajišťuje odběratelům náhradní dodávky energie a dostatečnou ochranu. „V případě krachu dodavatele by zákazníci dostali napřed zprávu. Následně by dodávky převzal příslušný distributor elektřiny, takzvaný dodavatel poslední instance, definovaný energetickým zákonem," konstatoval Vladimír Vácha.

Přicházíme z úřadu

Někteří „prodavači" se neostýchají vystupovat ani v roli, která jim naprosto nepřísluší. Vydávají se za pracovníky Energetického regulačního úřadu (ERÚ) s tím, že přicházejí na kontrolu třeba správně nastaveného tarifu nebo sazby. Stane-li se vám to, rozhodně je nenechte u vás úřadovat, raději hned kontaktujte ERÚ či policii.

Volejte dodavateli

Váháte-li i přesto, zda do svého domova někoho vpustit, ověřte si vždy telefonicky přímo u dodavatele totožnost osoby, která u vás s nabídkou zazvonila. Veškeré informace musí být shodné s těmi, které poskytuje daná firma.

Odečty provádějí zástupci místních distributorů, tedy v případě elektřiny např. ČEZ, E.ON, PRE, u plynu RWE, Pražská plynárenská a E.ON, kteří o svém příchodu vždy předem informují.