Zrušte naše smlouvy! S takovým požadavkem přišlo přibližně 25 rozhořčených lidí v úterý odpoledne před hradeckou pobočku pojišťovny Kooperativa.

Nátlaková akce, na které se nespokojení klienti dohodli při svém pondělním setkání v Kongresovém centru Aldis v Hradci Králové, přinesla výsledek. Smlouvy o investičním životním pojištění Perspektiva, které podle jejich slov uzavřeli s pracovníky pardubické Pojišťovací společnosti PK, byly podle jednoho z účastníků nakonec vypovězeny dvaceti z nich. Včera navíc tiskový mluvčí Kooperativy pro Deník uvedl, že až do odvolání společnost pozastavila veškerou činnost v oblasti vymáhání dlužného pojistného. Žádnému z klientů tak nehrozí exekuce, ačkoliv už někteří obdrželi dopis od vymahatelské firmy.

Srocení na ulici S. K. Neumanna v Hradci Králové vyvolalo podle městské policie strach zaměstnanců pobočky. Jeden z nich proto přivolal hlídku.

„Dostali jsme oznámení, že skupina asi 20 osob blokuje vstup do budovy a brání tak ostatním klientům, aby si zde vyřídili své záležitosti. Když přijela hlídka, skupina se už rozcházela, zasahovat jsme nemuseli,“ sdělila mluvčí Městské policie v Hradci Králové Eva Čížková.

Majitel Pojišťovací společnost PK Petr Krejča se od celé záležitosti distancoval a odpovědnost přičítá svému spolupracovníkovi Renému Svobodovi. „Společnost PK uzavřela mandátní smlouvu pouze s René Svobodou. Ten následně vytvořil vlastní získatelskou skupinu včetně smluvních vztahů, které jsou provázány mandátními smlouvami a dokládají, že pracovníci sjednávající předmětné pojištění byli pracovníky právě Reného Svobody,“ uvedl v prohlášení pro Deník Petr Krejča.

Kooperativa odebrala Krejčově firmě oprávnění sjednávat jejich produkty. „Co se týče smluv sjednaných společností PK, tak Kooperativa vyšla klientům vstříc daleko za rámec svých smluvních povinností. Zavedla speciální bezplatnou linku 800 107 107, kde si všichni klienti, kteří nejsou spokojeni se smlouvou sjednanou firmou PK, mohou domluvit termín pro individuální řešení. Naši zástupci je poté navštíví a projednají s nimi další postup,“ uvedl mluvčí Kooperativy Marek Vích. Dodal také, že pojišťovna už podala trestní oznámení na neznámého pachatele a věc je v šetření Policie ČR.

K řešení policii měl věc předat také Petr Krejča. Zda tak skutečně učinil, mluvčí hradecké i pardubické policie nepotvrdily, ani nevyvrátily. „Je možné, že jsme takové oznámení přijali, ale bez konkrétnějších údajů nemohu v naší databázi požadované informace vyhledat,“ uvedla mluvčí okresního ředitelství Policie ČR v Pardubicích Markéta Janovská.


PROHLÁŠENÍ

Já Petr Krejča, jednatel a majitel Pojišťovací společnosti PK s.r.o. se důrazně distancuji od všech protiprávních kroků i neetického jednání celé pracovní skupiny pana René Svobody a zároveň odmítám jakoukoli odpovědnost na shora uvedené činnosti.
Pojišťovací společnost PK s.r.o uzavřela mandátní smlouvu pouze s panem René Svobodou, který následně vytvořil svoji vlastní získatelskou skupinu včetně smluvních vztahů, které jsou provázány mandátními smlouvami a dokládají, že pracovníci sjednávající předmětné pojištění byli pracovníky pana René Svobody. Úloha Pojišťovací společnosti PK s.r.o v této kauze spočívala pouze v následujících úkonech:

1/ převzala od skupiny pana René Svobody smlouvy, které opatřila jemu přiděleným číselným kódem
2/ následně byla prováděna kontrola obsahové správnosti
3/ poté byly smlouvy předávány do Pojišťovny Kooperativa k akceptaci
4/ po vyúčtování smluv Pojišťovnou Kooperativa byla vyplacena provize Pojišťovací společnosti PK, která si odečetla pouze odměnu za výše uvedenou administrativní činnost a téměř celou provizi za uzavřené pojistné smlouvy poukázala na účet pana René Svobody dle jeho identifikačního znaku. Postup odměňování ve skupině pana R. Svobody mi není znám.

Součástí tohoto prohlášení je upozornění na dodatky pojistných smlouvy (informace pro klienta), které jsou nedílnou součástí každé smlouvy, kde je jednoznačně prokázáno, že klient zná jménem osobu, která mu pojištění sjednávala, neboť dotyčná osoba je na dodatku identifikována. Pokud se někdo cítí poškozen jednáním osoby, která mu slibovala něco, co není součástí pojistné smlouvy (např. úhrada pojistného za klienta!), měl by dotyčnou osobu kontaktovat a tento problém řešit s ní. Protože všechny tyto osoby prošly řádným školením a složily zkoušky odborné způsobilosti v Pojišťovně Kooperativa a.s. Součástí tohoto školení bylo i podepsání etického kodexu získatelů v pojišťovnictví. Toto je v Pojišťovně Kooperativa k dispozici. Pokud se někdo choval v rozporu s tímto kodexem, činil tak naprosto vědomě.

Za Pojišťovací společnost PK s.r.o.
Jednatel Petr Krejča
Pardubice 2. června 2008

VYJÁDŘENÍ KOOPERATIVY

Dobrý den,
Zasílám aktuální prohlášení Kooperativy.

Nejprve k dnešnímu setkání, o kterém nás informoval zástupce společnosti Broker Consulting - Nevidím žádný důvod, proč bychom se měli zúčastňovat akce, kterou pořádá konkurenční zporstředkovatelská společnost a nikdy jsme se v tomto smyslu ani nevyjádřili.

Kooperativa vyšla (co se týče smluv sjednaných společností PK) klientům vstříc daleko za rámec svých smluvních povinností a zavedla speciální bezplatnou linku 800 107 107, kde se všichni klienti, kteří nejsou spokojeni se smlouvou sjednanou firmou PK, si mohou domluvit termín pro jednání o nalezení individuálního řešení. Zástupci Kooperativy je poté navštíví a projednají s nimi individuálně další postup.

Máme zřetelné signály, že se jedná o připravený a organizovaný podvod skupiny osob na Kooperativu s cílem vylákat provize za sjednaná pojištění. Zejména se jedná o uzavírání smluv s vysokými měsíčními částkami pojistného, které byly zaplaceny pouze jednou nebo dvakrát a poté na smlouvě roste dlužné pojistné. Kooperativa sestavila expertní tým, který připravil a rozeslal stěžovatelům dotazník, aby doložili svá tvrzení. Zjistili jsme však, že mezi klienty, kteří si stěžují na způsob, jakým byla smlouva sjednána se nacházejí i přímo lidé, kteří tyto smlouvy zprostředkovávali (ti byli proškoleni a stvrdili podpisem to, že budou dodržovat etická pravidla a platnou legislativu) a jejich blízké okolí (například rodinní příslušníci). Zde je logické silné podezření, že tito klienti nikdy neměli v úmyslu pojistné smlouvy seriózně uzavřít a samozřejmě ani platit pojistné – jediné, co je zajímalo byla provize za sjednání smlouvy. Jistě o takovýchto lidech nemůžeme hovořit jako o poškozených klientech – tím, kdo je poškozen (nejen finančně, ale i újmou na svém dobrém jméně) je zejména pojišťovna. Kooperativa v tomto smyslu podala trestní oznámení na neznámého pachatele a věc vyšetřuje Policie ČR. Kooperativa zároveň odebrala společnosti PK oprávnění sjednávat naše produkty.

Všichni si musí uvědomit, že z uzavřených smluv vyplývají závazky. Klient má možnost pojistnou smlouvu písemně vypovědět a povinnost uhradit pojistné za dobu trvání pojištění. Výpověď musí být v souladu s platnou právní úpravou doručena pojišťovně alespoň 6 týdnů před koncem pojistného období. Pojišťovnu nelze vinit z toho, že tyto smlouvy akceptuje pakliže mají všechny požadované náležitosti.Uvádí-li klient, že mu nějaká třetí osoba slíbila, že za něj bude platit pojistné, celá tato nabídka by mu měla být krajně podezřelá (proč by to třetí osoba dělala? Navíc nemáme k dispozici ani jediný písemný doklad, že byla nějaká takováto dohoda uzavřena) a s nikým takovým by klient pojistnou smlouvu uzavírat neměl. Chce-li někdo být pojištěn, měl by být za pojištění (stejně jako za jakoukoli jinou službu, kterou využívá) ochoten platit pojistné. Při uzavření pojistné smlouvy (stejně jako při uzavření jakékoli jiné smlouvy) na sebe bere klient podpisem závazek, že za poskytnuté služby zaplatí sjednaný poplatek – tedy bude platit pojistné. Pojišťovna rovněž musí plnit a plní své závazky z těchto pojistných smluv (vyplácet škody).

S pozdravem Marek Vích